Evig myk bremsepedal - hovedsylinder eller caliper?

Anbefalte innlegg

Bilen min har helt siden jeg kjøpte den hatt myk og svampete bremsepedal. (har ikke kjørt den særlig mye p.g.a. dårlige katalysatorer) Prøvde å lufte alle hjul i dag, men det gjorde egentlig ingen forskjell. Om jeg pumper bremsen blir den helt normal og siger ikke. Om jeg så slipper den opp og venter to sekunder kan den igjen nesten bånnes helt.

 

Det er ingen lekkasjer. Har skjønt såpass som at det trolig enten er en av caliperne bak eller hovedsylinderen som er kaputt.

 

Det virker som den ene caliperen bak kanskje ikke presser stempelet ut til skiven/klossene selv om det ikke er tegn til luft i røret der. Brekkmekanismen fungerer helt utmerket på samme caliper, men det virker som det er litt vel mye slark/bevegelse der. Er ikke helt sikker på dette, det kan også hende den fungerer. Som et eksperiment skrudde jeg stempelet her litt ut, og da ble pedalfølelsen vesentlig bedre. Dette leder meg til å mistenke denne caliperen.

 

Noen som har noen synspunkter? Er ikke spesielt lysten på å bytte deler her og der inntil det blir i orden.. ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm, i og med at du kan pumpe og få trykk i bremsen, og venter i 2 sekunder, og ikke har trykk, så synes jeg det hørres ut som intern lekkasje i bremsesystemet. Er usikker på en bremsekalipper sin oppbygging, så min sammenligning vil bli med en hydraulisk sylinder:

Om man da har slitne/skadde pakninger(som stempelringer i en forbrenningsmotor) på stempel, så vil stempelet sige, siden pakningene ikke holder tett..

 

Følte det var nokså tungt forklart, men håper det kan hjelpe..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg aner ikke om det er det som er feilen, men en kompis hadde noe som lignet på dette og det viste seg til slutt at det var dårlig smøring på glideboltene til en av kaliprene.

Etter demontering, rengjøring og smøring var problemet løst.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for tips! :)

 

Glidepinnene er smurt og i orden, har skiftet skiver og klosser bak. :)

 

Det virker som det er to muligheter sånn jeg ser det:

 

1) Hovedsylinderen har intern lekkasje. Det jeg ikke skjønner da er hvorfor pedalen ikke siger når man har pumpet den..

 

2) Den ene caliperen bak etterjusterer seg ikke, men med pumpingen får man stempelet ut til klossene. Når jeg slipper bremsen siger stempelet noe inn igjen sånn at det må pumpes på nytt for å få det sammen.

 

Siden jeg fikk fastere pedal ved å skru stempelet noe ut på den mistenkte caliperen bak tenderer jeg til å tro at det er den.. Det som taler mot er at brekkarmen har helt normal vandring og funksjon, noe som skulle tilsi at selvjusteringen fungerer..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

1) En tanke som jeg bare tar ut ifra lufta er at når du pumper opp trykk, så legger du press på pakninger, og det holder tett..

Ikke spør hvorfor, eller hvordan, det var bare en tanke som slo meg..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

er det forskjell om du har brekket på eller ikke før du pumper?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal prøve det og se. Har vært litt vrient siden brekkwirene ikke er tilkoblet, men skal prøve å rigge til et eller annet. Godt tips, det kan avklare en hel del! :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har noe av det samme på cabben, seig og litt dyp/svampete pedal, selv etter bytte av væske og to gode luftinger. Vurderer å bytte alt av bremser (også master) bare for å få alt i orden.. Hold oss oppdatert! :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg prøvde å dytte på brekkarmen og prøve å tråkke på bremsen, og da ble pedalen noe høyere. Virker som det er der feilen kan ligge, så nå var det ut på handletur og prøve ny caliper bak. Kanskje jeg skal ta med en hovedsylinder fra skroten også med det samme.. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg holder en knapp på den kalipperen bak, Du får trykk når du pumper og kalipperer klemmer til, Men en skjevhet eller ev. luft presser stempelet tilbake når du slipper bremsepedalen og da vil den vere myk igjenn.

Å prøve med brekket på var et godt tips, men er det luft vil du ikke få avslørt problemet.

 

Hvis du ikke vil prøve å bytte kalipper kan du prøve å blende den utgangen fra abs eller hovedsylinder som går til denne kalipperen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Symptomene du beskirver er typisk for slark/dødgang i systemet, som trolig skyldes kalipperen(e) bak.

Kan selvfølgelig også være andre ting som f.eks. luft, men siden du har luftet (forhåpentligvis vha overtrykk i bremsebeholderen), så tviler jeg på dette.

 

Dette oppstår oftest når klossene bak begynner å bli slitt. Da blir det luft imellom klossene og skivene bak.

 

Ved å trykke HARDT på bremsen et par ganger, pleier det å bli litt mindre slark. Får da skrudd/trykt stemplene bak litt nærmere skivene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Problemet er nå løst. Feilen viste seg i hovedsak å skyldes en caliper bak, som trakk stempelet et stykke vekk fra klossene igjen når man slapp pedalen. Må være noe feil med mekanismen innvendig eller noe. Skiftet caliper, så var det bra. Har skiftet begge calipere bak samt bremseslanger rundt hele bilen nå, så da burde det være håp på EU-kontroll igjen.. ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sikkert den automatiske strammingen for håndbrekk for fusker. Er en for så vidt kjent feil.....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, det virker sånn. Elendig konstruksjon som er dømt til å ryke, men nå er det heldigvis i orden igjen. Kostet et par lapper for nye calipere, men da slipper jeg trolig å ofre det en tanke på en god stund igjen.. ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Litt sent nå, men: gamle tørre pakninger i calipper kan medføre at gummien holder igjen stempelet og presser det litt tilbake igjen når pedal slippes. FIkses fint ved demontering av stempel, rengjøring og montering igjen (evt med nye pakninger) med litt bremsesylinderfett.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det var akkurat gjort med begge caliperne i håp om at det skulle gjøre susen. Dengang ei selv om begge virket som de hadde fullt fungerende brekkmekanisme også, så det var nok noe rart dill med selvjusteringen der.. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.