Stoppa i teknisk. noen med forslag? Audi urs4

Anbefalte innlegg

Hei

 

som Ludvig sa. jeg gikk rett i fella jeg Solan.

 

blei stoppa på varemessa i Lillestrøm og fikk en liten liste på s4en

 

- felger. org er vel 17" med 235 dekk og jeg hadde 18" med 235 dekk men med litt mindre profil. dette måtte jeg ha papirer på. får man tuv papirer på Zito felger? (de som mange bruker som banefelger)

 

- eksos. han så på downpipen og "røret" ut bak og sa at dette er ikke orginalt. han hadde jo rett for der er det 3" fra turbo og ut uten kat. får man eksos fra turbo og ut med tuv som passer til rundt 500 hk? vil jo ikke ha org.

 

- senkesett. hvite fjærer er vist senkefjører. jeg synes bilen er høy og er ikke sikker på om den er senka men jeg måtte skaffe dokumentasjon på det iværtfall. mulig det blir kw ellernoe nå da. hvis ingen har forslag da?

 

håper noen har noen bra svar

 

Mvh

Lars Moe

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Felgene vet jeg ikke om har tüv, men det er vel bare å vise den med noe originalsøl, så skal vel det være greit.

Eksosen ikke original?? Det spiller vel ingen rolle så lenge det gjør jobben? (Men kat og tilstrekkelig demping er vel et must..) Sleng på en 'stor nok' kat, og kjør en CO-test, så går det sikkert bra.

Senkesett er de ikke glade i, men finner du noen merking eller tekst på de, kan det jo hjelpe. Vanskelig å påstå at det er omlakkerte originalfjærer kanskje? :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er ikke pålagt å ha originale deler, herunder eksos, men den må opprettholde de originale funksjonene med tanke på katalysator, støy og utslipp innenfor kravene. Så selve downpipen og rørtykkelse kan vel i teorien være "hur stor som helst" så lenge resten er i orden.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sålenge du ikke har endret rulleomkrets med mere enn 5% og endret ET med mere enn 7,5 mm pr side 15 mm totalt skal vel egentlig felgene gå rett gjennom. Nå er jo også både S4 og S6 også levert med 18" org som option.

Du kan event høre med Christer på Dekkskift om TUV siden han forhandler Zito felger.

 

Som Bjørn Erik skriver MÅ du ha cat på eksosen for å få den godkjent. I tillegg må du dra innom ett verksted og måle DB og Co og få papirer på at du ligger innenfor gitte krav. Har du papirer på dette kan du kjøre med 10" eksos hvis du vil.

 

Senkesett er en evig plage. Bare hør med Hans Martin Bråten som måtte krangle med de da de mente hans S6 var senket siden den var lavere enn en A6. Hjalp ikke å si at det var en S6 som org er lavere enn en A6. Dette måtte han ha bevis for fra Møller.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

da har jeg tatt meg en tur på biltilsynet og blei ikke akuratt klokere av

det. maks støy på 4400 rpm er 79 db. eller kan tuv godkjente anlegg tilate høyere enn dette?

det er jo ikke akurat høyt.

 

hvor får man kjøpt eksos med tuv eller en eller annen godkjenning? trenger fra turbo og ut.

 

felger håper jeg at jeg får papirer til før helga.

 

senkesett er ikke helt bestemt enda men det heller fælt mot kw.

 

MEN

vegvesen mannen sa at for at felga kunne skrives inn i vognkortet så må det være ok for tuv på senkesettet også. og de kodene er ganske uforståelig for meg.

dagen i dag har bestått av masse ??????????????? og enda mer etter å ha vært på bt

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

TUV på felger er noe TULL!..hvis de bygger mer enn max sporendring skal de nok inn i vognkort,men sålenge de ikke er langt unna i rulleomkrets og ET så skal det gå bra uten...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men er nok rett det med at senkesett kan sette begrensninger for hvilke felger en kan ha.

På det jeg har på A4'n står det at alle originale dekkdimensjoner og andre er tillatt så lenge det ikke tar borti noe. Står sågar at innerskjemrene kanskje må modifiseres litt ved behov.

Jeg fikk godkjent senk + felger samtidig, men hadde TÜV på begge deler, og 17" og 30mm senk er jo ikke noen "prestasjon" å få godkjent da.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Senkesett er en evig plage. Bare hør med Hans Martin Bråten som måtte krangle med de da de mente hans S6 var senket siden den var lavere enn en A6. Hjalp ikke å si at det var en S6 som org er lavere enn en A6. Dette måtte han ha bevis for fra Møller.

 

For en gjeng med idioter. huff

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Problemet med andre hjuldimensjoner sammen med senkesett grunner i at de høye herrer i Norge ikke godkjenner felger på samme måte som i Tyskland, hvor godkjenningspapirene stammer fra. I Tyskland får man godkjent alternative dimensjoner så lenge dekk/felg er en kombinasjon som tillates ifølge en tabell de har (f.eks. er ikke ekstremstrekk ok), laste/bæreevne er tilstrekkelig, hastighetsklasse ok og det er tilstrekkelig klaring, noe som sjekkes fysisk. Derfor står det i stort sett alle senkesettpapirer noe slikt som "alle originale dekk/felgdimensjoner kan brukes med dette fjærsettet" eller lignende, og så står det ikke noe om noe alternativt, da det alltid er greit så lenge visse krav oppfylles. I Norge krever de å få dette svart på hvitt, og det finnes ikke, da det ikke behøves noe annet sted.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

TUV på felger er noe TULL!..hvis de bygger mer enn max sporendring skal de nok inn i vognkort,men sålenge de ikke er langt unna i rulleomkrets og ET så skal det gå bra uten...

 

Tüv skal de ha slik at man vet at de tåler aksellasten som bilen har..... Selv om en felg bolter rett på er det ikke sikert den er "sterk" nok. Har sett det på T5 ambulanser som har kjørt uorginale felger og felgene har knela pga vekten.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det står som regel stemplet inni felgen hva den har i bærevekt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.