Anbefalte innlegg

Har en '99 A6 Avant quattro, med sportsunderstell.

 

Har planer om å skifte endeledd i nær framtid.

I den forbindelse begynte jeg å spekulere på disse forstillingskittene..

Ser det er mange som selger slike, men ingen skriver om disse er for biler med eller uten sportsunderstell.

 

Er det forskjell mellom disse, og hva er isåfall forskjellig?

Mest viktig for meg: er endeleddene like?

 

Et annet spørsmål; Ved bytte av endeledd, er det en kurant metode å telle antall omdreininger når man skrur av det gamle, for så å skru det nye på like mange runder? Eller må man uansett ta en forstillingskontroll etterpå?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har en '99 A6 Avant quattro, med sportsunderstell.

 

Har planer om å skifte endeledd i nær framtid.

I den forbindelse begynte jeg å spekulere på disse forstillingskittene..

Ser det er mange som selger slike, men ingen skriver om disse er for biler med eller uten sportsunderstell.

 

Er det forskjell mellom disse, og hva er isåfall forskjellig?

Mest viktig for meg: er endeleddene like?

 

Et annet spørsmål; Ved bytte av endeledd, er det en kurant metode å telle antall omdreininger når man skrur av det gamle, for så å skru det nye på like mange runder? Eller må man uansett ta en forstillingskontroll etterpå?

 

Du må uansett ha firehjulskontroll når du skifter endeledd - og du bør uansett skifte begge - pga produksjonstolleranser. Du kan justere det på øyemål slik du sier slik at det blir sånn nogen lunde likt, men firehjulskontroll MÅ du ha etterpå.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker!

 

Noen som vet forskjellen på forstillingsdelene når det gjelder sportsunderstell vs. vanlig?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

bør ikke være noen forskjell, "sportsunderstell" består vel somregel bare av andre dempere og fjører :) men resten pleier og være likt

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

bør ikke være noen forskjell, "sportsunderstell" består vel somregel bare av andre dempere og fjører :) men resten pleier og være likt

 

Dette medfører riktighet. Alt av forstillingsdeler ellers er likt, min A6 er også S-line, og jeg kjøpte kit av FK her på forumet, og det var plug'n'play. Så min anbefaling går til han :)

Jeg lagde meg forresten en egen "målestav" til å justere forstillinga mi, og når jeg omsider somla meg på kontroll så var den faktisk perfekt. Hey! :) Så om du har litt kreative skills så fikser du det lett.

Og siden jeg er viden kjent for mine skisser i paint så har jeg selvfølgelig en skisse av min kreative målestav også.. hehe :)

spisseutstyr.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er noen som hevder at man bør bruke forsterkede forstillingsdeler pga mer belastning.. men om forstillingen din er fin ville jeg ikke gjort noenting som helst med den. Bytt til forsterket når du først skal bytte, men utover det trenger du ikke å gjøre stort.

 

Når du skrur av endeleddene, husk nøyaktig hvor mange tørner du bruker for å skru den ut, sett merke før du starter også. Da skal det bli greit når du setter den sammen igjen.. min og var helt fin når jeg var å stilte den..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er noen som hevder at man bør bruke forsterkede forstillingsdeler pga mer belastning.. men om forstillingen din er fin ville jeg ikke gjort noenting som helst med den. Bytt til forsterket når du først skal bytte, men utover det trenger du ikke å gjøre stort.

 

Når du skrur av endeleddene, husk nøyaktig hvor mange tørner du bruker for å skru den ut, sett merke før du starter også. Da skal det bli greit når du setter den sammen igjen.. min og var helt fin når jeg var å stilte den..

 

Det settet som FK selger er vel forsterket mener jeg å huske. De kjennes vertfall mer solid støpt ut enn de originale jeg demonterte. Og mitt tips er å bytt alt når du først bytter.

Dette med å telle gjenger hjalp forøvrig ikke en dritt i mitt tilfelle, da gjengepartiet på de innvendige gjengene på styreleddet på det forsterkede settet var lenger enn på de jeg tok av, derimot hjalp det bedre å ta mål fra senter på styrekula og inn på et bestemt sted på gjengene(merk av det stedet og noter ned målet). Da det er avstanden fra et gitt punkt og ut til senter på styrekula som er viktig, noe som vil variere om lengden på godset hvor gjengene sitter i styreleddet er forskjellig fra produsent til produsent.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tænks for fin info!

Men..om det ikke er noen forskjell på med/uten sportsunderstell, hvorfor selger da mekonomen div. forstillingsdeler for biler med og uten sportsunderstell?

 

Tror uansett jeg bare skal bytte endeledd i første omgang, resten mener jeg er intakt.

 

Men det hadde vært litt greit å funnet ut av dette om, hvis, at, kanskje det blir byttet noen deler en gang..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hehe, det ante jeg faktisk ikke at de gjorde..? Hvilke deler er det snakk om?

Jeg bytta som sagt alt av stag og ledd og det var plug and play, jeg skjønner liksom ikke hva som kan være forskjell heller. og jeg har en 99mod A6 som du selv, så vi har jo identisk bil sånn sett, med S-line sportsunderstell, bortsett fra at jeg har ikke igjen noe av det sportsunderstellet men har justerbart senkesett på. Så ikke lur så mye på dette, uansett så får du riktige deler fra FK så lenge du oppgir reg.nr på bilen din OM det skulle være noe forskjell(noe som jeg mener det ikke er). :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sportsunderstell har somregel annet stabstag foran og bak om bilen har det foran og bak da:) , dempere, og fjører:)

 

De fleste S-RS biler har andre endeledd, da de ikke har gummidemping mellom den støpte delen endeleddet sitter i og den gjengede delen, for at disse skal ha bedre styre følelse:) Tror ikke sportsunderstellet har dette.

 

Multilink biler har også en egen justering som heter sporingskurve som må justeres også, dette er vinkelen som gjør at sporingen ikke endres så mye ved inn og utfjæring på biler med multilink, dette justeres ute ved endeleddskula, og høyden på den der den er festet i hjullagerhuset:) Så både spissing og sporingskurve skal justeres.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hehe, det ante jeg faktisk ikke at de gjorde..? Hvilke deler er det snakk om?

Jeg bytta som sagt alt av stag og ledd og det var plug and play, jeg skjønner liksom ikke hva som kan være forskjell heller. og jeg har en 99mod A6 som du selv, så vi har jo identisk bil sånn sett, med S-line sportsunderstell, bortsett fra at jeg har ikke igjen noe av det sportsunderstellet men har justerbart senkesett på. Så ikke lur så mye på dette, uansett så får du riktige deler fra FK så lenge du oppgir reg.nr på bilen din OM det skulle være noe forskjell(noe som jeg mener det ikke er). :)

 

Rare greier..

Hos Mekonomen er det øvre bærearmer, både fremre og bakre, som finnes i forskjellige versjoner for biler med/uten sportsunderstell..

De har også to alternativer til endeledd, men sier ingenting sportunderstell der.

 

Menmen, jeg lurer ikke FOR mye på dette for jeg tenker ikke å bytte alt dette enda uansett, men blir jo litt nysgjerrig :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.