Anbefalte innlegg

fatter kjøpte en 2,0 140hk 06 A6 4F for litt over 1år siden. men lykken ble kortvarig da feilene og problemene sto i kø... : bråk :

 

kan jo nevne noen:

 

-oljeforbruk, langt under hva som er godkjent fra fabrikk men siden fatter ikke er vant til å etterfylle noe som helst mellom servicene er jo alt mye. men fyller nok noen liter mellom hver service og det er for mye.

 

- knirke lyder fra tannstang, forferdelig irriterende lyd svinging

 

- feilmeling på FIS ved bruk av henger, def. styreenhet tilhengerfeste

 

- fusk og nødmodus. fusker som faen ved delgass og går i nødmodus.

 

dette er bare noen av feilene / problemene.

 

er det bare vi som har uflaks eller er disse nyere audiene bare crap?

 

syns det er mye tull på et år.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

A6 4F skal være mye bedre enn gjennomsnittet. Det er også inntrykket jeg har fått etter at jeg spurte om erfaringer her på forumet ang. modellen før jeg kjøpte. Har også lest større bruktbilrapporter hvor den kommer godt ut og hørt om drosjeeiere som har kjørt dem langt uten problemer. Gjelder riktignok ikke 2,0 TDI, men tror ikke den skal være noe dårligere. Kan jo ha vært uheldig. Litt oljeforbruk er det på disse tdi-motorene, hadde "en del" på min -07 Passat 1,9 tdi. Men hvor mye er det snakk om egentlig? Hvor langt har bilen gått?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

obs... glemte å ta med km. nettopp runnet 100.000

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har en A6 4F 2.0TDI i familien. Vedkommende hadde den første utgaven og nå facelift utgaven. Samme motor størrelse i begge bilene. Aldri hatt noe som helst tull med motoren. Den første bilen ble kjørt 66000 km og den vedkommende har nå har gått 35000 km. Den første brukte ca 0.2-0-5 dl olje hver 2000 km. Den nye bruker ikke olje. Fulgte vanlig service intervall. Kjørt begge bilene en god del selv, og jeg har heller aldri opplevd noe tull.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

han er rimelig lei den bilen nå. hadde 96 a6 1,9 før som det var mere tull med. alt røyk der. toppen havarerte, oljepumpe, drev i gearkasse røyk, ventilløftere, denne motoren drakk også olje. hvor vanskelig kan det være å lage motorer som man ikke må kjøre med en 4L kanne med i bag. rommet? har en pendlebil (ikke vag) som har gått over 500.000 km som jeg aldri etterfyller en dråpe på mellom oljeskift! var også en del ting til jeg ikke kommer på nå. eller som jeg prøver å glemme. for å si det sånn blir det ikke Audi på han igjen det er vertfall sikkert.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den motoren er kjent for å være oljetørst....

 

Nykkingen ved delgass er nok sikkert EGR som er gåen, har nettopp skiftet min.

 

Ellers er 4F kjent for å være driftsikker, og dette er vel den første jeg har hørt om der eier opplever det er MYE feil.

 

En annen ting jeg har lagt merke til, er at de fleste som har biler med mye feil, har det alltid, uansett hvilken bil de har....

Jeg sier ikke at det gjelder din far, men du er jo litt inne på det selv.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, første gang jeg også hører om en med A6 4F med mye feil. Men alle merker kan ha noen biler det er flere feil på. Det er f.eks. flere Toyota-eiere jeg har hørt om som har skiftet motor og har hatt masse annet trøbbel. Den forrige A6'n var det derimot mer feil på.

 

PS: Hva slags motor er det i den pendlerbilen din? Er det en med turbo? Generelt bruket biler med turbo (både bensin og diesel) mer olje. Det har jeg erfart med en tidligere Seat Ibiza Cupra (1,8T-motoren) og altså min forrige -07 Passat 1,9tdi.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjøpte han av privat eller forhandler? Han har i såfall 5 års reklamasjonsrett mot forhandleren.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den motoren er kjent for å være oljetørst....

 

Nykkingen ved delgass er nok sikkert EGR som er gåen, har nettopp skiftet min.

 

Ellers er 4F kjent for å være driftsikker, og dette er vel den første jeg har hørt om der eier opplever det er MYE feil.

 

En annen ting jeg har lagt merke til, er at de fleste som har biler med mye feil, har det alltid, uansett hvilken bil de har....

Jeg sier ikke at det gjelder din far, men du er jo litt inne på det selv.

 

ja er kanskje EGR. hører liksom at det "puffer" nesten som en wastegate når den fusker. hva koster den?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, første gang jeg også hører om en med A6 4F med mye feil. Men alle merker kan ha noen biler det er flere feil på. Det er f.eks. flere Toyota-eiere jeg har hørt om som har skiftet motor og har hatt masse annet trøbbel. Den forrige A6'n var det derimot mer feil på.

 

PS: Hva slags motor er det i den pendlerbilen din? Er det en med turbo? Generelt bruket biler med turbo (både bensin og diesel) mer olje. Det har jeg erfart med en tidligere Seat Ibiza Cupra (1,8T-motoren) og altså min forrige -07 Passat 1,9tdi.

 

tør nesten ikke si hva slags pendlebil jeg har :o

 

er en fransk bil ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjøpte han av privat eller forhandler? Han har i såfall 5 års reklamasjonsrett mot forhandleren.

 

kjøpt av forhandler i Drammen. husker ikke firmanavn i farten men er nærmeste nabo til albjelk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Går ut fra at din far bruker bilen mest privat, slik at dere dekkes av forbrukerkjøpsloven. Her er det bare å kontakte forhandler, reklamere og kreve avhjelp. Husk for all del å reklamere innen rimelig tid etter at feilene blir oppdaget, grensen på 5 år hjelper lite dersom man venter for lang tid. Se for øvrig § 27 for videre regler rundt reklamasjon.

 

Ikke gå i fella ved å bruke mangelsparagrafene rett fram, det er § 17 som regulerer forhold rundt bruktbil, ettersom bilen tross alt er "kjøpt som den er". Den stiller noe strengere krav til mangler enn de vanlige reglene. Med så mye feil på en bil fra 06 må man absolutt kunne si at bilen fremstår som vesentlig verre enn det han med rimelighet hadde grunn til å regne med. Det at andre modeller av denne typen er driftssikre gjør ikke annet enn å styrke din fars sak mot forhandlerern. Se også § 18 som slår fast at mangler som oppstår innen 6 mnd etter levering, regnes som å ha vært til stede da din far kjøpte bilen.

 

§ 26 angir hva din far videre kan kreve av forhandleren.

 

Link til forbrukerkjøpsloven

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ja er kanskje EGR. hører liksom at det "puffer" nesten som en wastegate når den fusker. hva koster den?

 

Ca 3000,- hos Møller, 2000 hos nbd.no der jeg kjøpte den.

 

Delen er forøvrig oppe i revisjon "Q" :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Q ja... såpass. :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

her har det skjedd ting siden sist. :(

 

kan legge til på lista

 

- turboras

- sprekk i intercooler

- def. egr. denne var helt def

- def. gasspjeld

- motor bruker like mye olje og tannstanga er jo et kapitel for seg selv

 

er det noen som går rundt med planer om å kjøpe 4f? får vertfall ikke min stemme

 

edit: i vinter da det var såpass kaldt var det heller ikke noe morro. under 20minus gikk den på 1 syl så 2 syl så alle 4. hostet og harket. alle glødeplugger ok. mor har en hyundai diesel som starter UTEN problemer i 35minus. da starer ikke a6en for å si det sånn. det blir heller ikke noe særlig varme i bilen ved temp rundt 30min selv med hele fronten dekket. men dette kan man jo forstå. det som er rimelig flaut er at hyndaien DIESEL det også blir varm og go UTEN noe som helst av fronten dekket! mister mer og mer sansen for Audi, og jeg som er patriot.. -.-

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

her har det skjedd ting siden sist. :(

 

kan legge til på lista

 

- turboras

- sprekk i intercooler

- def. egr. denne var helt def

- def. gasspjeld

- motor bruker like mye olje og tannstanga er jo et kapitel for seg selv

 

er det noen som går rundt med planer om å kjøpe 4f? får vertfall ikke min stemme

 

tdi har vel ikke gasspjeld.

Jeg kan ikke utelukke kjøp av audi a6 4f, men det blir ikke med 2.0 tdi. Blir 2,7tdi eller 3.0tdi isåfall. Di skal visst være bra.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skjønner godt du er misfornøyd da, dette er jo mange og en del kostbare feil. Dette er dog ikke representativt for A6 4f, man kan alltids være uheldig. Man vet jo heller ikke hvordan bilen har vært kjørt tidligere.. Mye hardt gasspådrag på kald motor etc. er vel ikke bra hverken for motor eller turbo, dette vet man jo ikke når man kjøper brukt. Uansett kjedelig, men man kan være uheldig med Toyota som er kjøpt ny også.

 

Selv har jeg etter 1 år (nå rundet 81' km) ikke hatt noen problemer med min, unntatt mindre ting som:

- Knirking fra bakvogn når det er kaldt (skiftet lenkearmer til stabstag bak, uten at det er borte)

- 1 stk. defekt parkeringssensor (ca 2.400,-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skjønner godt du er misfornøyd da, dette er jo mange og en del kostbare feil. Dette er dog ikke representativt for A6 4f, man kan alltids være uheldig. Man vet jo heller ikke hvordan bilen har vært kjørt tidligere.. Mye hardt gasspådrag på kald motor etc. er vel ikke bra hverken for motor eller turbo, dette vet man jo ikke når man kjøper brukt. Uansett kjedelig, men man kan være uheldig med Toyota som er kjøpt ny også.

 

Selv har jeg etter 1 år (nå rundet 81' km) ikke hatt noen problemer med min, unntatt mindre ting som:

- Knirking fra bakvogn når det er kaldt (skiftet lenkearmer til stabstag bak, uten at det er borte)

- 1 stk. defekt parkeringssensor (ca 2.400,-)

 

ja glemte jo parksensor. piper hele tiden når man rygger hehe

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

her har det skjedd ting siden sist. :(

 

kan legge til på lista

 

- turboras

- sprekk i intercooler

- def. egr. denne var helt def

- def. gasspjeld

- motor bruker like mye olje og tannstanga er jo et kapitel for seg selv

 

er det noen som går rundt med planer om å kjøpe 4f? får vertfall ikke min stemme

 

edit: i vinter da det var såpass kaldt var det heller ikke noe morro. under 20minus gikk den på 1 syl så 2 syl så alle 4. hostet og harket. alle glødeplugger ok. mor har en hyundai diesel som starter UTEN problemer i 35minus. da starer ikke a6en for å si det sånn. det blir heller ikke noe særlig varme i bilen ved temp rundt 30min selv med hele fronten dekket. men dette kan man jo forstå. det som er rimelig flaut er at hyndaien DIESEL det også blir varm og go UTEN noe som helst av fronten dekket! mister mer og mer sansen for Audi, og jeg som er patriot.. -.-

 

Er det ikke servicehistorikk på bilen i det hele tatt? Hadde man hatt en slik bil på service hvert år har man mob.garanti og kunne sikkert fått det meste av disse reparasjonene gratis.

 

Hadde selv en A6 4F 2,0T fra 0 til 55.000 km og den eneste feilen som dukket opp var at setebeltet foran flisa seg på kanten, bytta på garantien.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

bruktimport og over 3 år

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjenner heller ikke igjen noen av feilene.

Kjører selv 07" 2.0tdi avant

 

Peiler olje, men forbruk av den vil jeg ikke si: kanskje etterfylt 1 liter på det året jeg har kjørt nå.. Må absolutt være godkjent!

Ellers har jeg byttet en parklyspære og et ryggelys

 

 

Dere har nok fått en mandagsbil/fredagsbil eller hva det nå kalles. Et unntak med andre ord

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

1 liter olje på 1 år og hvor mange km? Har selv en passat 1,9tdi 130hk PD, og fyller kanskje 2-3 desiliter på 15.000km (1 år).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det med at bilen ikke blir varm på vinteren kan være defekt tilleggsvarmer. Opplevde det på forrige Passat'en. Den varmer jo opp kupéen når det er under +5 ute. Merket også stor forskjell på hvor fort motoren ble varm faktisk. Har vel med at varmen fra motoren måtte brukes til oppvarming av kupéen når tilleggsvarmeren ikke funket. Når den var ok ble bilen raskere varm enn den jeg hadde før, med bensinmotor.

 

PS: Glemte ift. oljeforbruk på min, har ikke fylt en dråpe siden jeg kjøpte den for 1 år siden (15' kjørte km nå). Men det er første gang jeg har opplevd med en bil med turbo. Blir vel muligens et oljeskift før neste service..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

tdi har vel ikke gasspjeld.

Jeg kan ikke utelukke kjøp av audi a6 4f, men det blir ikke med 2.0 tdi. Blir 2,7tdi eller 3.0tdi isåfall. Di skal visst være bra.

 

Den har ett "stoppspjeld" som sitter rett før egr før innsuget;)

 

 

Sprekt intercooler regner jeg med har skjedd pga yttre påvirkning?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den har ett "stoppspjeld" som sitter rett før egr før innsuget;)

 

 

Sprekt intercooler regner jeg med har skjedd pga yttre påvirkning?

 

ja, "stoppspjeldet" er vel en del av selve egr ventilen, iallefall på 1,9tdi PD

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.