Grunner til at bensinpumpa ikke går? Defekt pumpe var årsaken!

Anbefalte innlegg

Heisann. Har et problem, som beskrevet lengre ned i teknisk forumet her.

Har seg sånn, at jeg fikk til slutt bytta den veivakselsensoren idag, men har fortsatt EPC i dasjen, pluss at bensinpumpa ikke går. Fant i det minste ut at den ikke var årsaken da. Så for å begynne å eliminere litt, så må jeg vite alle mulige grunner til at pumpa ikke går (starter når jeg vrir om tenninga) lengre. Det jeg ser for meg, er at det har blitt kuttet signal fra hjernen, tenning eller noe annet til pumpa. Om det går an da. Så, om jeg får en liten eller lang liste med alle årsakene til at en bensinpumpe på min bil skal slutte og gå blir jeg veldig, veldig takknemlig. bilen er en A6 2.7T Avant.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er ikke startsperra som har som har slått seg vrang?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg vet ikke. Kom ikke opp noe feil når det ble kjørt vag-com test på den.

Og starsperre symbolet slukker etter et par sekunder som den skal.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Må du vite en grunn?? Kobl 12V rett på pumpa, går den ikke da så er den defekt. Bytt den og slå deg til ro med det. ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan være et rele som er gåent...?

Hadde akkurat samme symptomer på reservebilen min, en volvo 850...

Den gikk så vitt akkurat når man vridde om tenning. pumpen fungerte fint når jeg koblet strøm direkte.

Måtte da bytte ett rele i motorrommet, og alt er godt som gull igjen :-P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Releet klikker, så da er vel den i orden. Satte multimeter på strømkoblinga inn til pumpa, og den viste ingen strøm. Så hvorfor kommer ikke strømmen fram til pumpa? Siden pumpa ikke får strøm, vil jeg tro pumpa er i orden, men feilen ligger i hvorfor strøm ikke kommer fram til den.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare for å være helt sikker:

Du målte "V" på multimeteret for volt (spenning)?

Strøm er amper - "A". Og kan kun måles om du kobler multimeteret inn i serie.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jepp. Var en kamerat av meg som målte. Fagbrev som lastebil og bussmekaniker. Så han har litt mer peil enn meg.

Han hadde det litt travelt, så rakk ikke å feilsøke mer idag. Men han målte to ganger, for å være helt sikker.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

bensinpumpe releet kan bli ødelagt av for mye filing på starteren.

Da starteren sender signal til releet, som sender det videre til pumpa, og blir en del påkjenninger ved masse filing.

har selv opplevd dette på en 2.8E v6

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Godt tips. Har jo prøvd å starte den en god del ganger etter dette skjedde.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ja kan hende det.

men er ikke 100% sikker, vet ikke om det er likens på 2.7t

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

som sakt over her trekk en ledning direkte fra 12v og inn på pumpa og prøv om den går da

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når du ikke måler 12Vpå pumpa ved tenning er det nesten hel sikkert reelet, har du sjekket sikringer som går på fuel? Er du sikker på at det er det reelet du hører? Visst du vet hvor reelet er så mål inn og ut her 12V inn 0V ut problem løst. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når du ikke måler 12Vpå pumpa ved tenning er det nesten hel sikkert reelet, har du sjekket sikringer som går på fuel? Er du sikker på at det er det reelet du hører? Visst du vet hvor reelet er så mål inn og ut her 12V inn 0V ut problem løst. :)

 

Sjekket alle sikringene. Ja, er sikker på at det er releet jeg hører, og kjenner. Sjekka 3-4 ganger isted.

Skal få målt strøm på releet ganske snart. Så om det er 0V ut eller inn så er det releet som er synderen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekket alle sikringene. Ja, er sikker på at det er releet jeg hører, og kjenner. Sjekka 3-4 ganger isted.

Skal få målt strøm på releet ganske snart. Så om det er 0V ut eller inn så er det releet som er synderen?

 

Ikke strøm men spenning V he he.. Har du 12V kun på den ene siden av reelet når tenningen er på, sier det at det ikke slipper igjennom uansett hvor mye det klikker :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har samme problemet no på en 93 mod s2.Får ikke pumpa til å starte,men e kan tvangskjøre pumpa ifra releet.Måler 0 volt på kabelen til pumpa.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har samme problemet no på en 93 mod s2.Får ikke pumpa til å starte,men e kan tvangskjøre pumpa ifra releet.Måler 0 volt på kabelen til pumpa.

 

Da er det reelet gåent.. (mest sannsynlig) Så lenge du kan tvangskjøre pumpa er det ikke noe galt med pumpa kabling eller tilførsel til reelet. (Prøv å bytt reelet) :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan tvangskjører man gjennom releet? Det vil nemlig jeg også prøve meg på. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mener jeg gjorde det en gang i feilsøking er noe med å koble en ledning fra en sirking i sikringspanelet som har 12v til sikringen til pumpa (etter releet). Men husker ikke hvor osv.

Noe som er greit, er om en har ei hovedlyspære tilgjengelig, er å koble denne på ledningen til pumpa bak, under "lokket" i bagasjerommet, lettere å se enn å høre pumpa.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hører pumpa veldig godt tror jeg. Setet er av, og pumpa ligger under baksetet.

Men skulle likt og vist en nøyaktig fremgangsmåte på dette. Gjerne med en tegning som en klodrian som meg kan forstå. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan tvangskjører man gjennom releet? Det vil nemlig jeg også prøve meg på. :)

 

Vet ikke helt hvilket rele det er snakk om men et vanlig rele har kontaktsett og hovedtilføsel, setter man spenning på kontakt settet tvangskjører man relet. Hvor mange tilkoblinger har du på relet? Og har du 12V inn på relet, visst du ikke har det får du ikke prøvd dette i det hele tatt.

 

Hører pumpa veldig godt tror jeg. Setet er av, og pumpa ligger under baksetet.

Men skulle likt og vist en nøyaktig fremgangsmåte på dette. Gjerne med en tegning som en klodrian som meg kan forstå. :)

 

Har du sedan?? På avant er ikke pumpa under setet, under et lokk i bagasjen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har Avant, og jeg mener da vitterlig at jeg reiv opp baksetet mitt, skrudde opp et par deksel og fant bensinpumpa mi... :D

 

Er ikke dette bensinpumpa?

dsc02174ab.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hvorfor ikke koble 12v direkte på ledningene til pumpa? er mye lettere en og kødde med ett rele som det er verre og og skjønne noe av. er bedre og ta og sjekke releet vist du finner ut at pumpa er hel

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.