1.9TDi "kakler" bittelitt ved start, hvorfor?

Anbefalte innlegg

Som topic

Passat 130hk TDI

Når bilen startes kakler det ett par3 sek i ventiler.

Kun når bilen er kald.

Bilen skal snart ha oljeskift, er det noe jeg burde ha på i tillegg?

Bilen kjøres på longlife olje og har gått nesten 14k på olja.

Sist jeg peilet (forrige uke) var det olje halveis på pinnen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke noe i tillegg, men hvis det begynner å bli slitte ventiler, da fyller du på f.eks 0w-40, 0w-50 eller 5w-50. Ville selv ha gått for 0w-40. Ser nok fort at det blir stille da, hvis det er ventilene som bråker nå;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nu kakler det vel ikke i ventilene, men i ventil-løfterene, som er hydrauliske. har samme proglemet på min Caravelle Tdi. Tror nok synderen er oljen som blir seig og skitten på grunn av disse forbaskade long-life servicene på 30 000km...Spesiellt når man har mye småkjøring med masse kaldstart/kjøring. Det er også kynisk av bilprodusentene å anbefale så lange intervaller på oljeskift,som i mange tilfeller blir pr 2,5-3 år!! Så jeg for min del kjører maks 15 000 km/ 1 gang i året. Så får nu forståsegpåerene si hva de vil. Men det er bare så synd at det allerede kakler hos meg. men bilen hadde nu gått 185 000 km da jeg kjøpte den for snart et år siden. Og det har bare vært long-life servicer på den. Har prøvd å ha på Omega motorrens en gang uten at det ble noe nevneverdig bedre. Så eneste løsningen er vel å bytte løfterene. Jeg har tidligere hatt biler som har kaklet, og som i tillegg hadde gått dobbelt så langt, som jeg har brukt slik rens på med stor suksess. På min bil slutter ikke kaklingen før motoren nesten har driftstempratur.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei, og det er ikke rart at det ikke slutter før da - for det er ved 80º og oppover at olja er på sitt tynneste. Fyll på tynnere olje og det blir stille igjen, det kan jeg nesten garantere.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.