AC problemer 95 mod Audi 80 b4

Anbefalte innlegg

Jeg sliter med AC på min 95 mod audi 80.

Når jeg setter på air condition så ser jeg at kompressoren slår inn hvert 20 sek og går et par sek før den stopper igjenn. Så magnet clutchen fungerer og det kommer strøm dit...

Inne i bilen merker jeg ikke noe til kjølingen.

 

Hva kan dette være?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

For lite gass, gjetter jeg på. Det kan være mange ting, men det er mest sannsynlig. Når kompressoren ikke går er det jevnt trykk i hele systemet, når den slår inn øker trykket på høytrykkssiden, da synker trykket på lavtrykkssiden under grenseverdien og kompressoren kuttes. Sånn går det til trykket har jevnet seg litt ut og blitt høyt nok på lavtrykkssiden igjen, da slår den inn igjen, så gjentar dette seg. Har sett det flere ganger. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hørtesfornuftig ut det.

Kan jeg måle trykket på gassen på noe vis, og hva skal trykket ligge på?

Og betyr det at det er en lekasje som må tettes?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Får vel ta den frihet henge seg på din tråd, med en tilsvarende gammel bil; 96-passat.

Samme problemet, fylte gass ifjor, ikke noe A/C i år.

Clutch slår inn, og på tomgang blir det tynne røret fra/til kompressor litt kaldt, mens på vanlig fart, skjer det ingenting.

 

Får vel fylle gass igjen, eller er det andre triks?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Man får ikke målt trykket selv om man ikke har tilgang til manometersett og det andre utstyret for AC, så man må til noen som driver med slikt for å få det målt og evt. etterfylt. I en 95-modell er det R134a-gass, samme type som på nye biler, så det klarer hvem som helst som driver med AC-service på biler.

 

Den siste der kan nok også skyldes lite gass, men om du fylte i fjor og det allerede er så lite at det blir lite sus i sakene er det en lekkasje som må fikses. Nok en gang, kobler man på manometersett og ser trykket på høy- og lavtrykksside er det fort gjort å diagnostisere. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen A/C-guruer der?

 

Betalte 1.253 kroner for at en på verkstedet koplet til A/C-utstyret dems:

2 slanger, en på high og en på low-siden. Deretter tastet han inn noen verdier, tror det var totalt antall mengde, 1150 ccm i anlegget, trykket start og forsvant. 1/2 times tid etterpå kom det ett pip, og en utskrift hvor det stod at anlegget var fylt med ca 480 ccm tror jeg det var + det som var igjen fra før, så det manglet nok litt.

Men hjalp det? Nei.

Har også koplet clutchen inn permanent med en lask på denne til 12V. Ser heller ikke ut til å hjelpe. Virker "litt" på tomgang, kjenner at begge rørene blir litt kalde og litt kulde inn i bilen, men etter å ha kjent på rørene rett etter kjøring, er det ikke noe kalde rør.

Er det mulig at clutchen slurer? Høres ikke slik ut akkurat.

Hvilke andre ting er det som inngår i et slikt system, enn den dobble sensoren på det ene røret? Er det noen ventiler som åpner/stenger innunder dashbordet?

 

Diagnose finnes ikke på dette A/C-systemet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Etter og ha sett litt i vognkortet så ser jeg at det er en 92 modell (kjekt og vite hva man har ;))

 

Jeg leverte bilen på et verksted for og fylle gass i går, og fikk beskjed om at det er den gamle typen gass på den...

Den gamle typen (husker ikke hva den heter) er ikke lett og finne lenger.

 

Hva må jeg gjøre for og kunne bruke den nye gassen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det finnes erstatningsgass som kan fylles på anlegg laget for den gamle gassen. Firmaer som driver med kjøleanlegg har slik gass, vanlige bilverksteder har som oftest ikke det. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Etter og ha sett litt i vognkortet så ser jeg at det er en 92 modell (kjekt og vite hva man har ;))

 

Jeg leverte bilen på et verksted for og fylle gass i går, og fikk beskjed om at det er den gamle typen gass på den...

Den gamle typen (husker ikke hva den heter) er ikke lett og finne lenger.

 

Hva må jeg gjøre for og kunne bruke den nye gassen?

 

For å bruke R134a på et R12-anlegg skal man strengt tatt bytte alle o-ringer samt oljen i systemet.

O-ringene må skiftes fordi molekylene i R134a er mindre enn molekylene i R12, og derfor trenger en annen type o-ring. Oljen må skiftes da R134a har dårligere fraktevne enn R12 og trenger en annen oljetype, f.eks PAG-olje. PAO-olje er et alternativ da den fungerer både på R12 og R134a.

 

Et alternativ som kjølemiddel er Isceon 49/R413a. Dette er en såkalt blend, bestående av 88% R134a, 9% R218 og 3% R600a. Dette gjør at man kan bruke Iso49 som direct drop-in kjølemiddel til R12.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det bare og bytte olje og o-ringer?

Kompressor og slikt tåler det?

 

o ringene burde jo være grei skuring om jeg finner ut hvilke jeg trenger eller et sett, men hvordan er det og bytte olja i kompressoren?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det bare og bytte olje og o-ringer?

Kompressor og slikt tåler det?

 

o ringene burde jo være grei skuring om jeg finner ut hvilke jeg trenger eller et sett, men hvordan er det og bytte olja i kompressoren?

 

Skift olje og o-ringer. Strengt tatt skal slangene skiftes til slanger beregnet for R134a også, men dette pleier ikke å være noe problem, så lenge slangene er innsauset i olje fra innsiden.

Kompressoren har også o-ringer, og disse bør også skiftes om man skal være helt petimeter... (=

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg fant dette dokumentet om ombygning av ac anlegget...

 

Ganske systematisk oversikt :)

AC 80.pdf

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg fant dette dokumentet om ombygning av ac anlegget...

 

Ganske systematisk oversikt :)

 

Som du ser må akseltetningen gjøres noe med. Akseltetningen er skjøre saker :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

sikkert dumt spm men heter den gamle gassen R 12? Mitt kjøler, bare ikke helt nok på de varmeste dagene. Bror min driver litt med varmepumper og sa han kunne fylle på vist jeg fant ut hva gassen het.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

sikkert dumt spm men heter den gamle gassen R 12? Mitt kjøler, bare ikke helt nok på de varmeste dagene. Bror min driver litt med varmepumper og sa han kunne fylle på vist jeg fant ut hva gassen het.

 

Ja. Den gamle gassen heter R12, populært kalt Freon. Denne gassen/væsken er ulovlig, så dette kan du bare glemme.

 

Varmepumper bruker ofte R406 eller R134a, men jeg har sett andre kjølemidler. R406 kan visstnok brukes som direct drop-in etter R12, men det vet jeg lite om. Det eneste kjølemiddelet som direct drop-in jeg selv har erfaring med er R413a.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det finnes erstatningsgass som kan fylles på anlegg laget for den gamle gassen. Firmaer som driver med kjøleanlegg har slik gass, vanlige bilverksteder har som oftest ikke det. :)

 

Vet du hva denne gassen heter Eivind?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vet du hva denne gassen heter Eivind?

 

R413a heter den...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

R413a heter den...

 

takk takk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.