#1 Skrevet Mai 25, 2010 Batteriet tappes HELT for strøm et par ganger i uka: bh : Første gangen satte jeg batteriet på lading. andre gangen kjøpte jeg nytt og idag så rista jeg bare på hodet og gikk. Hva er det som plutselig tapper batteriet for strøm? Første tanken var jo at batteriet er helt dødt. men når det står i et knapt uke gammalt batteri.... så er vel det usansynlig. Har også tenkt at det kan være forsterker/cd-spiller. Men dette har jo stått i bilen i 1 år uten og lage disse problemmene. Så da er min neste tanke dynamoen, men hvordan finner jeg ut om det er den? Eventuelt hva annet kan det være? Bilen er så "død" at ikke engang klokka og km stand vises: bh : Tidligere i vinter når det har vært kaldt og bilen har vært "død" så har hvertfall klokka og km stand vært der... Takk for svar:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Mai 25, 2010 Lad opp batteriet igjen.. Mål hvilespenningen på batteriet melllon 12,5 0g 13V et sted. Start bilen, nå skal spenningen øke ca 1,5 til 2volt. (Da har du utelukket det enkle, dynamoen) Nå kommer det morsamme, jordfeil er nok en sannsynlig årsak. Og den kan vell ligge stort sett overalt. Lykke til 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Mai 25, 2010 Tang-Ampermeter for å sjekke om noe trekker strøm. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Mai 25, 2010 eller en anna måte og gjøre det på, om du ikke har tang-amperemeter. er og bruke multimeter, sette den på 10a ta av plusspol. sett multimeteret mellom polen og skoen, og start og ta ut sikringer, og sjekk hvor du har droppet av strøm. da kan du isolere ut hilken kurs det er snakk om om ingen av de original sikringene gir noe utslag. da ville jeg sett på ting som f.eks ettermontert utstyr, CD-spiller, forsterker etc om dette finnes lykke til 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Mai 25, 2010 eller en anna måte og gjøre det på, om du ikke har tang-amperemeter. er og bruke multimeter, sette den på 10a ta av plusspol. sett multimeteret mellom polen og skoen, og start og ta ut sikringer, og sjekk hvor du har droppet av strøm. da kan du isolere ut hilken kurs det er snakk om om ingen av de original sikringene gir noe utslag. da ville jeg sett på ting som f.eks ettermontert utstyr, CD-spiller, forsterker etc om dette finnes lykke til Funker det også ja, så lenge man er litt påpasselig. Trekkes det mer en 10A så ryker den lille sikringen i multimeteret rimelig kjappt;) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Mai 25, 2010 Målte på batteriet før jeg brukte startkabler. Før: 5. 70 Etter 14.40 Etterhvert som tida gikk så gikk også tallene ned. Kjørte en liten tur ca 2 km og målte igjen. Da viste den 13.72 Er det rart at tallene går ned? trodde heller det skulle være stabilt så lenge bilen er i gang.. Har prøvd og måle på dynamoen. Måler på skruen/mutteren til ledningen som går inn på dynamoen. Men da viser tallene 0. Mulig det er feil sted og måle? (Batteriet er forøvrig vedlikeholdsfritt.) Har ny cd-spiller (nov 09) og forsterker (aug 09) Dette har jo stått i helt siden da uten og lage problem. Har jo hatt start problemmer i den verste kuldeperioden i vinter. men da var ikke bilen helt død... Nå har bilen stått 30 min, så skal gå og måle og se på tallene igjen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Mai 25, 2010 14,4V var det etter at du koblet ifra?? Mål (som nevt tidligere) på batteriet når bilen er av og etter at du starter bilen. Da skal spenningen stige med ca 2V stiger den ikke, kan du kjøpe deg ny dynamo. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Mai 25, 2010 Da har jeg målt på nytt. Før start 12. 02 Etter 13.76 Fikk også målt dynamoen og den var på 14.02 Målet på 5.70 var før jeg brukte startkabler. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Mai 25, 2010 da er det enten dynamo eller batteriet som har lagt på røret 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Mai 25, 2010 14,4V var det etter at du koblet ifra?? Mål (som nevt tidligere) på batteriet når bilen er av og etter at du starter bilen. Da skal spenningen stige med ca 2V stiger den ikke, kan du kjøpe deg ny dynamo. Det var med en gang jeg fikk start. hadde tatt av startkablene da. Men tallene sank jo nedover ganske fort.på 5 minutter gikk det fra 14.4 til 13.7 og det var etter en kjøretur. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Mai 25, 2010 Batteriet ditt er helt nytt, men ved kraftig selvutladning vill det ikke klare å hente seg inn igjen. Prøv å kobl ifra batteriet i noen timer(mål før og etter). Ville ikke trodd det var noe galt med dynamo siden spenningen øker, men visst den lader (men dårlig) vill batteriet (visst dårlig) hoppe opp i spenning uten å ha mottat noe særlig med lading i det hele tatt. Slik du beskriver med at du faktisk tapper mens du kjører er ikke veldig uvanlig ved småkjøring, men med nytt batteri skal det ikke være så mye at du ikke får start igjen. (Personlig tror jeg mest på jordfeil ennå.. ) Prøv også og kobl ifra til kvelden og på igjen imorgen, kommer den da er det nok jordfeil. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Mai 25, 2010 En annen viktig detalj (kanskje) på batteriet er det 3 farger, som skal indikere standen på batteriet. Grønt, svart og hvit. Skal være grønt men er svart.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Mai 25, 2010 Svart betyr dødt da.. Dette kan være p.g.a at det har blitt fulstendig tappet, Visst batteriet ditt er såpass dødt så hjelper det ingenting å bruke startkabler og kjøre i 20min. Det må lades med lader, da kan det være et håp om fremdels redde det. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Mai 25, 2010 Tipper dårlig jording el kanskje en gåen spennings regulator i dynamoen;) Hvis du vil kan du ta turen oppom så kan jeg jo måle mens bilen går:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Mai 25, 2010 (endret) Tipper dårlig jording el kanskje en gåen spennings regulator i dynamoen;) Hvis du vil kan du ta turen oppom så kan jeg jo måle mens bilen går:) JA, det hadde vært fint 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Mai 25, 2010 Noen har kobla remote til forsterkeren til konstant strøm så forsterkeren sto på hele tiden;) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Mai 25, 2010 He he.. Bra jobba Ole "A knight in shining armour" 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Mai 25, 2010 (endret) Egentlig så burde jeg be de ordne opp i problemmet de lagde. Men siden det var forsikringsak så gidder jeg ikke styre med det. Så da håper jeg at jeg får lyd i bilen igjen i morra. Stusselig og kjøre bil uten masse bass Når vil du ha bilen opp Ole Petter? En annen ting. Det har jo vært kobla til sånn siden nov, tar det så lang tid før batteriet blir tomt? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Mai 26, 2010 spørs hvor mye du har brukt bilen;) Men skal se om ikke vi finner ut hvorfor:) Bare komme når du har lyst regner med å være hjemme hele dagen jeg:) Bare send en PM/sms om når du kommer;) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Mai 26, 2010 Bilen blir brukt kjempe masse. (eller ikke) Tror ikke jeg har kjørt mer enn 8500 km med den etter at jeg kjøpte den i mars i fjor:p 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...