Audi 100 2,5 TDi - Automatkassen går i nødmodus

Anbefalte innlegg

Har hatt et par tilfelder av at gearkassen går i nødmodus. Den første gangen var at jeg måtte brått bremse og låste hjulene i et lite sekkund. Da låste den seg i 3 eller 4, husker ikke hvilket det var. Det andre tilfeldet har skjedd et par ganger da jeg skal sette den i drive fra park, så kommer det en klunkelyd i gearkassen og bilen kveles. Kassen går da i nødmodus og hvis jeg prøver å sette den i drive, så kveles motor. Funker fint i park, nøytral og revers. For å få det til å funke så må jeg slette alle feilkoder og da funker plutselig alt som normalt. Kan det være at jeg har gjort noe galt da, f.eks. å dra spaken for kjapt el.? Veldig irriterende og det skjedde da jeg minst trengte det..

Feilkoder:

Address 02: Auto Trans Labels: None

Control Module Part Number: 4A0 927 156 F

Component and/or Version: AG4 GETRIEBE 01D D68

Software Coding: PMC 0

Work Shop Code: 0260002248

2 Faults Found:

00652 - Gear Monitoring

16-10 - Signal Outside Specifications - Intermittent

00293 - Multi-function Switch (F125)

27-00 - Implausible Signal

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det svake punktet på disse er multifunksjonsbryteren, som skal gi ulik elektrisk kontakt avhengig av hvilken posisjon vaieren fra spaken står i. Den sitter utenpå kassa, under det venstre girkassefestet.

Husker ikke om jeg skiftet denne på den bilen du har eller om jeg kun tok av koblingene og sprayet på dem?

Anbefalingen er å starte med det siste, og hjelper ikke det så er skifte av bryteren neste.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan det da være at spaken er litt slarkete slik at den står mellom D og 3? Med tanke på at motoren kveles hver gang dette har skjedd?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan det da være at spaken er litt slarkete slik at den står mellom D og 3? Med tanke på at motoren kveles hver gang dette har skjedd?

Bryteren sitter tredd over armen som går inn i kassa, og følger dennes bevegelser.

Når det ikke er samsvar mellom de elektriske signalene fra bryteren og den faktiske posisjonen som armen inn i kassa har så gir det feil på bryter. Dette kan skje dersom bryter blir slitt, ved dårlig kontakt i koblinger eller dersom vaier er helt ute av stilling.

Det siste har jeg ikke inntrykk av at er noe vanlig problem. Vaier-opplegget er relativt grovt dimensjonert så det oppstår neppe mye slark der med tiden. Man kan likevel ikke se helt bort i fra denne muligheten, da det kan være at noen har skrudd på vaier eller spak ifm andre reparasjoner (feks tidligere skift av kasse, el).

Så tipsene blir:

- spray i alle koblinger på kassa (den inn på mulitbryteren og den inn bak på bunnpanna)

- sjekk at vaier er korrekt justert (er klare "klikk" på armen, og da skal vaier ikke være stram i noen retninger når spaken står midt i sin posisjon)

- skift multifunksjonsbryteren

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for tipsene. Skal sjekke det ut når jeg får bilen på bukk.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fikk plutselig problemer med at starteren ikke slo inn når jeg når jeg vrei om nøkkelen. Så det ble litt triksing med skrujern på startereren for å få start da jeg sto 25 mil fra destinasjonen. Det siste stykket gikk med girkassen i nødmodus, så det var litt av heisantur kan en si...

Fikk bilen på bukk og da la jeg merke til at den kontakten til multi-funksjons bryteren hang løst og klipset var slappt. Så jeg sprayet inn litt electro cleaner, strammet opp klipset og festa kontakten i holderen. Sletta feilkodene og vips så var girkassen som ny. Bilen startet med nøkkel og test-turen gikk feilfritt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.