#1 Skrevet Mai 28, 2010 Sliter med at motortemperaturen ikke går skikkelig opp på S2'en under kjøring.. Ligger på rundt 60grader.. Kan være termostaten, men er litt usikker.. Typisk ved termostat problem er at temperaturen stiger ved kø kjøring eller om man står stille med motor i gang, for så å synke når man begynner å kjøre å får luft avkjøling.. Virker ikke som temperaturen stiger når jeg står stille, så lurer på om det kan være en av følerne som driver å tuller.. Hvilken føler bør jeg evt prøve å bytte? Skulle gjerne kjørt på vålerbanen neste helg så begynner å haste litt 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Mai 28, 2010 Hvis ikke termostat er byttet på en stund hadde jeg skiftet den for å eliminere den feilkilden. Greit å være sikker på at den er 100% under banekjøring. Ps har du klima kan du lese ut temp der også (søk så finner du hvordan). Multitempgiver kan krølle også (den store under vannrailen) men da pleier temp måler å falle ned til 0 for så å komme opp igjen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Mai 28, 2010 Skiftet termostat når jeg overhalte toppen, det er i underkant av 2 år siden, da skiftet jeg også begge følerene på vannrailen.. Eneste som aldri har vært skiftet i mitt eie er føler i bunn av radiator.. Har tenkt til å prøve å skifte termostaten, har en liggende hjemme faktisk da jeg trodde jeg hadde rotet den bort sist og kjøpte en ny.. Men er jo så trangt nedi der.. hehe 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Mai 28, 2010 Ang å lese ut etmp i klimadisplay, så har jeg vært inne å bladd i de kodene før, men husker ikke hva jeg trykker på.. Her er forklaring til nyere type display, men jeg har den gamle typen.. http://nordicaudi.com/index.php?url=arkivet/artiklar/hidden/a1306/a1306.php&var= Noen som husker hva man trykker for å komme inn på den gamle typen display? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Mai 28, 2010 Gamle systemet: http://nordicaudi.com/arkivet/artiklar/hidden/a1619/a1619.php 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Mai 28, 2010 Takk for link Roger Er det kanal 6 (Kylartemperatursensor) som er vanntemp? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Mai 28, 2010 Takk for link Roger Er det kanal 6 (Kylartemperatursensor) som er vanntemp? Ja, men ikke alle har den kanalen aktiv som det står nevnt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Mai 28, 2010 Når jeg startet bil viste den 130, og når jeg kjørte så gikk den ned mot 70 og lå stabilt der, mens instrumentet aldri går over 60 Skal la den stå lenge på tomgang i morra å se om den går opp noe da.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Mai 28, 2010 Har hatt samme feilen med akkurat samme symptom på begge bilene mine. På 2.2 20vt'n var det termostaten og på 2,5 tdi-r5'n var det mulitempgiveren. Begge lå på rundt 60 grader i følge instrumentet. Sjekk også kontakten til mulitempgiveren. Den ble pulverisert når jeg tok i den og kabelskoene var irret i stykker. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Mai 29, 2010 (endret) Skiftet den for 1.5 år siden ca, har sjekket kontakten og sprayet på elektrospray for ikke lenge siden.. Så ikke så ille ut.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Mai 29, 2010 (endret) Da har jeg testet litt.. Startet bil kald, da viste klima display 203 og begynte å telle sakte nedover.. Etter å ha stått 10 min på tomgang/opp til 2000o/min gikk temp opp til 60 grader i instr og ned til 68/70 i klima.. Slo av radiatorvifta og stod 5 min med litt hard rusing, temp gikk sakte opp til 75 i instr, og ned til 50 i klima.. Da var radiator slange og slange inn på termostat knall varm og radiatorvifte ble automatisk startet.. Tok en liten kjøretur og temp gikk ned til 60 grader igjen.. Litt termostat symptomer egentlig, samtidig som den viser for lite!?? Hva tror folket her? Termostaten er jo skjære helvette å skifte i forhold til den givern hehe.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Mai 29, 2010 Har ny termostat liggende, så hvis været holder seg så tenkte jeg kanskje å prøve å skifte den i løpet av dagen.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Mai 29, 2010 Termostaten er jo skjære helvette å skifte i forhold til den givern hehe.. Løsne servopumpa og flytt den til side så har du bedre tilgang. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Mai 29, 2010 Har skiftet termostat nå, men virker ikke som om det ble helt bra.. Lot den stå lenge på tomgang for å lufte systemet, da gikk den sakte opp til 90 grader.. så åpnet termostaten ant og beholder rant tom før jeg rakk å fylle på mer, dro sikkert inn masse luft i systemet.. Fylte på væske og kjørte en liten runde rundt kvartalet her, da datt temp ned til 60 grader igjen.. Slangene er skikkelig bløte så må lufte og prøve på nytt.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Mai 29, 2010 Tror jeg fylte opp via en av slangene som går til registeret, den med lufteskrue mener jeg.. Blir høyeste punkt i systemet, og går også inn "på innsiden" av termostat/kjølesystem. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Mai 29, 2010 Tror jeg luftet/etterfylte via den ene slangen som går til varmeregister (på torpedovegg), er høyeste punkt og koblet til "innsiden" av termostat/kjølesystem. Den med lufteskrue mener jeg. Funket bra for meg.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Mai 29, 2010 Har luftet den skikkelig nå, skrudde ut skruen på radiatoren flere ganger.. Stått på tomgang hvertfall 20 min ute i sola.. Ligger helt stabilt på 75 grader, vill overhode ikke over.. Merker på slanger at termostat åpner/lukker og radiator vifte starter hvert minutt og holder den stabil på 75 grader.. Ved en rolig kjøretur synker den ca 1 strek. (ved rolig kjøring har den stort sett ligget en strek under 90 pga jeg ikke har fjernet lille radiatoren).. Siden termostat åpner/lukker, og radiator vifte går ofte for å holde motortemp nede, og slanger er glo varme.. Viser den feil i instrumentet da? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Mai 29, 2010 Kan også legge til at jeg tok av returslange til kjølevæske beholderen for å sjekke sirkulasjon.. På tomgang spytter den litt væske ut.. Ved økt turtall står det en tjukk stråle ut.. Så vannpumpa ser ut til å sirkulere bra, og være i orden den også.. Tenkte kanskje jeg skulle gå inn på Autronicen å lese ut hva den sier om motortemp.. Skulle tro den leser ut av samme føler som instrument, med hadde vært moro å sjekket i hvertfall.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Mai 29, 2010 Kan det være temp.følern som sitter bak på toppen som driver å tuller? Noen som har hatt problemer med den? Er vell den som sender signal til instrumentet mener jeg.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Mai 29, 2010 Den bak på toppen er vel til motorstyreenheten. Er den multitempgiveren på vannrailen som er til instrument. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet Mai 29, 2010 Takk for nyttig info Øyvind.. Fant feilen nå.. Siden den givern bak på toppen sender signal til motorstyreenhet, så kan jeg lese ut det av autronicen.. Gikk inn på autronicen og startet bilen.. Temperaturen steg gradvis og viste 96-98 på grader da daten når instrumentet mitt viste ca 60 (auctronic viser 7grader for mye pga den får signal fra org føler) = motortemp er akkurat som det skal, og det er mulititempgivern som driver å kødder med instrumentet mitt.. Det betyr også at den var nærme å koke når den stod lenge på 75 grader i instrumentet mitt tidligere i dag.. Syns slangene var drit varme hehe.. Får mulig låne en føler av et snilt klubbmedlem etterpå så får vi se.. Da er jeg kanskje 1-skritt nærmere kjøring på vålerbanen neste helg.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet Mai 29, 2010 Hvis den er defekt, så er den veldig mye billigere på 034 motorsport mener jeg å huske når jeg kjøpte;) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet Mai 30, 2010 Har fått låne den følern nå, så skal sjekke hvordan tempen er nå.. En jeg kjenner har en liggende jeg skulle få billig tror jeg.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...