#1 Skrevet Mai 28, 2010 Har en 4,2 ABZ motor som jeg sliter med en oljelekkasje. Prøver å spore meg frem til hvor den lekker men ikke så lett å komme til over alt. Mye tyder på at det er på høyreside av motor helt i forkant. Noen tipsa meg om en simmering på kammen, men må vel av med fanger for å få av dekselet til reima for å undersøke det nærmere? Finner også spor av olje i kjøleveska, det skal vel tyde på at det er gåen toppakning her? Er vel også alu motor dette med de svakheter det medfører. Dersom det må byttes toppakning bør man da bytte på begge sider når man først er i gang? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Mai 28, 2010 Har en 4,2 ABZ motor som jeg sliter med en oljelekkasje. Prøver å spore meg frem til hvor den lekker men ikke så lett å komme til over alt. Mye tyder på at det er på høyreside av motor helt i forkant. Noen tipsa meg om en simmering på kammen, men må vel av med fanger for å få av dekselet til reima for å undersøke det nærmere? Finner også spor av olje i kjøleveska, det skal vel tyde på at det er gåen toppakning her? Er vel også alu motor dette med de svakheter det medfører. Dersom det må byttes toppakning bør man da bytte på begge sider når man først er i gang? Dette må du ta bilder av om du skal bytte selv! Jeg lurer veldig på hvordan det er med bytting på en V. Men jeg ville vasket motoren skikkelig og sett på nytt. Da er det lettere å se hvor det lekker fra. Du må nok regne med å ta av hele fronten dersom du skal gjøre noe med dette, trist nok. Hvis du finner spor av olje i kjølevæsken er det nok toppakning som synger på siste verset, i verste fall sprekk mellom eksos og vann i toppen. Dersom du skal bytte på en side så ville det vært veldig dumt av deg og ikke ta begge.. :-) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Mai 28, 2010 Dette må du ta bilder av om du skal bytte selv! Jeg lurer veldig på hvordan det er med bytting på en V. Men jeg ville vasket motoren skikkelig og sett på nytt. Da er det lettere å se hvor det lekker fra. Du må nok regne med å ta av hele fronten dersom du skal gjøre noe med dette, trist nok. Hvis du finner spor av olje i kjølevæsken er det nok toppakning som synger på siste verset, i verste fall sprekk mellom eksos og vann i toppen. Dersom du skal bytte på en side så ville det vært veldig dumt av deg og ikke ta begge.. :-) Forundrer meg ikke om det lekker helt ytterst, foran på høyre sylinderrekke. Der sitter det en oljekanal som sitter litt for langt ut, og her er det ikke helt ukjent at det lekker. Her må du nok bare bytte toppakningene og aller helst faktisk plane topp og blokk for å få det helt bra. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Mai 28, 2010 Her må du nok bare bytte toppakningene og aller helst faktisk plane topp og blokk for å få det helt bra. Som fryktet. Bilen er kun kjørt 140.000km Har time for registerkjede service neste mandag på denne bilen hos Møller så får høre hva de skal ha for denne jobben også. Sparer vel litt på demonteringen heldigvis. Og må vel bytte olje etc når man bytter toppakning så greit å få det gjort før/under servicen da så det ikke blir bortkasta. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Mai 28, 2010 Som fryktet. Bilen er kun kjørt 140.000km Har time for registerkjede service neste mandag på denne bilen hos Møller så får høre hva de skal ha for denne jobben også. Sparer vel litt på demonteringen heldigvis. Og må vel bytte olje etc når man bytter toppakning så greit å få det gjort før/under servicen da så det ikke blir bortkasta. Denne bilen har jo regrem som skulle vært skiftet på 120 000 km. Dette lekkasjeproblemet er størst på første gen. V8-motorer (de med fordeler), men jeg har også lest om det på andre generasjons V8-motorer (A8/S8/S6 plus 32v-motorene.) Problemet er rett og slett at blokken vrir seg, så blir det ikke lenger tett. Toppen må man alltid planslipe fordi den er i aluminium, men har blokken vridd seg for mye blir det rett og slett ikke tett. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Mai 28, 2010 Denne bilen har jo regrem som skulle vært skiftet på 120 000 km. Den ble skiftet første gang på 70.000km og etter 5 års regelen. Skifter den igjen nå selv om det ikke lenger heter 5års levetid på reim. Planen er å selge bilen etterhvert... Dette lekkasjeproblemet er størst på første gen. V8-motorer (de med fordeler), men jeg har også lest om det på andre generasjons V8-motorer (A8/S8/S6 plus 32v-motorene.) Problemet er rett og slett at blokken vrir seg, så blir det ikke lenger tett. Toppen må man alltid planslipe fordi den er i aluminium, men har blokken vridd seg for mye blir det rett og slett ikke tett. Har blitt fortalt at problemene skulle være mindre på denne motoren, men den gang ei... Håpe det ikke koster skjorta. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Mai 28, 2010 Den ble skiftet første gang på 70.000km og etter 5 års regelen. Skifter den igjen nå selv om det ikke lenger heter 5års levetid på reim. Planen er å selge bilen etterhvert... Har blitt fortalt at problemene skulle være mindre på denne motoren, men den gang ei... Håpe det ikke koster skjorta. Problemet er mindre, men det er absolutt tilstede. Kjøp deg god, gammeldags femmer 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...