#1 Skrevet Mai 28, 2010 Har fjernet di gamle ventiltettningene, og skal nå montere nye. Di gamle satt jo godt fast, så hvordan skal jeg få presset på nye uten å skade di? Skal di monteres på før ventilene monteres eller etter? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Mai 28, 2010 finn en pipe som passer "utenpå" tetningen og bank den forsiktig på plass, (sett pipa på det harde partiet på tetningen, en kvart tom langpipe f.eks) du hører når den sitter der den skal, lyden blir butt. ta på fett innvendig på tetningen så rillene på ventilen ikke flærrer opp innsiden. så dytter du jo bare ventilen gjennom, bare å ta det pent å forsiktig. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Mai 28, 2010 finn en pipe som passer "utenpå" tetningen og bank den forsiktig på plass, (sett pipa på det harde partiet på tetningen, en kvart tom langpipe f.eks) du hører når den sitter der den skal, lyden blir butt. ta på fett innvendig på tetningen så rillene på ventilen ikke flærrer opp innsiden. så dytter du jo bare ventilen gjennom, bare å ta det pent å forsiktig. ok, da får jeg prøve i morgen 1/4" er 6,35mm. da funker en 6mm pipe sikkert fint.!? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Mai 28, 2010 jeg brukte enten 10, 12 eller 13mm kvarttom pipe mener jeg. kan jo bruke noe annet også, bare det passer nedpå der det er hardt på tetningen. men en kvarttom langpipe var perfekt å bruke da jeg drev på. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Mai 28, 2010 finn en pipe som passer "utenpå" tetningen og bank den forsiktig på plass, (sett pipa på det harde partiet på tetningen, en kvart tom langpipe f.eks) du hører når den sitter der den skal, lyden blir butt. ta på fett innvendig på tetningen så rillene på ventilen ikke flærrer opp innsiden. så dytter du jo bare ventilen gjennom, bare å ta det pent å forsiktig. Dette fungerer, men kan også skade. Og dette er akkurat dette det advares mot i monteringsanvisningene! Å putte ventilene gjennom pakningene uten påføringshylse kan skade pakningenes lepper. Ventilen skal først i styringen, gjerne med litt molybdenfett på ventilstammene for smøringens skyld men også for at ventilene skal holde seg rimelig lukket og ikke falle ut idet du snur toppen. Deretter skal du tre plasthylse oppå toppen av ventilen. Videre skal pakningen smøres godt, gjerne dyppes i olje, dette er avgjørende for å få skjøvet den helt nedpå styringen. Pakningen tres over toppen av ventilen, hvor plasthylsen sørger for at skarpe kanter på ventilens topp eller spor ikke skjærer opp leppen. Deretter bruker du en lang pipe som beskrevet over her og presser pakningen godt på plass på styringen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Mai 28, 2010 Hazet har ei meget fin tang til dette. Både for avtrekk og montering. Koster heller ikke mange kronene, om du har for vane å gjøre dette ofte:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Mai 30, 2010 hmmm. prøvd å montere tettningene nå, men gikk dårlig, den første greide jeg å skade. så må bestille ny. Men jeg hvordan finner man ut at di sitter helt inn der di skal? Og skal jeg banke di ned med hammer utenpå pipa..? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Mai 30, 2010 ikke bruk mye makt, og for gudsskyld, træ på den kondomen som følger med i settet er ikke vanskelig bruk langpipe, med forlenger på. og set noe på toppen av forlengeren, slik at du kan gi den et lite rapp med håndbaken. da får du en slik "smette" lyd, da sitter den som den skal good luck ps, ikke bruk så stor pipe at du risikerer og kjøre tettninga INN i pipa. gjorde det ved en anledning, gikk ikke så bra gitt 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Mai 30, 2010 ikke bruk mye makt, og for gudsskyld, træ på den kondomen som følger med i settet er ikke vanskelig bruk langpipe, med forlenger på. og set noe på toppen av forlengeren, slik at du kan gi den et lite rapp med håndbaken. da får du en slik "smette" lyd, da sitter den som den skal good luck ps, ikke bruk så stor pipe at du risikerer og kjøre tettninga INN i pipa. gjorde det ved en anledning, gikk ikke så bra gitt brukte for stor pipe på den ene ja, så den gikk til skogen. Skal bestille ny i morgen. Skal man olje inn enden på tettningen som skal over toppen på ventilstyringa? eller skal den tres på i tørr tilstand? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Mai 30, 2010 (endret) Skjønner virkelig ikke noe av disse ventiltettningene jeg, hører ikke noe "smukk2 at di er på plass. Skal de helt ned til kanten på nedre ventilfjærsete, slik at dette ikke kan beveges under tettningen? Nå er det noen mm klaring mellom kanten på fjærsete og den kanten midt på tettningen. trodde den skulle helt ned til kanten på fjærsetet jeg, eller kanten på ventilstyringen. http://www.hasengeeks.com/projects.php?page=cylinder_head Står Remove the valve seal installer and check that the seal is completely seated. The shouldered part of the valve guide is what the valve seal fits over. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Mai 30, 2010 Jippi! Fikk det til nå. men måtte bruke "presse" (avdrager som er spent på kantene av toppen og "skrudde" ned tettningen med hylsa).., da jeg ikke turte å slå di ned. Det gikk som smurt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Mai 30, 2010 Skal man olje inn enden på tettningen som skal over toppen på ventilstyringa? eller skal den tres på i tørr tilstand? Jeg gjentar som skrevet høyere opp: Videre skal pakningen smøres godt, gjerne dyppes i olje, dette er avgjørende for å få skjøvet den helt nedpå styringen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Mai 30, 2010 Jeg gjentar som skrevet høyere opp: jepp, gjort det nå, men måtte Presse di på med "presse", det gikk fint:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...