Ikke signal til starter, og bensinpumpe går ikke (3b)

Anbefalte innlegg

Skulle starte opp coupe'n idag (første start etter motor ut/inn), siden jeg skal flytte den ut av verkstedet.

Bilen er en CQ20v med 3b motor.

Når jeg vrir rundt nøkkelen klikker det 3 ganger i et rele, mens alt annet er dødt: rolleyes

Bensinpumpa går ikke, og starter går ikke.

 

Kort oppsummering av det som er gjort:

Batteri flyttet bak

1x35mm2 til jord

1x35mm2 til motorrom, der den går inn i en fordelingsblokk

--> 1x25mm2 til starter og 1x20mm2 til sikringsboks (L30)

 

Sikringsboks:

Stor svart multiplug på B

Grønn/Svart+Grønn/Svart på 87A

Rød på L30

Rød/Svart+Rød/Svart på M30ac

Grå/grønn til O

 

Starter:

12,6V på hovedkobling.

1xhvit plugg med signal til innslag

Starter går hvis jeg legger på 12V manuelt til innslag.

 

Batteriet er nytt.

Trodde først dette var et startsperre problem, men den mistenkte (DEFA-alarmen) kan frikjennes, ettersom den startsperra ikke er koblet til.

 

Tipper selv på sikringsboks, men jeg greier ikke finne noe sted der jeg har koblet feil..: bh :: bh :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva har du gjort da? kun strekt + kabelen bak?

 

starter og bensinpumpe er vel på to forskjellige relee om jeg ikke husker feil så kan hende det lønner seg å konsultere koblingsskjema :)

Det er vel ikke engang relee til starteren i sikringsboksen, kun på selve starteren...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er jo nettopp koblingsskjema jeg har fulgt.:)

 

Virker som noe/alt som skulle hatt Switched 12V ikke får det.

 

Signalet til starter kommer fra den store svarte pluggen som står i B. HVor denne får strømmen sin bra må jeg forske mer på :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er jo nettopp koblingsskjema jeg har fulgt.:)

 

Virker som noe/alt som skulle hatt Switched 12V ikke får det.

 

Signalet til starter kommer fra den store svarte pluggen som står i B. HVor denne får strømmen sin bra må jeg forske mer på :)

 

startern trenger vel endel strøm også så om du har brukt for lite kvadrat og får for høy spenningsfall så kan vel det bidra til at den ikke drar rundt... om det i tillegg er litt dårlig jord.... klart... veit ikke hvor realistisk alt det er men :P

 

Jupp, bare å sjekke koblingsskjemaet og håpe på at du blir klokere av den grunnen... om du ikke har herpa ledningene i motorrommet så kan du jo teste å koble til batteriet der igjen og se om den starter da... kan hvert fall gi en indikasjon på hva som er galt :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du må kanskje lese om igjen:p

 

Det er bare signalkabelen til starter som ikke gir strøm. Jeg har prøvd å kjøre starter manuellt, og det går veldig fint.

Er jo ingen forskjell på hvor batteriet står, bortsett fra lengre ledninger. Ledningene er tykke nok.:)

 

Håpet kanskje at noen hadde en løsning, og bare sa: "Den pluggen der skal dit, ikke dit!".

Ønsketenking:o

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du må kanskje lese om igjen:p

 

Det er bare signalkabelen til starter som ikke gir strøm. Jeg har prøvd å kjøre starter manuellt, og det går veldig fint.

Er jo ingen forskjell på hvor batteriet står, bortsett fra lengre ledninger. Ledningene er tykke nok.:)

 

Håpet kanskje at noen hadde en løsning, og bare sa: "Den pluggen der skal dit, ikke dit!".

Ønsketenking:o

 

joda, jeg her lest, men leste du det jeg skrev? type spenningsfall? + jeg hakke peiling på hva du har gjort og da er det greit å teste sånne ting :P

Det skader sjeldent å teste for mye, har vært borti endel rare el.problemer på biler etter hvert og det er ofte ting man ikke helt forventer seg når man ikke lett klarer å teste seg frem til feilen :)

 

men uansett, siden du vet at du ikke får signal fra kablen til startern, så kan du jo bare måle deg tilbake til feilen... men du bør sjekke om det kommer no utslag i det hele tatt på den... og evt, sjekke om du ikke feks har kåla en sikring/relee(bensinpumpa har jo eget relee som får styrestrøm fra tenningsbryteren hvert fall) :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg lurer på om bensinpumpa starter når veivsensor merker at motoren går rundt..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg lurer på om bensinpumpa starter når veivsensor merker at motoren går rundt..

 

Lurer på om det ikke er noe mer enn kun tenninga ja, husker ikke.... På min så hører jeg den gå når jeg vrir om tenninga til steget før den drar på startern, men da stopper den så fort den får mottrykk.

 

meeen.. seff.. det er ke3-jet.. så veldig mulig den ikek starter før du drar den på startern på 3b nei...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prøv å sett den i fri, napp ut pluggkablene (viktig), sett på tenninga og deretter turne motor med ei skralle f.eks.. da kan det hende pumpa går! Isåfall har du bare 1 feil igjen :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal sjekkes:)

Skal prøve å sette 12V på alle de 4 sikringene som trengs til motorstyring også.

 

Med 7A-motor hørte jeg alltid pumpa summe litt når jeg vred til punktet før start.:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er ikke startsperre på denne? Hadde samme problem på min aan men da var det startsperra som hadde slått in..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror ikke det er startsperre i hjerna på 3B.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

pumpa "primer" etpar sekunder rett etter du skrur på tenninga ja, så stenger den av igjen frem til at den får signal om at motor roterer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

joda, jeg her lest, men leste du det jeg skrev? type spenningsfall? + jeg hakke peiling på hva du har gjort og da er det greit å teste sånne ting :P

Det skader sjeldent å teste for mye, har vært borti endel rare el.problemer på biler etter hvert og det er ofte ting man ikke helt forventer seg når man ikke lett klarer å teste seg frem til feilen :)

 

men uansett, siden du vet at du ikke får signal fra kablen til startern, så kan du jo bare måle deg tilbake til feilen... men du bør sjekke om det kommer no utslag i det hele tatt på den... og evt, sjekke om du ikke feks har kåla en sikring/relee(bensinpumpa har jo eget relee som får styrestrøm fra tenningsbryteren hvert fall) :)

 

Om du hadde fra begynnelsen hva terje skrev, så hadde du vel sikkert også skjønnt at det ikke er spenningsfall og dim på kabel som er problemet......

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

pumpa "primer" etpar sekunder rett etter du skrur på tenninga ja, så stenger den av igjen frem til at den får signal om at motor roterer.

 

Stemmer. Skal måle sikringer etterpå.:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om du hadde fra begynnelsen hva terje skrev, så hadde du vel sikkert også skjønnt at det ikke er spenningsfall og dim på kabel som er problemet......

 

Bare fordi du har 12.6v på hovedkoblinga betyr ikke at du ikke har sort nok spenningsfall feks fra tenningsbryteren til at starterreleet ikke har lyst til å slå inn, det er faktisk derfor folk opplever at bilen ikke vil starter når tenningsbryteren er "gåen"... når det i sannheten ofte bare er å ta den i frahverandre og rengjøre polene slik at du fjerner motstanden som oppstår der :)

 

Dessuten, det å hjelpe folk med bil er som å hjelpe folk med alt annet teknisk, du bør ikke anta at de har gjort alt riktig. For som sikkert du vet så er ikke 12.6 volt nok til å dra startern. Ampere har en funksjon også, så hvis du har en dårlig kobling e.l. og du drar på startern så vil du få et spenningsfall slik at den ikke orker å dra rundt likevel.... startern er vel den tingen som bruker mest strøm på hele bilen og så vi snakker vel endel watt.

 

Men er det fortsatt noe jeg har gått glipp av som jeg burde ha fått med meg? Fort gjort å gjøre feil vet du, og det er bare menneskelig :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke la dette bli en diskusjon om hvem som har misforstått hva;)

 

Jeg kan garantere at det er nok strøm til at starter skal dra rundt. Det som mangler er signal til starter, og det er jeg ikke sikker på at er riktig kobla.

Lurer også på om det er dårlig jord fra motorfeste-chassis.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ok, men om jeg ikke husker helt feil så går det signalet mer eller mindre rett fra tenningsbryteren..

om du kikker i sikringsboksen din så står det bare en bøyle(evt. veldig flatt relee lignendes sak) på en av releeplassene... det er til startern :)

Så da er det bare å begynne å måle om det går strøm der/fra tenningsbryteren osv.

 

btw. hvis du har ordentlige koblingsskjema så er jeg takknemlig hvis du legger de ut /sender de til meg :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ennå ikke funnet den lille svarte ledningen som skal inn på B15: klø :

(Ref strømskjema 17/2)

 

Det forklarer jo en god del. Dvs om ikke denne sitter på den store B-pluggen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

B er jo startern din... B15 er en sånn vakuum ting til 2.2 motorn.. tror ikke du skal trenge den :)

 

Og om du ser på bildet av B så ser du at denne utgangen blir "på" når startern går. Så nei, skal ikke ha noe å si :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hmmm.. ser ut som bensinpumpereleet ditt også hindrer signal til startern om den ikke funker...

Mao.. om du kan lese koblingsskjemaet på bensinpumpe releet så koble deg forbi og sjekk om det hjelper ....evt test releet...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

B er jo startern din... B15 er en sånn vakuum ting til 2.2 motorn.. tror ikke du skal trenge den :)

 

Og om du ser på bildet av B så ser du at denne utgangen blir "på" når startern går. Så nei, skal ikke ha noe å si :)

 

Tror nok du har tenkt litt feil mtp koblingsskjema .;)

Vi tenker hvertfall ikke på samme kobling. B15 er en pin på den store B-pluggen i sikringsboksen. Koblingen gir strøm til bla coil. Kan jo egentlig bare se bort i fra den nå, ettersom det er bekreftet.

 

sikringsboks.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hmmm.. ser ut som bensinpumpereleet ditt også hindrer signal til startern om den ikke funker...

Mao.. om du kan lese koblingsskjemaet på bensinpumpe releet så koble deg forbi og sjekk om det hjelper ....evt test releet...

 

Er noe i det du sier, men det er kanskje mer sannsynlig at jeg har koblet en ledning feil:o

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror nok du har tenkt litt feil mtp koblingsskjema .;)

Vi tenker hvertfall ikke på samme kobling. B15 er en pin på den store B-pluggen i sikringsboksen. Koblingen gir strøm til bla coil. Kan jo egentlig bare se bort i fra den nå, ettersom det er bekreftet.

 

 

Mye mulig, jeg fant bare ikke noe annet som ga så mye mening der og da når jeg kikka på koblingsskjemaet til startern din

 

Er noe i det du sier, men det er kanskje mer sannsynlig at jeg har koblet en ledning feil:o

 

i annledning at du har flytte batteri eller bygd om bilen? :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.