Rustgarantien til møller? NYE REGLER?

Anbefalte innlegg

Var oppe der med en 2003 mod Passat med rust i takplate.

Men det var vist nye regler ang dette nå..

Var bare 5 år på dette nå i forbindelse med at rails ligger imot skade stedet.

Noen andre som har hørt om dette eller?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hørte det samme selv ja.. Tåpelig spør du meg! :(

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ja, er jo ikke akkurat noe vi kan noe for.. er det highline du har eller? er somregel disse som ikke har mellomleggsplate mellom rails og tak..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På biler solgt i dag kan di self. gi 5 år men ikke på en bil solgt i 2003 med feks. 12 års rust garanti så ka di ikke gå tilbake på den da den er rettslig bindende

 

Forholdet til forbrukerkjøpsloven

 

En garanti er et løfte fra en produsent, importør eller selger, som skal gi deg rettigheter utover forbrukerkjøpslovens regler. Garantier er normalt ikke noe du har krav på å få. Enten du blir tilbudt en garanti eller ikke, vil forbrukerkjøpsloven regulere dine rettigheter hvis det oppstår feil på den gjenstanden du har kjøpt. Selgeren kan med andre ord ikke innskrenke de rettighetene du har etter forbrukerkjøpsloven, men han står fritt til å gi deg bedre rettigheter enn det loven gir deg. Har selgeren gitt deg en garanti er han bundet av dette. Ifølge forbrukerkjøpsloven er den garantien selgeren har gitt deg rettslig bindende. Det vil si at du med forbrukerkjøpsloven i hånd kan kreve at selgeren oppfyller det han har lovet i garantien

 

http://forbrukerportalen.no/Publikasjoner/1023824302.54/1023964913.16

 

Mulig di ikke deffinerer det som en rustskade og dermed det ikke er dekket av rust garantien..Men rust er rust..

 

Så spør di hvilken del av garantien dette kommer inn under..Høres mer ut som di tar dette under reklamasjon som jo er 5 år og ikke en garanti sak.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tenkte meg faktsik en tur på møller i morgen ang, bobler i lakken på bakluka. Er dette noe som ikke går på garantien lenger ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjenner flere jeg med 9 år gamle biler som får dekket sinkslipp og rust på fabrikks garantien. Er uansett ikke en eneste person i hele møller som kan si bastant at det ikke dekkes, da det SKAL tas bilder og sendes til fabrikk med søknad, så er det FABRIKKEN som avgjør om det dekkes.. tar rundt 2-3mnd somregel å få svar på en slik søknad.. Så et svar på dagen om at noe ikke dekkes er i grunn ikke riktig gjort isåfall, så lenge det ikke er klare tegn på at det skyldes yttre påvirkninhg som feks steinsprut. Det er ikke møller garanti, det er 100% fabrikkens garanti, som importøren bistår med å sende bilder av skader og utbedre eventuelt med dekkning fra fabrikken.

Alle rust og sinkslipp tilfeller som skal tas på garanti skal søkes fabrikk om med bilder, selv på min 09 mod måtte de sende inn bilder og søke om å få dekket sinkslipp på kanalene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjenner flere jeg med 9 år gamle biler som får dekket sinkslipp og rust på fabrikks garantien. Er uansett ikke en eneste person i hele møller som kan si bastant at det ikke dekkes, da det SKAL tas bilder og sendes til fabrikk med søknad, så er det FABRIKKEN som avgjør om det dekkes.. tar rundt 2-3mnd somregel å få svar på en slik søknad.. Så et svar på dagen om at noe ikke dekkes er i grunn ikke riktig gjort isåfall, så lenge det ikke er klare tegn på at det skyldes yttre påvirkninhg som feks steinsprut. Det er ikke møller garanti, det er 100% fabrikkens garanti, som importøren bistår med å sende bilder av skader og utbedre eventuelt med dekkning fra fabrikken.

Alle rust og sinkslipp tilfeller som skal tas på garanti skal søkes fabrikk om med bilder, selv på min 09 mod måtte de sende inn bilder og søke om å få dekket sinkslipp på kanalene.

 

Står det noe sted at det skal taes bilder, kunne vært artig og kommet med på møller der dem nekter uansett..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjenner flere jeg med 9 år gamle biler som får dekket sinkslipp og rust på fabrikks garantien. Er uansett ikke en eneste person i hele møller som kan si bastant at det ikke dekkes, da det SKAL tas bilder og sendes til fabrikk med søknad, så er det FABRIKKEN som avgjør om det dekkes.. tar rundt 2-3mnd somregel å få svar på en slik søknad.. Så et svar på dagen om at noe ikke dekkes er i grunn ikke riktig gjort isåfall, så lenge det ikke er klare tegn på at det skyldes yttre påvirkninhg som feks steinsprut. Det er ikke møller garanti, det er 100% fabrikkens garanti, som importøren bistår med å sende bilder av skader og utbedre eventuelt med dekkning fra fabrikken.

Alle rust og sinkslipp tilfeller som skal tas på garanti skal søkes fabrikk om med bilder, selv på min 09 mod måtte de sende inn bilder og søke om å få dekket sinkslipp på kanalene.

 

Hadde sinkslipp på min A3 reg i 2003 (dette skjedde i fjor). Ringte for morro skyld 4 ulike Møller-butikker og spurte hvordan retningslinjene var. Fikk 4 ulike svar og garantitider. DA er det noe som ikke stemmer rutinemessig internt.

 

Jeg fikk vertfall ikke gjort noe fra deres side, ikke tatt bilder en gang.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Oppdaget sinkslip på min 5 år gamle A4 for en tid tilbake. Dro opp til Møller Kaldbakken hvor de inspiserte og tok noen bilder som ble sendt til fabrikken. Møller booket samtidig time for omlakkering men med et lite forbehold om at fabrikken ikke sa nei. To måneder sendere hadde jeg flette nylakkert dør og skjerm.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er vel garantien som var nå bilen ble solgt ny som gjelder? Og de kan vel ikke gå tilbake nå og si at nei dette har blitt et stort problem på de bilene så vi gir bare 5 års garanti på dette?

 

Litt Offtopic kanskje, men hvordan er det med rustgaranti om bilen er import og ikke solgt ny i Norge?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor lenge varer denne garantien mot rust?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det 10 eller 12 år på denne rustgarantien?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er vel garantien som var nå bilen ble solgt ny som gjelder? Og de kan vel ikke gå tilbake nå og si at nei dette har blitt et stort problem på de bilene så vi gir bare 5 års garanti på dette?

 

Litt Offtopic kanskje, men hvordan er det med rustgaranti om bilen er import og ikke solgt ny i Norge?

 

Om man leser en annen tråd her inne som omhandler dette så får man mange av disse svarene.

Dette du spør om til slutt her spiller ingen rolle. Min bil er importert, og jeg fikk lakkert både tak og alle dørene på garantien.

 

Det jeg _TROR_ kan være skyld i at noen får forskjellige svar på forskjellige ting er at det er minst to forskjellige garantier det er snakk om. Det er garanti mot sinkslipp og det er rustgaranti. Sinkslippgarantien gjelder ikke så mange år(husker ikke eksakt), og om det er gått over tiden så får du ikke dekt noe der. Da må du i stedet vente til denne sinkslippgreia går over til å bli rust, reiser du til møller FØR det blir rust på stedet så får du ingen ting, for de må sende bilder hvor de tydelig kan se at rusten er kommet og at det ikke er sannsynlig at dette kommer av skader som er påført bilen utenfra.

Så det kan sikkert være litt vanskelig å få dekt et sinkslipp om garantien der er gått ut, om du ikke da vil vente til området begynner å ruste. Dette betyr at om du får sinkslipp etter garantien der har gått ut, så må du kjøre rundt med sinkslippskade i flere år, inntil at det "forhåpentligvis" begynner å ruste før rustgarantien har gått ut..

 

Ble dette veldig klønete forklart?

 

Og nei, de kan ikke forandre en garanti nå i ettertid. Det er garantien som gjalt den dagen bilen forlot fabrikken som gjelder nå også.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg hadde rust rundt bremslyset over bakruta mi på 04 modell A3`n min, de tok bilder og sendte inn i September her i Kristiansand, solgte bilen rett før nytår og har enda ikke hørt et pip fra de:S

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har nylig oppdaget rust rundt railsen på min 07 Passat. Bilen var inne tidligere i vinter og tok alle dørene + bakluka for det samme. Relativt irriterende at de ikke da gidder å inspisere sånt på en skikkelig måte når den først er inne hos dem....

 

Så da blir det ny runde med verkstedsbesøk....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det 10 eller 12 år på denne rustgarantien?

Hvis jeg ikke husker feil så har var det enten 12 eller 13 års rustgaranti...

En av dem to som står i papirene til bilen min hvertfall.

 

Legg også merke til at denne garantien egentlig kun gjelder mot _gjennomrusting_, men som jeg ble fortalt på møller... -Det er noe som heter å komme i god tid før det blir verre :)

 

Og, nei, dem nye reglene kan ikke ha tilbakevirkende kraft.

Blir det samme som å selge en tv med 2 års garanti, men når kunde kommer tilbake etter 1 år så sier du at det ikke lengre er 2 år, men 1...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

: do :: do :

Har nylig oppdaget rust rundt railsen på min 07 Passat. Bilen var inne tidligere i vinter og tok alle dørene + bakluka for det samme. Relativt irriterende at de ikke da gidder å inspisere sånt på en skikkelig måte når den først er inne hos dem....

 

Så da blir det ny runde med verkstedsbesøk....

 

Var inne hos Møller selv idag for sjekk av lakk / zinkslipp: gråter :, og det var forsåvidt greit, men hos meg så visste det seg at rust rundt rail var tidligere utbedret også (på en 2006 mod..!), og bakluke blir mest sannsynlig dekket på garanti, men dører fikk jeg ikke spesielt gehør for...

De påstod at det var yttre påvirkning som hadde laget flere rustbobler på døren, men vil det da si at det er to forskjellige garantier som er ute å går her som evt. kan brukes (zin / rust), og som ikke Møller nødvendigvis sammenholder?

 

Har også problemer med rust på kanalene / dørstokkene, hvor plastikken ligger inn på kanalen og "gnikker", men hørtes ikke ut som om Møller var spesielt villig til å dekke dette, da det var "mekanisk", yttre påvirkning .. Noen som har vært borti lignenede?: klø :

 

Bilen er jo for svarte konstruert slik, og når det ikke holder mer enn 4 år før det ruster, så kan produsenten fraskrive seg ansvar?: klø :: bh :

 

Og ikke minst, ventetiden... 2 måneder for å komme inn og få sjekket, tidligst svar om 1 måned om hva de evt. dekker, og så 2 måneder ventetid på å få gjort jobben ?!?! : klø :: bh :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Audi har 12års rustgaranti. Men gjelder KUN gjennomrustning, ikke om det kun er bobler. Rustgarantien gjelder også bare om man har vedlikeholdt bilen ifølge bruksanvisningen til bilen :P

 

På audi norge siden hjemme sider står det følgende:

 

12 års rustgaranti

Alle nye Audi har personbiler med fullforsinket karosseri og 12 års garanti mot gjennomrustning. Det forutsettes at vedlikehold utføres i henhold til bilens instruksjonsbok, og at eventuelle skader utbedres før disse får utvikle seg, samt at skadene ikke må være forårsaket av ytre påvirkning.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.