Anbefalte innlegg

Jeg har ikke opplevd dette selv, men skal prøve å gjengi det samboeren min beskriver skjer:

 

Bilen har plutselig stoppet to ganger denne uka. Begge gangene på tur ned samme bakke, helt nede ved utkjørsel til hovedveien. Den dør helt uten forvarsel, men det er bare å vri av tenninga og starte den igjen. Så er det bare å kjøre videre.

Bilen har automatkasse, så jeg har utelukket muligheten for at ho kveler den :)

 

Bilen går stabilt på tomgang, og fusker ikke uansett turtall.

Den har derimot vært plaget med kaldstart av motoren. Må ofte prøve flere ganger før den går skikkelig, men når den først har startet en gang så starter den uten problemer resten av dagen.

 

Prøvde å lese ut feilkoder med VAG-COMen, men jeg får "too many communication errors" på "engine-modulen".

Jeg får kontakt med alt annet på bilen (ABS, Klima, instrumenter osv.) men ikke motoren.

Kan det være hjernen som sliter litt her eller..?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg lånt bilen for en prøvetur for å se om jeg kunne provosere frem det ho beskrev..Og det gikk jo dessverre bare fint.. :)

Jeg var nok litt rask i å utelukke kveling av motor, for det er faktisk det som skjer.

Det skjer riktignok bare i nedover bakker, der man ruller på tomgang i 3.gir. Når man da kommer til et sted hvor man skal stoppe, virker det for at girkassen ikke kopler fri, slik at motoren kveles når man stopper. Dette skjer ikke i noen andre gir ser det ut til, men det kan være tilfeldig.

Hva kan forårsake dette? Regner med girkassen også har noen signaler fra hjernen å forholde seg til..?

Eller er dette et mekanisk problem i girkassen..?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor mange år siden er det at den kassen fikk ny olje da? :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor mange år siden er det at den kassen fikk ny olje da? :)

 

Bilen fikk ny girkasse for 3 år siden, så den har vel gått knapt 100 000km siden den gang..Men det var plana å bytte olje på den til høsten.. :) Mulig det ikke skader uansett :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tips (skudd i mørket): Hos meg er det når jeg har kvart tank igjen, så pleier den å dø i nedoverbakker(akkurat når jeg bremser i bunnen), og svinger hardt til høyre... Det kommer luft i bensinsystemet..

 

Håper tipset hjalp deg litt lengre :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan også være treg tomgangsmotor.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan også være treg tomgangsmotor.

 

Jeg regner med denne ikke er lik den som står på AAR motoren..?Da kunne jeg ha testa det med å bytte med den jeg har på min 100..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Problemet kommer og går, og det gjør det ikke noe enklere å feilsøke på akkurat..

Det inntreffer like godt ved kvart tank som ved full tank..

Tomgangsregulatoren virker for å oppføre seg normalt såvidt jeg klarer å bedømme..

 

Mottar alle tips med takk :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette problemet vedvarer, men jeg har fått kjørt bilen mye i det siste og har klart å finne en litene detalj jeg lurer på om noen kan hjelpe meg med logikken i..

Når bilen kveles er det mulig å kjenne det på bremsepedalen før det skjer..Hvis man ligger å bremser forsiktig i nedoverbakker i lav fart før man skal stoppe, kjenner jeg at pedalen plutselig "gir etter" og går en centimeter eller to uten at jeg trør hardere på den. Når dette skjer er det garantert at motoren stopper hvis jeg bremser helt opp.

Kan det henge sammen med at bremsekraftforsterkeren er gåen..?Den sliter med å bygge vakum, og kanskje er det en lekasje i den som gjør at motoren plutselig stopper..??Bare tenker høyt her :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bilen fikk ny girkasse for 3 år siden, så den har vel gått knapt 100 000km siden den gang..Men det var plana å bytte olje på den til høsten.. :) Mulig det ikke skader uansett :)

 

Er dette en NBS-overhaling..??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er dette en NBS-overhaling..??

 

Det er jeg faktisk usikker på..Vet bare at kassen er skifta på VAG-verkstedet her i byen..

Om den er ny eller overhalt må jeg høre om de vet..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ligner litt på problemet jeg hadde etter vannskade pga tett drenering.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ligner litt på problemet jeg hadde etter vannskade pga tett drenering.

 

Interessant..Tørka ut gulvet i bilen i vår pga tett drenering..

Hva ble løsninga for deg da..?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Interessant..Tørka ut gulvet i bilen i vår pga tett drenering..

Hva ble løsninga for deg da..?

 

Vel, bilen oppførte seg som en gal hest i en måneds tid, girte rart, ville nesten ikke starte, turteller og speedometer oppførte seg rart.

 

Ble plutselig bra igjen, uten at jeg husker om jeg gjorde noe spesielt.

 

Men sjekk om du har fått lekaskje på bensinslanger i motorrom, tror det var med å gjøre at bensinpumpa mi tok kvelden, og etter jeg bytta den starter den som aldri før, og har ikke hatt problemer siden.

Er bensinpumpa dårlig så får vel ikke dysene nok trykk til å åpne, å du må dra den lenge på startern før den fyrer, jeg måtte av å til stå i rundt 10-15 sek på kald\mellomvarm motor.

 

EDIT: Dersom det er avant, så er det kjempeenkelt å bytte bensinpumpe, ny koster nesten ingenting på biltema. Bare husk å ikke prøve på full tank med bensin i 27grader minus, du får noe vanvittig kaldfingerspretten. ( ja jeg stod ute i snøen og byttet min i romjulen ;) )

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vel, bilen oppførte seg som en gal hest i en måneds tid, girte rart, ville nesten ikke starte, turteller og speedometer oppførte seg rart.

 

Ble plutselig bra igjen, uten at jeg husker om jeg gjorde noe spesielt.

 

Men sjekk om du har fått lekaskje på bensinslanger i motorrom, tror det var med å gjøre at bensinpumpa mi tok kvelden, og etter jeg bytta den starter den som aldri før, og har ikke hatt problemer siden.

Er bensinpumpa dårlig så får vel ikke dysene nok trykk til å åpne, å du må dra den lenge på startern før den fyrer, jeg måtte av å til stå i rundt 10-15 sek på kald\mellomvarm motor.

 

EDIT: Dersom det er avant, så er det kjempeenkelt å bytte bensinpumpe, ny koster nesten ingenting på biltema. Bare husk å ikke prøve på full tank med bensin i 27grader minus, du får noe vanvittig kaldfingerspretten. ( ja jeg stod ute i snøen og byttet min i romjulen ;) )

 

Jeg bytta bensinpumpa også i vår, og det virker som om bilen ble litt bedre..Men det var først etter dette den har begynte å stoppe.. :P

Fikk tak i en "ny" bremsekraftforsterker fra huggern her i dag, så det blir vel så jeg prøver å bytte denne i allefall..

Har også lurt på å bytte bensintrykksregulatoren, men vet ikke om jeg orker å skru mer på bilen : bh :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.