#1 Skrevet Mai 31, 2010 (endret) Heisann. Går rett på sak jeg. Det startet med at bilen begynte å fjuske litt når jeg ga gass. Når jeg skulle stoppe i et kryss 10-15 min senere fjusket den også litt på tomgang. 3 min senere når jeg skulle stoppe, åpna jeg opp panseret når bilen gikk og motorn rista ganske mye på tomgang, fjuska men hadde forholdsvis lavt turtall. Stoppa motoren litt og starta opp igjen når jeg skulle dra 5 min senere. Fortsatt fjusking. Pluss litt til på ved lavt pådrag. Herfra ble det bare værre og værre. Ved lite pådrag så dro den nesten ikke i det hele tatt, hørte det bare rista i bilen. Girte ned og ga på så kom den ordentlig. Så ble den bare værre og værre så fort jeg var bortpå gassen såvidt det var. Bestemte meg for å stoppe på neste havarilomme. Kom ikke dit før motorn bare slokna, mens den rulla fikk jeg starta den igjen og fikk trilla fram til plassen. Stoppa motorn, opp med panseret for å titte nedi. Så ingen ting uvanlig. Starta motorn igjen, og etter få sekunder kom en hellsikkes klunkelyd. Hørtes ut som ventilene som slo opp i toppen. Men jeg vet jo ikke 100% hva det kan være. Så lurer på om noen andre har vært borti noe lignende? Er en A4 1.8T AEB motor det er snakk om her. Med BSR chip. Takker på forhånd for svar. - Simen Grasto 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Mai 31, 2010 Har du peila olja? Sett om registerreima er hel? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Mai 31, 2010 Si meg.. er den klunkelyden lavere når motorn er kald? Følger den turtallet? Greia er at du skal ha rimlig slitene ventilløftere før motorn slokner, de må nærmest gå i oppløsning, men det skal ikke så mye rådebank/tenningsbank til før motorn tar kvelden.... Men for all del, kan være noe mye hyggeligere enn som så... vanskelig å si ut fra informasjonen som er gitt.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Mai 31, 2010 Olja er peila og er normal. Registerreim er der fortsatt den : ) Motorn starter jo. Motorn tikka noe før ja. Og da fulgte den turtallet. Den pleier også være lav ved kald motor ja. Blir motorn varm er den en del høyere. Hadde kjøpt inn olje og motorrens til å kjøre gjennom dette i morgen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Mai 31, 2010 det høres veldig ut som rådebank og ingen motorrens eller olje kan nok fikse det desverre.. om du kjører med det lengere så vil du bare gjøre skaden verre.... Prøv å hør om lyden kommer fra blokka og ikke fra toppen.. .det er mer en klunke lyd enn tikking... Det er kanskje bare min mening, men ikke hell på motorrens, kjør heller på ny olje og bytt når den når den er blitt mørk og skitten igjen... oljer har nemlig som oppgave og blandt annet holde motoren din "ren og pen" 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Mai 31, 2010 Var samme symptomene på broren sin AEB. Den fuska en del, og valgte å stoppe den. Da var det kilehavari på veiva. Det vistes ikke før vi tok av reimhjulet. Du kan også titte ned i plugghullene for å se etter blank overflate der evt. ventiler har vært å hilst på stemplene. Så det ganske tygelig selv før vi plukket av toppen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Mai 31, 2010 Hehe, forklarte meg litt dårlig der Morten. Kjøpte motorrens før helga for å prøve å bli kvitt tikkinga. Siden det ofte kan bare være koksdannelse på ventilene. Men liten vits i å kjøre dette nå ja. Bilen ble fraktet av NAF bort på nærmeste verksted. Så får se hva de sier. Hva blir det kostende i deler om det er rådebank? Sånn ca. Jeg har sett for meg at dette kommer til å bli kostende 20-30k. Men må jo gjøres 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Juni 1, 2010 Hehe, forklarte meg litt dårlig der Morten. Kjøpte motorrens før helga for å prøve å bli kvitt tikkinga. Siden det ofte kan bare være koksdannelse på ventilene. Men liten vits i å kjøre dette nå ja. Bilen ble fraktet av NAF bort på nærmeste verksted. Så får se hva de sier. Hva blir det kostende i deler om det er rådebank? Sånn ca. Jeg har sett for meg at dette kommer til å bli kostende 20-30k. Men må jo gjøres koksdannelse på ventilene.. joda, men det reduserer kun kompresjon... dessuten da må du helle det i bensinen om det i det heletatt skal ha marginal effekt.. da er det sikkert bedre å la motorn få bitte litt vann rådebank betyr for herpa lagre, veiv og råder/råde... om noe kan reddes gjenstår å se... + motorn liker ikke alt det sponet som dannes så det kan ta knekken på feks turbo... Derfor lønner det seg å starte motorn etter den har blitt overhalt, la gå på tomgang til varm, og så bytte olje. vet ikke, men er sikkert greit å belage seg på noe sånt om det viser seg å være rådebank... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Juni 1, 2010 hadde det komment oppi en verksted regning på 20-30k så trur jeg at jeg selv hatte tatt jobben, da med full overhaling av motoren å plukka den ned i kvær minste bette å bygd den opp igjen 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Juni 1, 2010 Snakket akkurat med de på verkstedet og de sa at om det er rådebank så begynner ikke de å overhale motoren. Da var det bedre om jeg skaffet meg en brukt motor og gjorde det på denne måten. Tord: Hadde jeg hatt den kompetansen skulle jeg gjerne gjort det 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Juni 1, 2010 Hvor er det bilen din står da Simen? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Juni 1, 2010 Snakket akkurat med de på verkstedet og de sa at om det er rådebank så begynner ikke de å overhale motoren. Da var det bedre om jeg skaffet meg en brukt motor og gjorde det på denne måten. Tord: Hadde jeg hatt den kompetansen skulle jeg gjerne gjort det Vell, nå har du en gylden mulighet til å skaffe deg kompetanse! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Juni 1, 2010 Står på Vang Auto Anders Hehe, sant det. Men er man avhengig av bil og jobber 5 ganger i uka, noen ganger 2 ganger om dagen så har man ikke så mye tid. Men om jeg hadde hatt noen å skru sammen med og skaffet meg en bil i mellomtiden kunne jeg godt vært med å overhalt den så klart 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Juni 1, 2010 fint tips til å finne ut hvor lyden kommer fra. skaff eller bruk en diger skrutrekker, sett metallet mot blokka f.eks. og legg øret ned på håndtaket macgyver stetoskop 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Juni 1, 2010 Da har jeg fått status. Og det som har skjedd er at på ene tennpluggen har det falt av en bit som da ligger nedi sammen med ventila som da er grunnen til lyden. Værstefall blir det å fjerne toppen og bytte noen ventiler. Så kan vel trygt si jeg var heldig sånn sett. Kan hende de får tatt den opp uten å ta av toppen også. De skulle låne noe sånt kamera så de ser hvor mye som er ødelagt også. Og om de klarer å få opp biten. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Juni 1, 2010 Det var hvert fall godt å høre at det ikke var verre enn som så da 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Juni 1, 2010 Ja, ble litt lettet 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...