#1 Skrevet Mai 31, 2010 Hei! Jeg trenger hjelp fra noen med erfaring med KE-jetronic til symptoms feilsøk. Motoren går helt normalt ved kaldstart og i hele perioden til den er driftsvarm. Etter liten stund med kjøring begynner den å jage på tomgang. Bare helt plutselig i f.eks. et lyskryss. Hvis tenningen skrus av og på, blir den normal i ca 10 sek før den begynner å jage igjen. Neste problem; Når motor er driftsvarm og blir stoppet i 5-10 min og skal startes igjen så tenner den, men kutter med en gang. På neste forsøk er den som regel tungstartet og enkelte ganger fusker den på bunn av turtallsregister ved dette tilfellet. Jeg trur jeg utelukker falskluft ettersom det er så periodevis. Skulle forresten kontrollere tenningstidspunkt her om dagen og sleit med å få et "reint" punkt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Mai 31, 2010 Den begynner å jage fordi den går i "nødmodus". Ta å prøv å les ut feilkoder etter å ha kjørt slik at feilen oppstår, bør gi bra informasjon om feilen i dette tilfellet. problem nr2. høres ut som slitene dyser... regner med at bilen din har gått 250000 kanskje? Kan sikkert ta en titt på kjerra di når jeg ferdig med eksamen 5. juni om det trengers 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Mai 31, 2010 Hei:) Du har ikke en gåen tomgangsregulator? den gjør at den jager på tomgang, og kan være tungstartet med at den tenner med en gang og dør rett etterpå også må file mye for å få den startet. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Mai 31, 2010 Skift temperaturføleren til motorstyringen. Ikke uvanlig at den er defekt. Slett feilkoder og kjør en tur hvor du - etter motoren er driftsvarm - drar motoren helt til rødmerkingen. Kjør hjem og les feilkoder. Rengjør tomgangsregulatoren ved hjelp av bremserens. Få ut så mye dritt du bare klarer ved hjelp av bremserens. Etter du har gjort det, fyller du tomgangsregulatoren med våpenolje og lar den stå romstemperert natten over fylt med våpenolje. Våpenoljen siger inn i lagerne og smører lagerne. Dette er viktig, da bremserensen kan ødelegge smøringen til lagerne. Hell ut våpenoljen og monter tomgangsregulatoren da prosessen er ferdig. Dersom lambdasonden ikke er skiftet de siste 100 000 km anbefaler jeg deg å skifte den. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Mai 31, 2010 Takker for nyttige svar så langt! Jeg skal begynne med å lese ut feilkoder neste gang feilen er der, så tar jeg det derfra. Hvis jeg ikke blir klokere, skal jeg prøve dine tips Dag. Morten; hvis jeg ikke blir klokere så får du høre fra meg. Det er litt begrenset hvor mye jeg orker å gjøre med motoren, er egentlig på jakt etter en KG eller MC motor da det ble litt mye arbeid å få nedi 3,6'en. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Juni 1, 2010 Når det gjelder såkalt slitne dyser på K-/KA-/KE-Jetronic blir de svært sjelden utslitte i den forstant at de er bare å kaste. Det som pleier å skje er at åpningstrykket blir for lavt, noe som fører til at bilen blir tungstartet når den har stått en stund. Det greieste er rett og slett å ta ut dysene og se hvordan dysene sprøyter bensin. Står de bare og "pisser" så bør man bytte dem; og da skifter man etter min mening alle. Forstøver de bensinen er de ok. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Juni 1, 2010 Når det gjelder såkalt slitne dyser på K-/KA-/KE-Jetronic blir de svært sjelden utslitte i den forstant at de er bare å kaste.Det som pleier å skje er at åpningstrykket blir for lavt, noe som fører til at bilen blir tungstartet når den har stått en stund. Det greieste er rett og slett å ta ut dysene og se hvordan dysene sprøyter bensin. Står de bare og "pisser" så bør man bytte dem; og da skifter man etter min mening alle. Forstøver de bensinen er de ok. Det er vel også at dysene står og lekker bensin slik at om du prøver å starte bilen igjen etter kort tid så har den lite lyst... venter du litt lenger igjen derimot, så er det ikke noe problem. Og jepp, helt enig, i at man bør skifte alle. Det vil trolig bedre bensinforbruket og gjennopplive noen slitene hester 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Juni 1, 2010 Det er vel også at dysene står og lekker bensin slik at om du prøver å starte bilen igjen etter kort tid så har den lite lyst... venter du litt lenger igjen derimot, så er det ikke noe problem. Og jepp, helt enig, i at man bør skifte alle. Det vil trolig bedre bensinforbruket og gjennopplive noen slitene hester Nei; såfremt åpningstrykket ikke er helt på bunn vil de klare å holde litt på bensinen. Det vil si at dersom åpningstrykket er lavere enn spesifisert, vil bensinen sive sakte ut, og kort tid etter bilen er stoppet vil den starte med en gang. Står den en stund vil den derimot være tungstartet. Dersom åpningstrykket er kjempelavt vil bilen være tungstartet uansett omtrent. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Juni 1, 2010 Men når det problemet med at den stopper ved oppstart som nevnt kommer så er det lite som hjelper. Har prøvd å gi gass for å prøve å holde den i gang, men dør bare. Kutter helt. Men den starter fint før den stopper etter ett sekund liksom. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Juni 1, 2010 Nei; såfremt åpningstrykket ikke er helt på bunn vil de klare å holde litt på bensinen. Det vil si at dersom åpningstrykket er lavere enn spesifisert, vil bensinen sive sakte ut, og kort tid etter bilen er stoppet vil den starte med en gang. Står den en stund vil den derimot være tungstartet. Dersom åpningstrykket er kjempelavt vil bilen være tungstartet uansett omtrent. Starter du bilen med en gang. Ja, da starter den, men fyller du bensin, så nei.. tro meg, det er utprøvd Så vi er enige... Selv om du kanskje ikke mener det, hehe Men når det problemet med at den stopper ved oppstart som nevnt kommer så er det lite som hjelper. Har prøvd å gi gass for å prøve å holde den i gang, men dør bare. Kutter helt. Men den starter fint før den stopper etter ett sekund liksom. Å gi gass på en k-jet har lite for seg igrunn... Men etter at du har prøvd litt så starter den eller? Uansett, når du opplever at den ikke vil starte, skru ut pluggene og se om de er våte. Er de det så er ganske sannsynlig dysene dine, men du kan jo bare for morroskyld dra ut pluggen til startsdysa for å se om det hjelper... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Juni 3, 2010 Jeg har prøvd å gi gass når den fyrer ved første forsøk for å prøve å holde den i live, men det virker sjeldent. Jeg gir ikke gass mens jeg filer, nei. Den starter alltid etterhvert. Noen ganger raskere enn andre. Enkelte ganger må jeg file i 20 sek for at den skal starte igjen, og det er som regel da den fusker ved pådrag på lavt turtall etterpå. Dro forresten ut å kjørte for å få frem jaginga her om kvelden så jeg kunne lese feilkoder, men da ble d jo såklart ingen jaging. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Juni 26, 2010 Da har jeg fått tid til å lese ut feilkode 2121-Lukket gasspjeldstillingsbryter. Det er vel den microbryteren på undersiden av sjeldhuset det. Men kan denne gjøre at bilen starter og stopper igjen ved varmstart da? Som det står beskrevet lengere opp her. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...