Anbefalte innlegg

Sliter noe j... med å få løst endeleddet på Audi 100'n min. Har prøvd:

1. Biltema endeleddsavdrager, resultat: endeleddsavdraggeren brakk

2. Varme og stor hammer, resultat: ingenting annet enn defekt endeledd selvfølgelig

3: Biltema endeleddsavdrager nr 2: samme resultat som nr 1.....

Er biltemas endeleddsavdragere av elendig kvalitet?

Forslag til hvordan jeg skal få av endeleddet uten å måtte bytte fjærbein mottas med takk :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

De er av dårlig kvalitet ja,kjempe sprøtt støpejern...(derav prisen)Jeg har drept en del av de selv.De funker så vidt,men da er man helt avhengig å få de langt nok inn ved endeleddet og da er åpningen litt for liten.

Vis det har stått på lenge,så er det varme som gjelder,du må ha en propan brenner med spiss flamme(slik som rørleggere bruker til lodding).Så varmer du opp metallet på fjærbeinet rundt bolten til endeleddet,da utvider metallet seg og slipper taket med litt vold: vinke :

Varmer du kun på bolten til endeleddet så utvider den seg,og sitter like fast.....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Brukte tersj og det funka fint for meg. Skrudde av mutteren og statte den litt på igjen slik at jeg hadde noe å låse tersjen i og brukte klemme for å holde føttene til tersjen på plass. Great success!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Brukte tesj og det funka fint for meg. Skrudde av mutteren og statte den litt på igjen slik at jeg hadde noe å låse tesjen i og brukte klemme for å holde føttene til tesjen på plass. Great success!

Eh....Hva er en tesj?: klø :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Denne gjør nok jobben for deg. Den løsner leddet uten å ødelegge det, samt at du kan snu den og legge press andre veien hvis du sliter med at bolten går rundt inni leddet.

http://www.bilxtra.no/butikk/?ItemId=3612

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sett på avdrageren så leddet har press + slegge, evt varme:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eh....Hva er en tesj?: klø :

Skriveleif. Tersj;

Archive_Product_images_20_Large_20-.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

When in doubt.... Use a bigger hammer. Sammen med Biltema endeledd-avdrager. Aldri slitt med å løsne endeledd etter å ha fått i hus stor hammer og endeledd-avdrageren til Biltema.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er de kon på den du ska ha ut, och du kommer åt så bruker de gå bra og bruke to

hammere eller små slegger og klinke til på godset der tappen sitter.

du ska slå dem mot varann eller om du bruker den ene som mothåll

och slår med den andre.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

På min A6 c4 ble det brukt et langt spett, og stor hammer;

La spettet mellom "arm" på fjærbein og litt inne på endeleddet, for så å slå litt på armen på fjærbeinet.. Ingenting ble ødelagt da..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for mange gode tips, at leddet sitter like godt om jeg varmer det tenkte jeg rett og slett ikke på :) Til opplysning så ble endeleddet byttet i januar/februar, er derfor overrasket over hvor godt det sitter.

Dag Ivar: Slik har jeg gjort det tidligere når jeg har løsnet endeleddet også, men det funker ikke denne gangen.

Henrik: Den metoden har jeg ikke prøvd, skal prøve i morgen! :)

Anders M: Forsøkt, ingen suksess, og endeleddavdrageren gikk i stykker...

Tor: Brytegaffel kan være tingen ja, om den er konisk så kommer jeg inn under og den vil gradvis skille endeledd og "armen" på fjærbeinet fra hverandre. Handler en slik i morra. Har forøvrig fjernet/brent bort det som er av olje og pakning på endeleddet, så det er god plass nå.

Arild: Tersj kunne vært tingen, men jeg har erfaring med at de glir på "armen" til fjærbeinet og dermed presser litt skjevt, og etterhvert løsner når presset blir større. Dessuten får jeg ikke til å sette på mutteren siden jeg gjorde genistreken å slå på gjengene uten at mutteren var festet :/

Gisle: Er den verdte 369kr? Biltema sin i støpgods, som er dårlig sådan, koster 69...

Morten: Nettopp det å få den langt nok inn under er litt av problemet, tror presset blir for langt fremme på den.

Konklusjon: Jeg sjekker om brytejernet til Biltema er konisk. Er det det så gir jeg det et forsøk :)

Mvh

EW

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for mange gode tips, at leddet sitter like godt om jeg varmer det tenkte jeg rett og slett ikke på :) Til opplysning så ble endeleddet byttet i januar/februar, er derfor overrasket over hvor godt det sitter.

Gisle: Er den verdte 369kr? Biltema sin i støpgods, som er dårlig sådan, koster 69...

Konklusjon: Jeg sjekker om brytejernet til Biltema er konisk. Er det det så gir jeg det et forsøk :)

Mvh

EW

Jeg fikk låne denne sist jeg holdt på og skal kjøpe meg en sånn selv, så jeg syns den er verdt det mot den Biltema saken jeg har fra før. Måtte av og på med begge sider 2 ganger, riktignok på B4 og da var dette verktøyet meget hendig. Virket som veldig god kvalitet og du ødelegger ikke leddet sånn en del andre verktøy lett gjør.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har også brukt lang brytegaffel fra Biltema. Fikk den innimellom og banket den et stykke inn. Gikk etter litt banning (og etter å ha brent bort mesteparten av pakningen). :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg endte opp med en lang brytegaffel fra Biltema. Prøvde den minste først, men den tror jeg er litt bredere i åpningen, og har en veldig bratt vinkel, så jeg tok ikke sjansen på å kjøre løpet ut med den. Vel, selve leddet løsnet i hvertfall, fra hverandre....så jeg satt fortsatt igjen med kula og den koniske delen fast i fjærbeinet. Så da plukket jeg ut fjærbeinet, la det mot skrustikka og brukte den som mothold. Da løsnet det som var igjen av leddet :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.