Anbefalte innlegg

Sliter med en kakklelyd i min ADU motor.

Det virker som det er toppen det er noe med.

 

Starter bilen, går frem og ruser opp og ned til ca 2000 omdr. I begynnelsen er det ingen lyd, men etter 25-30 sekunder kommer det en kakklelyd som følger turtallet. Du hører veldig lite av lyden på tomgangsturtall.

Registerreimen var litt slakk, men jeg strammet den i går, merkingen på remhjulene på fremsiden av motor stemte.

Er det noe merke på svinghjulet?

Noen forslag til hva det kan være?

 

Ellers:

Oljenivået er bra.

Sjekket pluggene i dag, de får rik blanding, men det var jeg klar over. Helt fremst, der gnister er var pluggen helt hvit. Vet ikke om dette kan ha noe å si men... Er vell greitt å nemne det meste.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Rådebank?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Rådebank eller en av løfterne som går tørt... Er det løfterne skal vel en egentlig høre dette helt ifra oppstart, om det bare er en som henger litt kan det hjelpe med motorens og oljebytte, er det rådebank bør du ikke kjøre rundt med dette da det kan resultere i havari og ødelagt råde+veiv, for ikke å snakke om all stålsponet som surrer rundt i motor...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Akuratt hatt samme sak med min ABY. (se prosjekttråd)

 

Ingen ulyd på tomgang, ved 1800-2000rpm begynte det og klakke. og låter ikke mindre når man øker turtall.

 

Olje kjører du på?

 

Legg deg under bilen og hør underfra. Om motorplata er på så ta den av. Jeg følte også det kom fra toppen når jeg fikk ulyden. Men når jeg hørte unerifra hørte jeg veldig forskjell og ble ikke itvil hvor lyden kom fra. Selv hadde rådebank på syl 3 & 4

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har egentlig hatt rådebank i tankene helt siden jeg hørte lyden: bh :

 

Noen som har en handleliste på deler? eventuellt noen som polerer veiv o.l.?

Når man først plukker dette fra hverandre så er det vell lurt å handle litt forsterkede deler? Noe poeng i å skifte rådene?

 

Må få bekreftet at det er rådelagrene som er gåen, men greitt å vite hvilken prisklasse det er snakk om :)

 

Edit: Kjører utrolig nok på fanden sjøl av oljer, Castrol Edge Sport 10w-60, ut ifra det jeg har lest her på forumet så blir ikke denne anbefalt... :(

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har egentlig hatt rådebank i tankene helt siden jeg hørte lyden: bh :

 

Noen som har en handleliste på deler? eventuellt noen som polerer veiv o.l.?

Når man først plukker dette fra hverandre så er det vell lurt å handle litt forsterkede deler? Noe poeng i å skifte rådene?

 

Må få bekreftet at det er rådelagrene som er gåen, men greitt å vite hvilken prisklasse det er snakk om :)

 

Edit: Kjører utrolig nok på fanden sjøl av oljer, Castrol Edge Sport 10w-60, ut ifra det jeg har lest her på forumet så blir ikke denne anbefalt... :(

 

Det var akkurat den olja jeg fikk rådebank med i 2008 også : dum :

 

Bruker nå Mobil 1 5-50W, og har plukket motoren i molekyler etter 2000 kjørte kilometer, og det var ikke tegn til slitasje noen plasser...

 

Vil anbafale at du setter den i fra deg, og evt. tar den med til noen som har peil. som kan fortelle deg om det rådebank eller ei !

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det var akkurat den olja jeg fikk rådebank med i 2008 også : dum :

 

Bruker nå Mobil 1 5-50W, og har plukket motoren i molekyler etter 2000 kjørte kilometer, og det var ikke tegn til slitasje noen plasser...

 

Vil anbafale at du setter den i fra deg, og evt. tar den med til noen som har peil. som kan fortelle deg om det rådebank eller ei !

 

Ja, hadde planer om å ta ett oljeskift og bytte til Mobil 1 5-50, men neida, kom ikke så langt....

 

Skal ha meg en prat med en kamerat av meg som er bilmekkaniker og som har skrudd mye 3b motor tidligere. Satser på at han har svaret :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

10w-60 er laget for racing, og har ikke nådd optimal viskositet ved den temperaturen som man vanligvis ser ved kjøring på vei. Resultatet er dårligere smøring, pluss effekttap, pga. øket motstand.

Likevel en veldig populær olje blant folk som aldri kjører på bane eller aldri har oljetemp i riktig område...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

10w-60 er laget for racing, og har ikke nådd optimal viskositet ved den temperaturen som man vanligvis ser ved kjøring på vei. Resultatet er dårligere smøring, pluss effekttap, pga. øket motstand.

Likevel en veldig populær olje blant folk som aldri kjører på bane eller aldri har oljetemp i riktig område...

 

Har merket dette ja. Blir nok noe tynnere olje neste gang. :)

 

Har fått av bunnpanna og prøvd å bevege på rådene/lagerene men finner ingen slakke i disse. Kan det være de øvre lagrene? evt bøyde råder? Noen tips og triks for å finne ut om alt stemmer?

 

Fant diverse andre feil mens vi drev på å lette rundt om på motor;

- veivhusventilasjonen var meget tett, har dog ikke hatt noe spesiellt høyt oljeforbruk. Hvor skadelig er dette?

- toppakningen var gåen, den var gått mellom en oljekanal og den ene bolten, mellom sylinder 2&3.

- lambdasonden var gåen slik at bilen var gått med feit blanding, dette var jeg egentlig klar over, og ny var allerede bestillt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.