Artikkel på VG Nett ang. bedre virking på klimaanlegget

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Leste en artikkel på VG Nett nå nettopp ang. klimaanlegget i bilen.

 

Der var det snakk om etterfylling av kjølemiddel og service av anlegget.

 

Er det noen som vet om noe av dette blir gjort på de ordinære servicene?

Hadde bilen inne på service i vinter, rett før bilen var 3 år, ca. 50 000km.

Noen som vet om de sjekker klimaanelgget når bilen er inne? :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette blir IKKE gjort hvis du ikke spør om det.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm.. okey.. Får kanskje ta en tur innom de og høre hva det evt. koster da..

De bytter vel diverse filter, så er vel bare snakk om å etterfylle kjølemiddel :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm.. okey.. Får kanskje ta en tur innom de og høre hva det evt. koster da..

De bytter vel diverse filter, så er vel bare snakk om å etterfylle kjølemiddel :)

 

Etter min mening - men jeg er jo litt vrang :D - så er et klimaanlegg som et kjøleskap. Det skla ikke lekke, og det skal ikke være nødvendig med å etterfylle kjølemiddel.

 

..men det er nå min mening.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Etter min mening - men jeg er jo litt vrang :D - så er et klimaanlegg som et kjøleskap. Det skla ikke lekke, og det skal ikke være nødvendig med å etterfylle kjølemiddel.

 

..men det er nå min mening.

 

Hehe.. vil ikke si du er vrang, men må man så må man vel? :P

Hvis det viser seg at det faktisk mangler kjølemiddel, så kan man jo ikke la vær å fylle på bare fordi det egentlig skal holde tett :P

 

Vil jo helst ha et fungerende klimaanlegg : rolleyes

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjøler det dårlig så er et på tiden med en etterfylling,men ikke fix noe som funker er nå min mening..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Får ta på meg vinterjakken og gå ut i bilen å sjekke hvor kaldt jeg får det :P

Er ute på sjøen, og kom bare over den artikkelen.. Får sjekke det opp når jeg kommer hjem igjen :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ryker på mange 1000kr for skift av tørker og fylling av gass i allefall:) Det er ikke et servicepunkt på vag. Og kontroleres ikke utover det at det blir feilkode om trykket er for lavt. På et tett anlegg er det sjeldent nødvendig å tappe og fylle opp som en slags service.

 

Etterfylling blir feil å si, da man tapper og vacumerer før man fyller.. alltså ikke etterfylling men tapping og fylling.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Etter min mening - men jeg er jo litt vrang :D - så er et klimaanlegg som et kjøleskap. Det skla ikke lekke, og det skal ikke være nødvendig med å etterfylle kjølemiddel.

 

..men det er nå min mening.

 

Støtter den jeg! Har ikke måtte fylle gass på en eneste bil før som ikke senere eller før har vist seg å ha en lekasje (som somregel avdekkes etter at det er blitt fyllt opp en gang alt, utover org påfylling. da man tilsetter fluoriserende sporingsmiddel ved påfylling)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Etter min mening - men jeg er jo litt vrang :D - så er et klimaanlegg som et kjøleskap. Det skla ikke lekke, og det skal ikke være nødvendig med å etterfylle kjølemiddel.

 

..men det er nå min mening.

 

Riktig at virkemåten er den samme, men i et kjøleskap er alt loddet sammen med kobberrør, mens på en bil som du sikkert har sett er det gummislanger, med o-ringer på koblinger.

 

Disse ryker i hytt å pine, å må nesten etterfylles fra fabrikk (satt på spissen)

 

Kjenner fort om det begynner å bli dårlig, å hvis du ikke kjenner forskjell trenger du vel heller ikke å etterfylle;)

 

Å såkalt rengjøring av ac trenger man ikke å sende bilen bort. Du bare kjøper en boks med ''ac-rengjøring'' på mekonomen.

 

Hvis du trenger etterfylling, kan du sende en pm, så kan jeg fylle =)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Riktig at virkemåten er den samme, men i et kjøleskap er alt loddet sammen med kobberrør, mens på en bil som du sikkert har sett er det gummislanger, med o-ringer på koblinger.

 

Disse ryker i hytt å pine, å må nesten etterfylles fra fabrikk (satt på spissen)

 

Kjenner fort om det begynner å bli dårlig, å hvis du ikke kjenner forskjell trenger du vel heller ikke å etterfylle;)

 

Å såkalt rengjøring av ac trenger man ikke å sende bilen bort. Du bare kjøper en boks med ''ac-rengjøring'' på mekonomen.

 

Hvis du trenger etterfylling, kan du sende en pm, så kan jeg fylle =)

 

Dersom jeg trenger "etterfylling" på mitt ac-anlegg reiser jeg til et kjølefirma som driver med kjøledisker, og betaler kun for gassen.

 

Grunnen til at ac-anlegg i bil blir lekk er fordi o-ringene blir tørre - om man ser bort fra lekkasje i komponenter. Kjølemiddelet frakter olje rundt og denne oljen smører kompressoren og de forskjellige delene i ac-anlegget. Det er rene fakta at i land hvor ac-anlegget surrer og går året rundt blir ac-anlegg svært sjelden lekk. I Norge derimot hvor kompressoren slår inn noen stusselige uker i sommerhalvåret blir det jo fort lekk, da oljen aldri får sirkulert.

 

...men det er nå bare min mening da.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dersom jeg trenger "etterfylling" på mitt ac-anlegg reiser jeg til et kjølefirma som driver med kjøledisker, og betaler kun for gassen.

 

Grunnen til at ac-anlegg i bil blir lekk er fordi o-ringene blir tørre - om man ser bort fra lekkasje i komponenter. Kjølemiddelet frakter olje rundt og denne oljen smører kompressoren og de forskjellige delene i ac-anlegget. Det er rene fakta at i land hvor ac-anlegget surrer og går året rundt blir ac-anlegg svært sjelden lekk. I Norge derimot hvor kompressoren slår inn noen stusselige uker i sommerhalvåret blir det jo fort lekk, da oljen aldri får sirkulert.

 

...men det er nå bare min mening da.

 

Igjen:) Støtter denne..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dersom jeg trenger "etterfylling" på mitt ac-anlegg reiser jeg til et kjølefirma som driver med kjøledisker, og betaler kun for gassen.

 

Grunnen til at ac-anlegg i bil blir lekk er fordi o-ringene blir tørre - om man ser bort fra lekkasje i komponenter. Kjølemiddelet frakter olje rundt og denne oljen smører kompressoren og de forskjellige delene i ac-anlegget. Det er rene fakta at i land hvor ac-anlegget surrer og går året rundt blir ac-anlegg svært sjelden lekk. I Norge derimot hvor kompressoren slår inn noen stusselige uker i sommerhalvåret blir det jo fort lekk, da oljen aldri får sirkulert.

 

...men det er nå bare min mening da.

 

Alle som driver med kjøling har 134A gass. men alikvell koster denne gassen 1000 kr kg.

å går vel en 600- 800 gram på anlegget pluss jobb. Vi tar en 1500 kr for full fyling hvis den er tom

 

japp, stemmer det. Stort sett alle har vel hørt om at det er lurt å starte ac'n et par ganger på vinterstid.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Alle som driver med kjøling har 134A gass. men alikvell koster denne gassen 1000 kr kg.

å går vel en 600- 800 gram på anlegget pluss jobb. Vi tar en 1500 kr for full fyling hvis den er tom

 

japp, stemmer det. Stort sett alle har vel hørt om at det er lurt å starte ac'n et par ganger på vinterstid.

 

Min gamle bil skal ha R12, så den fyller jeg R413A på siden den ikke er konvertert (=

..og fremdeles betale jeg kun for gassen (=

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min gamle bil skal ha R12, så den fyller jeg R413A på siden den ikke er konvertert (=

..og fremdeles betale jeg kun for gassen (=

 

Beklager tråd-bøffing, men er dette en gass man kan få 'hvor som helst'? Møller kjører ikke AC-service på min gamle '92 S4 med R12 i hvertfall.. : gråter :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

De aller fleste kjølefirmaer har slik gass som uten videre kan fylles på R12-anlegg ja.. :)

 

Ellers er et godt tips for å få AC-anlegget til å holde tett så lenge som mulig å kjøre kompressoren så mye som mulig. Har man manuell AC, ha AC-bryteren på hele tiden. Har man klimaanlegg, ikke skru av kompressoren. La den gå så mye som mulig og la elektronikken styre.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Beklager tråd-bøffing, men er dette en gass man kan få 'hvor som helst'? Møller kjører ikke AC-service på min gamle '92 S4 med R12 i hvertfall.. : gråter :

 

Mange firmaer har dette. Be om ISO49/R413a. Dette er en såkalt blend, bestående av ca 88% R134a og resten diverse andre kjølemidler for å frakte oljen til R12 rundt i systemet. R134a har ikke like god fraktevne som R12, så R134a må ha annen olje...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

De fleste AC kompressorer skrur seg av uansett når det kryper ned mot 0 grader, noen så tidlig som ca 2+ grader. så det er ikke bare bare å få skrudd på ac om vintern for alle, avhengig av hvor man bor:) Samtlige vag kobles ut ved for kald ute temp for å beskytte seg selv mot frost.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jada, men om AC-knappen er konstant på eller klimaanlegget ikke er satt på at kompressoren skal være av, vil den gå så mye som mulig og ihvertfall konstant i sommerhalvåret uansett temperatur. Å bare aktivere kompressoren når man trenger kjøling er den beste måten å få et utett anlegg på på sikt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jada, men om AC-knappen er konstant på eller klimaanlegget ikke er satt på at kompressoren skal være av, vil den gå så mye som mulig og ihvertfall konstant i sommerhalvåret uansett temperatur. Å bare aktivere kompressoren når man trenger kjøling er den beste måten å få et utett anlegg på på sikt.

 

Det er jeg helt enig i:) Spess med dagens kompressorer med variabel virkning, slik at de ikke tar mere effekt enn høyst nødvendig:) Dessuten kobler de fleste kompressorer ut ved full gass/over et visst turtall, så der røyk jo litt av tanken til de som skrur den av for å få bilen til å gå bedre:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.