Anbefalte innlegg

Sikkert fordi FWD biler har ikke har løse spindler bak, men det har quattro og rwd.

 

Men no står det jo også i beskrivelsen fra Biltema: ''Også utmerket til bruk ved demontering av bakhjulslager''.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det verktøyet er egnet på alle hjul med drivaksler gjennom!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg presset ut hjullageret på min C4 i går. Hadde plukket ut fjærbeinet, og brukte presse for å få det ut. Trykket som skulle til var intet mindre enn 40 tonn, og jeg tviler på at det utstyret der klarer det.... Men om det funker er det nok gull verdt! :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for svar:)

 

Tar da 40 tonn lett med håndmakt:P Det hadde vært veldig kjekt hvis dette verktøyet funkerer som det skal. slepp å ta ut fjerbein f.eks:)

 

noen andre som har faktisk prøvd dette?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ikke prøvd de fra biltema, men har brukt ett som funker på

samme måte fra vag.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ikke prøvd de fra biltema, men har brukt ett som funker på

samme måte fra vag.

 

Og med det kan man presse så mye trykk som man behøver?

 

Mvh

EW

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og med det kan man presse så mye trykk som man behøver?

 

Mvh

EW

 

Det er da yderst sjeldent at man trenger 40 tonn for å presse løst et hjullager.

Jeg har og brukt forskjellige slike løsninger som linkes til her oppe, og de fungerer gull.

Har til og med brukt et utrangert litt mindre lager som mothold og slå ut lager med hammer, og greit nok jeg er sterk som en bjønn altså, men jeg slår ikke 40 tonn med vanlig snekkerhammer jeg heller.. :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei

Skal etter hvert skifte hjullager.

ser at dette verktøyet gjør jobben en god del enklere. kan noen forklare meg hvorfor dette er bemerket til FWD biler only?

 

http://biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Chassis/Verktoysett-for-forhjulslager/

 

er det noen som har brukt dette på Quattro? eller har noen andre tips å komme med?

 

:)

 

Funker denne , dog med et lite forbehold. har hatt 2 stk å begge har gjengene gått når lageret sitter litt.

men alle biler jeg har brukt det på som lagert ikke har gått varmt har det gått bra.

løp og kjøp.

 

Georg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Okei takk for svar da skal jeg teste dette:) hvis gjengene går tar jeg med meg kvitteringa på biltema:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er da yderst sjeldent at man trenger 40 tonn for å presse løst et hjullager.

 

Det er det, men pressa vi vanligvis bruker på jobben,en slik sak du kan ta med deg rundt, og presse lageret der det sitter, røyk gjengestanga rett av da jeg skulle bytte lager på min Audi 100, tråkte alt det gikk til det bare smalt og gjengestanga røyk tvers av. måtte ta ut fjærbeinet og ta det i den store pressa, og selv da var det såvidt det kom.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jada, jeg påstår ikke at hjullager alltid kommer lett, men de gangene de sitter no innst inni grønhelvete fast så er det gjerne pga vi som skal skru sjøl utsetter og utsetter i det lengste, slik at lageret har gått varmt noen ganger og har utvida seg inne i navhuset.

Har selv brukt 100t presse som pressa på rundt 40-50t før lageret "glapp" ut, men da kjørte jeg flere mnd med rumlelyd i forkant.. :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er da yderst sjeldent at man trenger 40 tonn for å presse løst et hjullager.

Jeg har og brukt forskjellige slike løsninger som linkes til her oppe, og de fungerer gull.

Har til og med brukt et utrangert litt mindre lager som mothold og slå ut lager med hammer, og greit nok jeg er sterk som en bjønn altså, men jeg slår ikke 40 tonn med vanlig snekkerhammer jeg heller.. :D

 

Dog jeg må legge til at jeg har hatt trøbbel med å få både ut og inn lager for en som hadde vært sterk som en bjønn hadde slått ut og inn lager med følge av grader inne i navhuset. : smil :

Å det er jo en kjent sak at en alltid skifter lager for sent : dum :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg presset ut hjullageret på min C4 i går. Hadde plukket ut fjærbeinet, og brukte presse for å få det ut. Trykket som skulle til var intet mindre enn 40 tonn, og jeg tviler på at det utstyret der klarer det.... Men om det funker er det nok gull verdt! :)

 

 

skal ikke være så hardt og ta ut ett lager. da må du presse det skjevt iallefall :)

 

 

 

har selv dette verktøyet, og det fungerer knall. er utrolig mye kraft man får igjennom verktøyet. og den drar lagrene rett ut, og da er det ikke så tungt :)

 

strålende fornøyd med den kassa der jeg iallefall :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

skal ikke være så hardt og ta ut ett lager. da må du presse det skjevt iallefall

 

Noen lager gjør nok det ja. har aldri hatt problemer med biler på jobben, men som nevt over her, på bilen min satt det noe helt jævlig.

 

Det verktøyet fra biltema hadde ikke klart lageret på bilen min, det skal jeg garantere.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

skal ikke være så hardt og ta ut ett lager. da må du presse det skjevt iallefall :)

 

 

 

har selv dette verktøyet, og det fungerer knall. er utrolig mye kraft man får igjennom verktøyet. og den drar lagrene rett ut, og da er det ikke så tungt :)

 

strålende fornøyd med den kassa der jeg iallefall :)

 

Ble ikke presset skjevt, alt lå veldig stabilt og fint i pressa og alt kom ut på likt. Dog er det jo litt vanskelig å få noe kant i kant med ytterringen når man presser ut. Jeg la derfor an litt lengre mot sentrum av lagerhuset, noe som kan føre til at lagerhuset utvider seg litt. Men som noen påpeker, det kan ha gått varmt et par ganger og satt seg pga det, dog har jeg kun kjørt maks 4-5 km av gangen etter at jeg fikk ulyd i lageret.

 

Oppdaget i morres at også det andre lageret er gåent, det skal byttes til uka og jeg regner med å klare det med ei 20t presse jeg har på jobben.

 

Det måtte forøvrig ikke mer enn 5-10t trykk for å få lageret inn. Og jeg har tidligere byttet lager på en typ85 med slegge, det går men er ganske primitivt og litt risky om det går inn skjevt :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde dette vært brukendes til å bytte foringer i understellet også?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde dette vært brukendes til å bytte foringer i understellet også?

 

Tja, er litt for store dia på ringene i settet men kan jo alltids dreie nye.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.