Skal selge bilen i dag, gangen i det?

Anbefalte innlegg

Hei

Dette ble kanskje en smule feil kategori?

Vel, jeg har fått en kjøper på bilen min i dag, som skal komme å signere kontrakt og kjøpsmelding i dag. Virka som han var veldig sugen på å overta bilen i dag, men det lar seg kanskje ikke gjøre.

Da jeg kjøpte denne bilen for et par år siden, kjøpte jeg den av min far. Vi gadd ikke betale omregistreringsavgift da, så den står i hans navn enda. Jeg bor i Oslo, han i Lofoten. Må da sende salgsmelding til han, så han får signert og levert den.

Men kan ikke kjøper overta bilen før denne er levert?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kommer an på hvordan han skal finansiere lånet.

Dersom han skal ha pant i bilen din, får ikke du penger før bilen er registrert i hans navn.

Dersom han har penger på bok allerede (evt betaler med remisse etc) kan han godt overta bilen, men jeg som kjøper ville aldri gjort det uten at en salgsmelding blir underskrevet og levert samtidig som jeg betaler for bilen.

Kjøper har jo ingen garanti for at du får levert salgsmeldingen i ettertid, og han får ikke bilen registrert på seg før det skjer, med de ulempene det medfører.

Det kommer altså helt an på hvor mye dere stoler på hverandre og hvor smidige dere ønsker å være. :) På mine 16-20 kjøretøy siste 10 årene har jeg hatt problemer med manglende papirer og sløve selgere bare to ganger.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for svar. :)

Jeg tror jeg får han til å signere salgsmeldingen, slenger den i posten i dag, så blir den levert på trafikkstasjonen i Lofoten på mandag.

Snakket og med forsikringsselskapet mitt nå. Jeg kan ordne slik at bilen kun er forsikret ut dagen, slik at han får kjørt bilen hjem. Han vil da ikke ha mulighet til å kjøre bilen før den er forsikret i hans navn.

Forsikringsselskapet anbefalte og at vi skrev en grei kontrakt på at skulle noe skje på veien hjem, så er det kjøper som bærer ansvaret og kostnadene mtp. forsikring.

Er det slik man pleier å gjøre ting og tang?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjøper kan tegne forsikring før bilen er registrert på han. Så har han egen forsikring som dekker fra han får nøkkelen i hånden.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jepp, han MÅ tegne forsikring når han "stikker" av med bilen, inntil vegvesenet får omregistrert dette på han må det være forsikring på bilen. At du har ut dagen vil ikke hjelpe når det tar 4-5 dager til han har fått registrert den på sitt navn. Bilen må jo være forsikret.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei

Dette ble kanskje en smule feil kategori?

Vel, jeg har fått en kjøper på bilen min i dag, som skal komme å signere kontrakt og kjøpsmelding i dag. Virka som han var veldig sugen på å overta bilen i dag, men det lar seg kanskje ikke gjøre.

Da jeg kjøpte denne bilen for et par år siden, kjøpte jeg den av min far. Vi gadd ikke betale omregistreringsavgift da, så den står i hans navn enda. Jeg bor i Oslo, han i Lofoten. Må da sende salgsmelding til han, så han får signert og levert den.

Men kan ikke kjøper overta bilen før denne er levert?

Så lenge du får hans hidden i inn i del 2 og sendt denne til din far, slik at han får signert og levert går det fint, uansett ditt ansvar å få denne levert inn (forbehold om finans, du kan ikke gi ifra deg nøkkelen før han har betalt da) :)

Jepp, han MÅ tegne forsikring når han "stikker" av med bilen, inntil vegvesenet får omregistrert dette på han må det være forsikring på bilen. At du har ut dagen vil ikke hjelpe når det tar 4-5 dager til han har fått registrert den på sitt navn. Bilen må jo være forsikret.

Selger for ikke sagt opp sin forsikring før bilen er omreg i systemet, det blir den med engang selger for levert salgsmelding til vegvesnet, tar ca 5min. (i dette tilfellet sikkert et par dager siden den må sendes langt) men faren kan gå på vegvesnet med engang.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kommer an på hvordan han skal finansiere lånet.

Dersom han skal ha pant i bilen din, får ikke du penger før bilen er registrert i hans navn.

Dersom han har penger på bok allerede (evt betaler med remisse etc) kan han godt overta bilen, men jeg som kjøper ville aldri gjort det uten at en salgsmelding blir underskrevet og levert samtidig som jeg betaler for bilen.

Kjøper har jo ingen garanti for at du får levert salgsmeldingen i ettertid, og han får ikke bilen registrert på seg før det skjer, med de ulempene det medfører.

Det kommer altså helt an på hvor mye dere stoler på hverandre og hvor smidige dere ønsker å være. :) På mine 16-20 kjøretøy siste 10 årene har jeg hatt problemer med manglende papirer og sløve selgere bare to ganger.

Det er selger sitt ansvar å få levert denne (visst han ikke leverer denne har han fremdeles ansvaret med alle avgifter som faller på denne, i tilegg til parkbøter, bompasseringer etc) Det er i selger interesse og få levert denne så fort som overhodet mulig. Visst man sender den med kjøper har man gjort en kjempetabbe, da får du ikke sagt opp forsikring og alle avgifter på bilen kommer til deg. Pleier dere å gå sammen på vegvesnet for å forsikre deg om at denne blir levert?? (underlig spør du meg, med tanke på at du er der 2 ganger i året) ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Selger for ikke sagt opp sin forsikring før bilen er omreg i systemet, det blir den med engang selger for levert salgsmelding til vegvesnet, tar ca 5min. (i dette tilfellet sikkert et par dager siden den må sendes langt) men faren kan gå på vegvesnet med engang.

Joda, jeg gjorde dette i dag. Forsikringen på bilen utløper i kveld kl. 23.59. Kjøper har blitt gjort opperksom på at han MÅ ordne ny forsikring før han kan bruke bilen etter dette tidspunkt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Najib:

Jeg bruker å være fleksibel, men har som sagt brent meg, så på siste bilene har vi ordnet opp i banken og vært på BT sammen ja. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Joda, jeg gjorde dette i dag. Forsikringen på bilen utløper i kveld kl. 23.59. Kjøper har blitt gjort opperksom på at han MÅ ordne ny forsikring før han kan bruke bilen etter dette tidspunkt.

Merkelig det her, har hørt om mange biler som kjører rundt uten forsikring. Men personlig har jeg aldri klart å si denne opp før den har blitt omregget,(kan godt ringe til de 10min etter jeg har vært på Statens vegvesen og si den opp) kunne si den opp men da måtte jeg levere skiltene. (går det ikke ann å ha forsikring på en bil uten skilter??) :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Najib:

Jeg bruker å være fleksibel, men har som sagt brent meg, så på siste bilene har vi ordnet opp i banken og vært på BT sammen ja. :)

Jeg skjønner den visst det har vært problemer tidligere. Nå får jeg høre at det går ann og si opp forsikring (har ikke klart det selv da) men kan ikke se for meg et scenariet der selger ikke vill levere inn salgsmelding etter en handel, alt kjøper gjør med bilen i etterkant vill komme tilbake til han/selger. Visst kjøper i verste fall (et eksempel) kjører på noen å skader dem alvorlig, kommer dette tilbake på deg. : eek :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Meg fortalt er det dato på salgsmeldingen som er gjeldene ved en evt. tvist med tanke på forsikring.

Selv om selger sier opp sin forsikring når bilen blir hentet, og ny kjøper ikke har ordnet forsikring og en ulykke skjer 3 dager etterpå, er det ny eiers problem.

Men er vel flere forsikringsfolk her inne som kan dette etter boka.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Man har da vell en kontrakt når man kjøper og selger?? (Det forteller om formalitetene) Var ikke det jeg skulle fram til (visst man som selger gjør leksen sin, og sjekker fødselsdato på nye eiers førerkort opp mot det som er skrevet i salgsmelding har man i mine øyne lite å frykte). Visst du er selger må du bare få levert salgs melding så fort som mulig. Forsikring er nok et lite problem, visst politiet står på døren en dag og anklager deg for å kjørt ihjel et barn og stukket ifra åstedet. : eek :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

For å ta et konkret eksempel så kjøpte jeg for en stund siden en S4 i juni et år. Jeg ringte samme dag som jeg hentet bilen til mitt forsikringsselskap, som registrerte forsikring på bilen i mitt navn.

Selger opplyste når jeg hentet bilen om at han hadde flyttet og rotet bort del 2 av vognkortet, men ettersom vi er bekjente regnet jeg med at dette ville ordne seg og betalte for bilen.

Etter en stund ringte jeg BT for å høre om de hadde fått inn salgsmeldingen, det hadde de ikke og de kunne informere meg om at bilen jeg kjørte var uten registrert forsikring. Forrige eier hadde sagt opp sin forsikring, og ettersom bilen fortsatt var registrert på han, var ikke bilen registrert.

Jeg purret så jevnlig uten at det ordnet seg, og jeg endte opp med å ta kontakt med faren til vedkommende for å få saken ut av verden. Da hadde jeg ifølge BT kjørt uten gyldig forsikring i 3mnd.

Men nå er dette i worst case og da.. :) Folk flest er ikke slik.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

For å ta et konkret eksempel så kjøpte jeg for en stund siden en S4 i juni et år. Jeg ringte samme dag som jeg hentet bilen til mitt forsikringsselskap, som registrerte forsikring på bilen i mitt navn.

Selger opplyste når jeg hentet bilen om at han hadde flyttet og rotet bort del 2 av vognkortet, men ettersom vi er bekjente regnet jeg med at dette ville ordne seg og betalte for bilen.

Etter en stund ringte jeg BT for å høre om de hadde fått inn salgsmeldingen, det hadde de ikke og de kunne informere meg om at bilen jeg kjørte var uten registrert forsikring. Forrige eier hadde sagt opp sin forsikring, og ettersom bilen fortsatt var registrert på han, var ikke bilen registrert.

Jeg purret så jevnlig uten at det ordnet seg, og jeg endte opp med å ta kontakt med faren til vedkommende for å få saken ut av verden. Da hadde jeg ifølge BT kjørt uten gyldig forsikring i 3mnd.

Men nå er dette i worst case og da.. :) Folk flest er ikke slik.

Nei man har alle gjort sine feil he he. (solgte en TT engang uten kontrakt engang : bh :) og det kom lite godt ut av det. Slik som det er idag er muligheten liten for å brenne seg visst man følger gode råd, jeg fikk brev ifra Staten vegvesem om at p.g.a. manglende forsikring var kjøretøyet bejært avskiltet. (kjente jeg fikk vondt i magen, da dette er en ganske ny bil som madamen og ungen bruker til daglig) Da viste det seg at jeg 4månder tidligere hadde jeg byttet forsikringsselskap hadde ikke Gjensidige klart å sende melding om det ene kjøretøyet til vegvesenet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.