Bytte av forstillings-sett audi a4 - må spindel ut?

Anbefalte innlegg

Skal til å bytte alle bærearmer, lenkearmer og ytre endeledd på en b5 - har handla kit her på forumet.

 

Ser på en how-to på audiworld at de tar ut hele spindelen (http://www.audiworld.com/tech/wheel43.shtml) - trenger jeg dette? Ut i fra hva jeg ser, så skal jeg kunne bytte alt, og fortsatt la spindelen stå igjen, slik at jeg slipper å handle nye navbolter.

 

Og bolten som holder øvre bærearmer har jeg fått med meg at er sær, så regner med å spraye den med crc mos2 en dag i forveien, og gå på med rostflash og varme, og satse på at jeg får banket og skrudd den ut.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei. Byttet nylig alle disse delene som er vist på det nederste bildet på linken din. Eneste ekstra jeg løsnet var stabstaget som går i mellom forstillingen under bilen slik at det ikke ble så mye spenn på stagene...Var ingen problemer og plagdes ikke med noen vanskelige skruer =)

Har bestillt 4hjuls kontroll i ettertid.

Dette var på en 98mod A4

 

-Jan J-

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nicolai

 

Har byttet bærearmer et par ganger på min, og jeg kan ikke se grunnen til å ta ut spindelen. Har byttet både øvre og nedre armer uten å ta av hele greia. Får selv nytt sett på mandag og skal bytte alle mine da, så da får jeg dobbeltsjekket :)

 

Et tips når du skal bytte er å jekke den opp på begge sider og sette den på bukker, slik at hjula henger i friluft. Da har du ikke spenn i stabstaget :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Uansett, om du trenger mer "play" og mener drivakslingen hindrer deg så ville jeg heller løsna indre drivknute. Lettere å fjerne de skruene enn å løsne den j"¤"#¤ bolten i spindelen :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det går fint og skifte alt uten og ta av spindelen ja. Men det gir mye mere rom og skru om man tar ut spindelen. Er jo ikke my ekstra jobb heller og ta av spindelen. Koble fra ABS sensoren, løs med bremsekalipteren, så er det bare bolten til drivknuta. Har du rette umbrakoen til drivknuta, så er det en smal sak og løsne den. Jeg bruker og ta av senterlokket i felgen før jeg jekker opp bilen. Da kan man enkelt dra løs bolten med en latmann. Det er en god del enklere enn og ta løs akslingen inne, da de boltene som regel er fulle i dritt, og sitter langt inne som gjør de vonde og nå om man sitter på gulvet og skrur.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Trenger bare å løsne de 3 skruene som fester "Demperen" oppe i motor-rommet. så du kommer til bolten på fremre øvre. ellers trenger du ikke løsne på noe.:) borsett fra de boltene som fester bærearmene:p

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Samtlige armer lar seg enkelt bytte uten å ta ut spindel. Eneste grunn jeg ser til å ta ut spindel ved en slik jobb er om bolten som holder de øvre bærekulene sitter dønn fast (sjeldent, da man 99% av gangene kan banke den ut med dor og slegge mens spindel sitter montert) Kan ikke huske sisst gang jeg tok ut spindel på multinlink ved skift av noen av armene:) Husk at senterbolten må byttes når den er brukt 1 gang. (strekkbolt, her er også rett moment+ grader viktig)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.