Kjølevifta går nonstop?? S4 C4

Anbefalte innlegg

Skulle ut å kjøre istad og batteriet var helt flatt, tenkte kanskje det var kupelys eller en kuket jordfeil som gjorde det. Fikk lånt strøm ifra MC`n og den fyra med en gang. Tenkte ikke noe mer over det før jeg kom hjem igjen, da stod kjølevifta og gikk når jeg gikk ut av bilen. Ikke uvanlig når det er veldig varmt eller kjørt hardt men ingen av de delene idag. Radiatoren var iskald, fant reelet og prøvde å bytte det med naboen da startet den med engang igjen, så ikke noe galt med relet. Tenkte jeg skulle måle når jeg fikk litt tid. Noen som har noen formening, har prøvd å søke på det men lite info. Tenkte jeg skulle bare høre med folka her inne før jeg begynte å bytte alt for mye, vet noen f.eks ca verdi på temp sensor eller noe slikt?? (i ohm) Og er det bare temp sensor som styrer den?

Takker for alle svar :)

 

 

Takker alle så mye for hjelp med feilsøkingen, bestilte nytt after run rele på e-bay og nå er det i orden. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har bare el-skjema for A6 c4, men tviler på at det er store forskjeller ute å går.

th_El-skjemaKjling.jpg

 

Er hvertfall helt likt på min bil.

Tror ikke den tempføleren som styrer viftene er mer enn en termo bryter. Altså at den åpner/lukker styringskretsen. Så, om du har gjennomgang på den selv om den er kald, så har du funnet feilen din.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har bare el-skjema for A6 c4, men tviler på at det er store forskjeller ute å går.

th_El-skjemaKjling.jpg

 

Er hvertfall helt likt på min bil.

Tror ikke den tempføleren som styrer viftene er mer enn en termo bryter. Altså at den åpner/lukker styringskretsen. Så, om du har gjennomgang på den selv om den er kald, så har du funnet feilen din.

 

Hmm, takk for svar. For meg så ser det ut som både cooling fan resistor og AC control unit kan være syndern da. Noen som vet hva denne ca skal ha i motstand (resistor??) ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei.

Tror ikke coolingfan resistor kan være synderen her, siden den er kun en formotstand for vifta, så den skal gå saktere på lavt trinn og blir forsynt med strøm fra lav trinns reléet.

Kan være AC control unit, men ville nok tippa på termobryteren.

 

Vet ikke om den er går på lav eller full fart?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det høres fornuftig ut ja, vell det høres ut som den går for fullt (uten at jeg har direkte kunnskap for å utale meg) ser for meg et trinn til så letter den. :P Takk igjen Johannes, har du noen ca tall på denne? (ohm)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ta av pluggen på termostaten, tipper den stopper da;)

Så er bare å bytte termostat så er det nok iorden igjen skal du se

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ta av pluggen på termostaten, tipper den stopper da;)

Så er bare å bytte termostat så er det nok iorden igjen skal du se

 

Takk for den :) Skal prøve når jeg får litt ledig tid.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

BTDT.. Vifta som går 'hele tiden' når man stopper motoren, er 1. trinn på kjølevifta, det er kun den som er koblet slik. (ja,ja.. _kan_ jo være AC-releet som har konka ut, men det er mindre sannsynlig!) Trinn 2 er kjøling ved bruk av AC, og trinn 3 'full pupp' starter når bilen begynner å gå varm.

Det er mest sannsynlig 'After run relay' eller giveren til denne som har tatt kvelden. Giveren er den med to spader på rett under spjeldhuset, (ved siden av multifunksjonstempsenderen) Ta av en av spadene for å se om vifta stopper. (Du kan også ta releet til vifta i sikringsboksen i motorrommet når du parkerer till du har funnet feilen.)

After-run releet sitter bak passasjerens sparkeplate, og er et høyt brunt relé merket 324 eller noe sånt. Det koster kjetting hos møller, men det er oftest bare en transistor som takker for seg, tar du av lokket er det en av de mot toppen. (tror jeg erstattet den med en 2N2222.)

Knallfin beskrivelse her når jeg tenker meg om!: http://sjmautotechnik.com/trouble_shooting/cooling.html

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

BTDT.. Det er mest sannsynlig 'After run relay' eller giveren til denne som har tatt kvelden. Giveren er den med to spader på rett under spjellhuset, (ved siden av multifunksjonstempsenderen) Ta av en av spadene for å se om vifta stopper. (Du kan også ta releet til vifta i sikringsboksen i motorrommet når du parkerer till du har funnet feilen.)

After-run releet sitter bak passasjerens sparkeplate, og er et høyt brunt relé merket 324 eller noe sånt. Det koster kjetting hos møller, men det er oftest bare en transistor som takker for seg, tardu av lokket er det en av de mot toppen. (tror jeg erstattet den med en 2n2222.)

Knallfin beskrivelse her når jeg tenker meg om!: http://sjmautotechnik.com/trouble_shooting/cooling.html

 

En jeger for mye?? :P Har desverre ikke så mye skru erfaring, mulig det hadde sagt noen andre mye mer. Visst jeg ikke husker helt feil stod det 214 på det reelet som fikk vifta til å stoppe(husker ikke helt, men vifta stoppet når jeg nappet det ut, prøvde å bytte med et som stod ved siden av med samme spekk, så startet den igjen med engang :)

Spadene??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis det er likt som på andre C4er så står det vel en termobryter nederst på radioatoren som styrer den ene vifta?Plugg fra denne, så tenker jeg vifta stopper i såfall :) Hvis ikke melder jeg pass :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe.. Ser du på siden jeg linket til, kan det hende det demrer litt! :P

Blir litt mye sjargong etter 1 år med gammal s-bil!

For å oppsummere:

Audi C4 S4 har et sofistikert etterkjølingssystem, som består av en temperaturgiver, et timerrelé, en sirkulasjonspumpe og en kjølevifte. Det som går feil, er enten giveren, (den med to 'faston'-spader eller flatkontakt om du vil) 324 reléet som sitter bak sparkeplata på høyre side, reléet i sikringsboksen (214?) som driver selve vifta på trinn en, eller motstanden til trinn en på vifta. Hvis ikke vifta starter i det hele tatt, er det sannsynligvis motstanden, eller giveren. Går vifta på måfå, evt. hele tiden, er det stor mulighet for at 324-timerreleet er defekt. Stopper vifta og blir værende av når du tar ut og setter inn igjen reléet i sikringsboksen, så prøv med et annet relé.

 

Så litt teknisk: 324 reléet har en innebygget timer, som sørger for at vifta går maksimalt 8(?) minutter hvis giveren blir lukket, og driver da både pumpa direkte via en transistorutgang, og vifta via reléet i sikringsboksen. Utgangen som driver pumpa er relativt overdimensjonert, og er i en TO-220-pakke, men den som driver vifta er bare en TO-92-sak som 'akkurat' gjør jobben. Den var kortsluttet på min så jeg byttet den, men de fleste finner vel bare et nytt timerrelé og bytter hele greia. :P

Det fine med denne løsningen, er at man kan koble en bryter i parallell med giveren, og sette den på for å tvinge kjølingen til å gå, ideellt på f.eks. treff hvor en ellers må stå på tomgang for å kjøle ned etter en runde!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Glemte selvfølgelig mye av det du hadde skrevet til meg når jeg kom ut i garasjen.. :) Men relet som jeg snakker om heter 214 (står ihverfall det på toppen,merket 899512 40A 12V) Har to av de i sikringsboksen, prøvde å bytte med det andre og da startet den igjen med engang. Skulle jeg latt den gå i 8min for å se om den da kutter? Takk for forslag og tips. ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den tempsensoren til AC vifta, kan den være syndern dersom vifta aldri starter hos meg? dvs, den starter i 2sekunder for så å skru seg av igjen når jeg skrur på AC kompressoren. Evt. noen som har et delenr på denne? Har heller ikke sett at den har starta etter hard kjøring osv.. Og er det den som sitter under innsuget der hvor radiatorslangen går inn?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Glemte selvfølgelig mye av det du hadde skrevet til meg når jeg kom ut i garasjen.. :) Men relet som jeg snakker om heter 214 (står ihverfall det på toppen,merket 899512 40A 12V) Har to av de i sikringsboksen, prøvde å bytte med det andre og da startet den igjen med engang. Skulle jeg latt den gå i 8min for å se om den da kutter? Takk for forslag og tips. ;)

 

Nei, går vifta selv om du bytter relé, spiller det ingen rolle. Sensoren eller timerreléet 'ser' ikke hva som er koblet til, så da er det mulig at det store brune er gåent. Forsøk allikevel å ta av en av pluggene på tempsensoren, (den på vannmanifolden med to pinner på) for å utelukke at den er gåen. (Da skulle ikke batteriet gått tomt, men prøv allikevel..)

Jeg holder fortsatt en knapp på utgangen fra 324-reléet! :)

(Igjen; les beskrivelsen på sjmautotechnik-linken, Scott beskriver det mye bedre enn meg!)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den tempsensoren til AC vifta, kan den være syndern dersom vifta aldri starter hos meg? dvs, den starter i 2sekunder for så å skru seg av igjen når jeg skrur på AC kompressoren. Evt. noen som har et delenr på denne? Har heller ikke sett at den har starta etter hard kjøring osv.. Og er det den som sitter under innsuget der hvor radiatorslangen går inn?

 

Se om ikke du har en feilmelding på AC'n (alle koder står på nordicaudi.com under faq) dette virker som en annen feil..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

01270 - A/C Magnetic Clutch (N25)

42-00 - Speed Deviation too High

01270 - A/C Magnetic Clutch (N25)

36-00 - Open Circuit

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei, går vifta selv om du bytter relé, spiller det ingen rolle. Sensoren eller timerreléet 'ser' ikke hva som er koblet til, så da er det mulig at det store brune er gåent. Forsøk allikevel å ta av en av pluggene på tempsensoren, (den på vannmanifolden med to pinner på) for å utelukke at den er gåen. (Da skulle ikke batteriet gått tomt, men prøv allikevel..)

Jeg holder fortsatt en knapp på utgangen fra 324-reléet! :)

(Igjen; les beskrivelsen på sjmautotechnik-linken, Scott beskriver det mye bedre enn meg!)

 

Ok, da er vi litt mer på nett. Tror jeg har missforstått grundig hele veien :). Sånn går det når man skal begynne å lære seg å "skru". Stod ikke 324 hos meg men det må være den (eneste store brune), kan sette inn 214 relet (i sikringsboksen) uten at den starter(med det brune relet ute). Åpnet det men kan ikke se noen dårlige overganger/loddinger eller brente transistorer.

Takk for hjelpen, ikke helt i mål, men tenker jeg bare bestiller et nytt et. (skjedde ingenting når jeg nappet ut temp sensor, håper jeg tok riktig) :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå har jeg utført testene som stod beskrevet. Og det heller mer og mer for det brune relet. Dette er sikkert et utrolig dårlig spørsmål men hva er "turbo coolant pump" (noe kjøle pumpe til turbo???? aldri hørt om:)) Kunne ikke høre at den starta, men det gnistret, så åpenbart noe som trakk strøm. (han skriver også at det kan være vanskelig å høre denne. :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå har jeg utført testene som stod beskrevet. Og det heller mer og mer for det brune relet. Dette er sikkert et utrolig dårlig spørsmål men hva er "turbo coolant pump" (noe kjøle pumpe til turbo???? aldri hørt om:)) Kunne ikke høre at den starta, men det gnistret, så åpenbart noe som trakk strøm. (han skriver også at det kan være vanskelig å høre denne. :P

 

Turbo coolant pump = afterrun pumpen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva gjør denne? Og kan man høre at den går? : flau :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva gjør denne? Og kan man høre at den går? : flau :

 

Dersom temperaturen når 110 C på et bestemt sted i toppen etter tenningen er skrudd av, vil pumpen starte sammen med kjøleviften. Pumpen sirkulerer vannet MOTSATT vei av bilens remdrevne vannpumpe.

 

Kobler du strøm på pumpen hører du den gå, men med panseret lukket hører du trolig bare kjøleviften.

 

...det er alt jeg hører på min 1990 100 TQ i alle fall...

 

Funksjonen er å få ned temperaturen på turbo og i toppen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Pumpen er plassert rett under innsugningsmanifolden, sånn ca. ved nr. 4. Den ser til forveksling ut som tomgangsregulatoren, og du kan kjenne at den rusler hvis du tar på den når den går. :) (Kan være varm..)

Generelt er stussene på denne svært sprø på originalpumpa, så vær litt forsiktig hvis du må ta den løs noen gang..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Pumpen er plassert rett under innsugningsmanifolden, sånn ca. ved nr. 4. Den ser til forveksling ut som tomgangsregulatoren, og du kan kjenne at den rusler hvis du tar på den når den går. :) (Kan være varm..)

Generelt er stussene på denne svært sprø på originalpumpa, så vær litt forsiktig hvis du må ta den løs noen gang..

 

Disse pumpene har en tendes til å slutte og fungere, så det kan være lurt å skifte den ut...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sikkert ikke så dumt. :) Har så og si null erfaring med å skru på bil men tenkte jeg skulle begynne å lære litt (må nesten det når man kjøper seg en s4 c4 :)) Har funnet den i ETKA ut for å sjekke denne. ;) (Enda et håpløst spørsmål, er det da en myte at man skal la bilen gå for å kjøle ned turbo?? Visst man har en slik funksjon?)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sikkert ikke så dumt. :) Har så og si null erfaring med å skru på bil men tenkte jeg skulle begynne å lære litt (må nesten det når man kjøper seg en s4 c4 :)) Har funnet den i ETKA ut for å sjekke denne. ;) (Enda et håpløst spørsmål, er det da en myte at man skal la bilen gå for å kjøle ned turbo?? Visst man har en slik funksjon?)

 

Ja, det er jo alltid bra å la bilen gå på tomgang om man har kjørt hardt. Afterrun pumpen vil jo avhjelpe situasjonen - og det er derfor viktig at systemet er i orden.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.