Spedometer og turteller kobling i Audi og VW

Anbefalte innlegg

Som noen kanskje har fått med seg har jeg bygget meg 2,0 16V turbo til Audien min. Jeg prøver(prøvde) å gjøre dette til et budsjettvennlig bygg, så jeg bruker Digifant 1 motorstyring fra VW G60.

 

Problemet er spedometer og turteller. Originalt på Audien kommer turtellersignalet fra styreenheten. På G60 digifanten er det ikke noe slik utgang. Derfor koblet jeg meg dirrekte på coilen. Turtelleren fungere sånn nogenlunde, men det virker som den tar inn noe støy. Plutselig hopper nåla litt rundt. Feks på tomgang, og når kjølevifta starter, pendler nåla mellom 4000-7000 rpm. Turtallet på motoren ligger forholdsvis stabilt. Snakka med Egil (ES-tuning). Han mente jeg brude koblet denne ledningen på tenningsmodul for å unngå støyen. Problemet er at G60 DF1 har innsbygget tenningsmodul, så da kommer jeg ikke lenger med den. Er det noen som har en grei løsning på dette? Eventuelt har et forslag til en krets som kan filtrere bort støyen?

 

Speedometeret mitt fungerer heller ikke. Her er det også en ledning som kommer fra styreenheten originalt. Denne har heller ikke G60 DF1'en. Nå har jeg ikke sjekket at signalet kommer fra girkassa enda, men dette fungerte før jeg begynte å skru. Sikkert mange som har montert hiddensprut i en 80/Coupe/Cab som kanskje har vært borte i dette.

 

mvh

Vegard

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da hadde jeg enderlig spedometer igjen. Hadde egentlig gått tom for ideer. Så kom en kompis på den fantastiske tanke å bytte om på de to ledningene som går til girkassa, og vips, der var spedometeret på nett igjen.

 

Tror kanskje jeg vet hvorfor dette kunne skje. Jeg har Audi 80 1992-modell. Altså de første av B4-typen. Jeg har merket meg at 1992-modellene ikke er helt komplett B4. Feks bremser. 1992-modellen bruker 256mm skiver, men i 1993 ble dette endret til 280mm. Litt estetiske forskjeller er det også, så da ligger det nok endringer i ledningsnetten i overgangen mellom 1992 og 1993. Ledningsnettet jeg har nå kommer fra en 1994 modell med ABT (2,0 90hk). Før hadde jeg 2,0 115hk ABK, og en 2,0 16V 6A. Da har alt fungert problemfritt. Nok historie. Speedometeret fungerer. Nok et hinder ute av veien.

 

mvh

Vegard

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.