oljelampe ved varm motorolje?

Anbefalte innlegg

På varme sommerdager eller langtur opplever jeg at oljelampa begynner å lyse. En bieffekt av dette er at turtelleren dør.

Ved langtur stiger oljetempraturen til omlag 10-15 grader over der den skal ligge.

Bilen er en 91 audi coupe 2.3e.

Oljeskift ble utført i vinter med Mobil 5w-40.

 

Problemet forsvant når minusgradene kom i vinter, og dukket opp nå når det begynner å bli varmt.

Har tidligere vært på møller og snakket med mekaniker uten å få noe godt svar.

 

Noen formening om hva jeg bør sjekke?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

oljelampa lyser når olj trykket faller under en gitt verdi, når oljen er varm blir den veldig lettflytende og da flyter den utrolig lett noe som gjør at trykket faller. Mest sannsynlig er oljepumpa di dårlig eller at det er noe som hindrer nok oppsug på sugesiden, f.eks dårlig flow i oljefilter/oljesil i bunnpanna.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Selv har jeg en 2,2 10vt-motor. Kun en gang har jeg fått motoroljen over 80 grader, og det var da jeg tauet en annen bil opp en lang og svært bratt bakke.

 

Disse gamle R5-motorene er jo kjent for å være svært solide og slitesterke, men det kan jo være at forrige eier - eller noen før der - har gitt f* i olje- og filterskift, og da vil jo det slite på pumpe, lager osv osv...

 

Spesifikasjonen mht oljetrykk er vel såvidt jeg vet også minimum 2 bar @ 2000 rpm med varm motor og varm olje. Dersom oljetrykket er lavere enn det, er noe galt..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Oljetrykket er normalt, så da må vel oljepumpa byttes da.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Oljetrykket er normalt, så da må vel oljepumpa byttes da.

 

Hva mener du med "normalt"? Tilsvarer det 2 bar @ 2000 rpm ved driftsvarm motor?

 

Det behøver ikke å være utslitt oljepumpe som gjør at oljetrykket går ned. Det kan være f.eks at motoren er totalt utslitt...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Oljetrykket ligger mellom 2 og 3 bar ved normal kjøring.

Bil/motor har nå gått 212 000 km.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Oljetrykket ligger mellom 2 og 3 bar ved normal kjøring.

Bil/motor har nå gått 212 000 km.

 

Så oljelampen lyser selv om oljetrykket er i orden?

Om så er tilfellet hadde jeg nok heller satset på sensorfeil..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har lenge trodd det var sensorfeil, men har blitt usikker.

Hvis jeg passer på å la motoren roe seg ned på tomgang etter lengre turer (der lampa har begynt å lyse), går alt tilbake slik det skal være. Derfor har jeg følelse av at det ikke er sensor.

 

Skulle det likevel være tilfellet, hvilke sensorer kan det være, hvor sitter dem, og er det mye stress å bytte?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har lenge trodd det var sensorfeil, men har blitt usikker.

Hvis jeg passer på å la motoren roe seg ned på tomgang etter lengre turer (der lampa har begynt å lyse), går alt tilbake slik det skal være. Derfor har jeg følelse av at det ikke er sensor.

 

Skulle det likevel være tilfellet, hvilke sensorer kan det være, hvor sitter dem, og er det mye stress å bytte?

 

Sitter på venstre side av blokken i kjøreretningen. Å koste på seg et par billige sensorer for å utelukke feil er aldri feil :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Oljetrykket ligger mellom 2 og 3 bar ved normal kjøring.

Bil/motor har nå gått 212 000 km.

 

Dette høres da lite ut? så snart du gir litt gass så skal vel oljetrykket ditt vise 5-6-7-8 bar ?

 

Har nå ennå tilgode å se en 2.2(20v trubo vel og merke) som ligger under maks på viseren når man cruiser i 80-100 km/t.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette høres da lite ut? så snart du gir litt gass så skal vel oljetrykket ditt vise 5-6-7-8 bar ?

 

Har nå ennå tilgode å se en 2.2(20v trubo vel og merke) som ligger under maks på viseren når man cruiser i 80-100 km/t.

 

8 bar når måleren bare går til 5? Det må du vel være enig i at er litt drøyt.

 

På 3B, MC og NF skal oljetrykket være minst 2,0 bar @ 2000 rpm når oljen er 80 grader.

 

Ved 5,0-8,0 (ca 6,5) bar slår overtrykksventilen ut.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

har 2 bar på 1000 rpm(3b). oljetrykket ditt er vell litt lavt? eller feil med måler/giver til ot

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

har 2 bar på 1000 rpm(3b). oljetrykket ditt er vell litt lavt? eller feil med måler/giver til ot

 

Som jeg har skrevet over er 2 bar @ 2000 rpm @ 80 C oljetemperatur minimumsverdi. Alt over det er bare et pluss.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Får prøve å bytte sensor ved første anledning da.

Bare for å ha sagt det, det dreier seg om en NG motor.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Får prøve å bytte sensor ved første anledning da.

Bare for å ha sagt det, det dreier seg om en NG motor.

 

NG = NF.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

8 bar når måleren bare går til 5? Det må du vel være enig i at er litt drøyt.

 

På 3B, MC og NF skal oljetrykket være minst 2,0 bar @ 2000 rpm når oljen er 80 grader.

 

Ved 5,0-8,0 (ca 6,5) bar slår overtrykksventilen ut.

 

Nå er begge mine biler garasjedronninger, så jeg husket ikke hva måleren gikk til i farta :)

 

Men den ligger i allefall på maks stort sett hele tiden ved turtall over 3000 omdr., og hvis vedkommende aldri ser over 2-3 bar med "normal" kjøring så hadde i allefall jeg parkert kjerra asap.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå er begge mine biler garasjedronninger, så jeg husket ikke hva måleren gikk til i farta :)

 

Men den ligger i allefall på maks stort sett hele tiden ved turtall over 3000 omdr., og hvis vedkommende aldri ser over 2-3 bar med "normal" kjøring så hadde i allefall jeg parkert kjerra asap.

 

Jeg har i alle fall skrevet hva minimumsspesifikasjonen er, og dersom man skal begynne å overhale en motor/skifte deler så lenge alt er bedre enn minimumsspesifikasjon vil man jo aldri bli ferdig...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

99.99% sikkert at dette skyldes en el-feil. Enten i instrumentpanelet, kontrollenheten for oljetrykkgiverne (under dashbordet et sted), en av sensorene eller noe kabler her eller der.

 

Gåen oljepumpe/motor er omtrent like sannsynlig som å vinne i Lotto to uker på rad..

 

Oljetrykksmåleren i instrumentene er alt for unøyaktig til å gi noe mer enn en omtrentlig indikasjon, så så lenge den gir utslag er det grunn til å tro at ting er i orden..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har i alle fall skrevet hva minimumsspesifikasjonen er, og dersom man skal begynne å overhale en motor/skifte deler så lenge alt er bedre enn minimumsspesifikasjon vil man jo aldri bli ferdig...

 

Sant nok.. men spesifikasjonene til Vw/Audi er nå hårreisende på mange områder... som f.eks gjennomsnittlige oljeforbruk på 100 mil er 1 liter... ved et sånt forbruk anser jeg motor for søppel/overklar for overhaling, selv på dieselmotorer er er dette usansynlig drøyt :)

 

Får i allefall håpe trådstarter får orden på sakene:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sant nok.. men spesifikasjonene til Vw/Audi er nå hårreisende på mange områder... som f.eks gjennomsnittlige oljeforbruk på 100 mil er 1 liter... ved et sånt forbruk anser jeg motor for søppel/overklar for overhaling, selv på dieselmotorer er er dette usansynlig drøyt :)

 

Får i allefall håpe trådstarter får orden på sakene:)

 

2 bar @ 2000 rpm @ 80 C oljetemp er samme som svært mange motorer fra Ford... så jeg vet ikke om det er så hårreisende. At du ønsker det 5 bar fra 1000 rpm og oppover får jo være en annen sak :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Første bud: BYTT OLJE, olje kan få bensin i seg, da får du ikke opptrykket.

Før du begynner å bytte sensorer bytter du olje.

 

Jan Brede

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.