Trøbbel med automatkasse (C4 2.6Q)

Anbefalte innlegg

Automatkassen på bilen til fruen bestemte seg for å slutte å samarbeide i dag..

ABS-lampa har slått seg på, og girkassen girer som en idiot..

Utifra det lille jeg vet om automatkasser virker det som om converteren sliter.

Bilen girer "greit" fra 1. til 2., men sliter med å finne ut når den skal til 3. og 4.

Når den først girer til de to sistnevnte girene smeller det skikkelig, og ved litt belastning i disse girene (for eks motbakker) så ruser motoren seg bare opp og mister all fremdrift.

Var inne og leste ut feilkoder, og har bare et "speed sensor - impossible signal - intermittent" på girkassen.

På ABSen har jeg "controlunit reset error" eller noe i den turen.

Motor-modulen får jeg ikke kontakt med, og bare melding om "too many communication errors to contiune".

 

Trenger litt råd og tips til hva jeg skal gjøre her..Hvis ikke er dynga neste..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Automatkassen på bilen til fruen bestemte seg for å slutte å samarbeide i dag..

ABS-lampa har slått seg på, og girkassen girer som en idiot..

Utifra det lille jeg vet om automatkasser virker det som om converteren sliter.

Bilen girer "greit" fra 1. til 2., men sliter med å finne ut når den skal til 3. og 4.

Når den først girer til de to sistnevnte girene smeller det skikkelig, og ved litt belastning i disse girene (for eks motbakker) så ruser motoren seg bare opp og mister all fremdrift.

Var inne og leste ut feilkoder, og har bare et "speed sensor - impossible signal - intermittent" på girkassen.

På ABSen har jeg "controlunit reset error" eller noe i den turen.

Motor-modulen får jeg ikke kontakt med, og bare melding om "too many communication errors to contiune".

 

Trenger litt råd og tips til hva jeg skal gjøre her..Hvis ikke er dynga neste..

 

Hvorfor tror du det er converteren som sliter? En converter er jo en rent mekanisk innretning, uansett om den er uten eller med lock-up og hvordan lock-up evnt styres.

 

Du har jo en feilkode på hastighetssensoren til girkassen. Tror du ikke at den kan ha noe med saken å gjøre?

 

4HP18 er jo litt sær med det opplegget at lock-up alltid er koblet inn i 3. og 4. gir. Dersom diverse sensorer er på bærtur vil det kanskje gjøre at kassen ikke er direkte medgjørlig... (?)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som jeg prøvde å nevne er jeg ikke veldig godt kjent med automatkasser :-) Hvis jeg plugger fra sensorene vil kanskje kassen gå i nødmodus?Hvis den da fortsetter å tulle kan jeg vel utelukke denne?Grunnen til at jeg mistenkte converteren er at jeg har vært borti havari av denne på en Nissan en gang, og den bilen oppførte seg akkurat likedan. Hvis den ikke hjelper å plugge fra sensoren, finnes det en annen kjapp måte å få kassen over i nødmodus på?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som jeg prøvde å nevne er jeg ikke veldig godt kjent med automatkasser :-) Hvis jeg plugger fra sensorene vil kanskje kassen gå i nødmodus?Hvis den da fortsetter å tulle kan jeg vel utelukke denne?Grunnen til at jeg mistenkte converteren er at jeg har vært borti havari av denne på en Nissan en gang, og den bilen oppførte seg akkurat likedan. Hvis den ikke hjelper å plugge fra sensoren, finnes det en annen kjapp måte å få kassen over i nødmodus på?

 

Det sitter jo en multibryter bak på disse kassene som også visstnok er kjent for å være trøblete.

Du kan jo ta kassen til Møller og be om feilsøking. Det er nok ikke så grusomt dyrt at de kobler om VAG-com på den og drar ut koder og sjekker at alt er i orden.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Klarer jeg ikke dette med min egen VAG-Com..?

Sjekket tegningene av kassen i akte, og der står det at det skal finnes en peilepinne for olje, men den finnes ikke på min bil..Mulig det er fordi kassen er byttet for 3 år siden..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Klarer jeg ikke dette med min egen VAG-Com..?

Sjekket tegningene av kassen i akte, og der står det at det skal finnes en peilepinne for olje, men den finnes ikke på min bil..Mulig det er fordi kassen er byttet for 3 år siden..

 

For the record.. hvor er kassen byttet? Type... fra hvem er kassen kjøpt?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kassen er byttet på Audi-verkstedet her i byen..Før jeg kjøpte bilen..Kassen er byttet på forsikringa, og er kjøpt av Møller i følge kvitteringene..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vel. Det kan godt være at hastighetssensoren er opphavet til hele driten, men dersom kassen er defekt kan du jo evnt prøve å få Audi til å betale noe av reparasjonen. En overhalt kasse skal holde mer enn tre år, såfremt du ikke har kjørt 250 000 km og aldri skiftet olje eller noe slikt...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde jeg fått girkassen til å gå i nødmodus skulle jeg ha kjørt den bort til dem i morra :)

Fant bare en kontakt på girkassen fra motorrommet, men jeg vet ikke om det er riktig sensor..Det er vel bare å prøve å feile :)

Tar ikke sjansen på å kjøre bilen slik den er nå, i tilfelle jeg ødelegger mer enn jeg gjør nytte for meg..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde jeg fått girkassen til å gå i nødmodus skulle jeg ha kjørt den bort til dem i morra :)

Fant bare en kontakt på girkassen fra motorrommet, men jeg vet ikke om det er riktig sensor..Det er vel bare å prøve å feile :)

Tar ikke sjansen på å kjøre bilen slik den er nå, i tilfelle jeg ødelegger mer enn jeg gjør nytte for meg..

 

Er vel bare å sette den i laveste gir og kjøre sakte (=

 

...du kan jo i samme slengen huke deg under bilen og sjekke for inkontinens... (=

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prøvde å kjøre den låst i 1.gir før i dag også, men den ruser seg opp allikevel..med en gang det blir motstand å merke..

 

Under bilen er det ingenting å se :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tok en liten prøvetur i gårkveld igjen, og bilen oppfører seg normalt så lenge den er låst i 1. eller 2. gir og er kald.

Med en gang den er varm kan den også finne på å miste fremdrifta også i 2.gir.

1.gir virka rimelig upåvirket.

 

Jeg har to feilkoder på bilen akkurat nå:

 

 

Address 03: ABS Brakes Labels: 4A0-907-379.lbl

Control Module Part Number: 4A0 907 379 D

Component and/or Version: Bremsen-Elektronik

Software Coding: 0265103061

Work Shop Code: BB 23836

1 Fault Found:

 

65535 - Internal Control Module Memory Error

35-00 - -

 

 

Address 02: Auto Trans Labels: None

Control Module Part Number: 4A0 927 156 D

Component and/or Version: AG4 GETRIEBE 01F D71

Software Coding: PMC 0

Work Shop Code: 0260002283

1 Fault Found:

 

00753 - Electrical Connection to Wheel Speed Sensor

27-10 - Implausible Signal - Intermittent

 

I følge rephåndboka på bilen kan disse to feilene henge sammen, da feilmeldinga på girkassen kommer av at hjernen til girkassen ikke har singal fra noen av de fire hjulsensorene, eller at det er feil på kablinga til/fra hjernen.

Feilen på ABSen tilsier også at det kan være feil på kabling mellom ABSkontrollenheten og hjenen til girkassen.

Spørs om jeg ikke må ut med multimeter og pågangsmot for å prøve å finne eventuelle kontaktproblemer i dag..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Okei - på tide med en liten oppdatering.

 

Har tatt ut noen tegninger og beskrivelser fra ElsaWin i dag, og funnet følgende:

 

Når jeg kjører bilen og leser ut på kanal 5 på girkassen i VAG-COM viser alle hastighetssensorer 0 o/min.

Altså har jeg ikke tilbakemelding fra noen av sensorene som skulle tilsi at alle ødelagt, hvilket er høyst usannsynlig.

I ElsaWin står det at dette skyldes feil på kabling mellom "ABS-hjerne" og girkassehjernen.

Da jeg skulle lete frem pluggen til ABS-hjernen for å måle litt så jeg at hele dørken bak førerstolen står full av vann..

Demonterte teppet og har fått ut ca 3 liter vann av gulvet..Selve ABS-hjernen var ikke berørt av vannet, men en del av kablene som går inn til den lå godt under vann.

Nå står bilen på tørk med 3kW varme, og så skal jeg prøve å få målt litt på hastighetssensorene etter hvert..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekk også for vann der motorstyringen og girkassestyringen ligger - altså i passasjerfotbrønnen. Du må ta av dekselet på sparkeplaten (forsiktig så det ikke ryker), så er det bare å dra tilbake teppet og skru ut et par skruer til lokket, så kommer du til inni der boksene sitter. Ikke umulig at det er noe vann der heller, og det kan forklare mye rart..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal ta turen inn dit også :)

 

Hvor er dreneringa fra takluka på disse bilene?Mistenker kanskje det for å være feilkilden..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Automaten min ble helt koko når jeg hadde koblet av abs sensorene på begge framhjulene. Koblet opp vagcom og fikk feilmelding på abs sensorene, Da skjønte jeg at det var helt essensielt for automaten at disse er inkoblet.

 

Fiks kabling og abs control unit så er nok problemet løst.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal prøve å å måle sensorene i dag. Regner med jeg har kontakt med dem, men er litt mer i tvil på hvordan signalet går fra ABS-kontrollenheten til hjernen til girkassen..?Sensorene er primært koblet til ABS-enheten ser det ut til, men signalet går derfra til hjernen til girkassen på en eller annen måte..(med ledninger selvsagt, men om det går et felles signal for alle til girkassen, eller om det går et signal for hvert hjulet derimot er jeg ikke sikker på..)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekk også for vann der motorstyringen og girkassestyringen ligger - altså i passasjerfotbrønnen. Du må ta av dekselet på sparkeplaten (forsiktig så det ikke ryker), så er det bare å dra tilbake teppet og skru ut et par skruer til lokket, så kommer du til inni der boksene sitter. Ikke umulig at det er noe vann der heller, og det kan forklare mye rart..

 

Det er tørt og fint rundt hjernene under sparkeplata såvidt jeg kan se.

Stakk hånda ned i dørken under matta og der er det fuktig..Virker som om hele dørken i bilen er fuktig i og for seg..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Etter å ha demontert setene og støttet opp gulvteppet på midten var det klart for en god byggtørker å prøve seg :)

Etter to dager med tørking var gulvet og matta blitt tørt igjen.

ABS-hjernen ble demontert og tatt med inn, hvor den ble åpnet opp og et hvitt eiret lag viste seg å ligge på den nederste centimeteren av printkortet. Her hadde det tydeilg stått vann, og kapslinga var fortsatt fuktig (tydelige vanndråper å se).

Rengjorde printkortet med electroclean, og tørket godt av det. Sprayet så på et lag med beskyttelsesspray for elektronikk og lot det ligge over natta.

Monterte sammen hjernen igjen,og monterte den i bilen.

Varsellampa for ABSen forsvant, og girkassen girer som normalt igjen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Etter å ha demontert setene og støttet opp gulvteppet på midten var det klart for en god byggtørker å prøve seg :)

Etter to dager med tørking var gulvet og matta blitt tørt igjen.

ABS-hjernen ble demontert og tatt med inn, hvor den ble åpnet opp og et hvitt eiret lag viste seg å ligge på den nederste centimeteren av printkortet. Her hadde det tydeilg stått vann, og kapslinga var fortsatt fuktig (tydelige vanndråper å se).

Rengjorde printkortet med electroclean, og tørket godt av det. Sprayet så på et lag med beskyttelsesspray for elektronikk og lot det ligge over natta.

Monterte sammen hjernen igjen,og monterte den i bilen.

Varsellampa for ABSen forsvant, og girkassen girer som normalt igjen.

 

Så bra:)

Kunne fort ha blitt en ny hjerne på deg der ja...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Etter å ha demontert setene og støttet opp gulvteppet på midten var det klart for en god byggtørker å prøve seg :)

Etter to dager med tørking var gulvet og matta blitt tørt igjen.

ABS-hjernen ble demontert og tatt med inn, hvor den ble åpnet opp og et hvitt eiret lag viste seg å ligge på den nederste centimeteren av printkortet. Her hadde det tydeilg stått vann, og kapslinga var fortsatt fuktig (tydelige vanndråper å se).

Rengjorde printkortet med electroclean, og tørket godt av det. Sprayet så på et lag med beskyttelsesspray for elektronikk og lot det ligge over natta.

Monterte sammen hjernen igjen,og monterte den i bilen.

Varsellampa for ABSen forsvant, og girkassen girer som normalt igjen.

 

Da var det ikke converteren, slik du trodde i utgangspunktet ;)

 

...er det hull noe sted som fører til at det blir så vått?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da var det ikke converteren, slik du trodde i utgangspunktet ;)

 

...er det hull noe sted som fører til at det blir så vått?

 

Og takk og lov for det... ;)

 

Tetninga rundt wiren til panseråpneren satt ikke fast i sporet sitt, så der har det vært åpent rett ned fra vannbrettet..Og siden det har regnet her ei uke i strekk er det vel mye mulig det har kommet derifra..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dreneringen til vannkassen er også en klassiker. Sitter rett foran fordamperboksen om det er klima på bilen. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.