#1 Skrevet Juni 7, 2010 Det hele begynner når jeg skal kjøre hjem fra en kompis. Bilen starter, men jager voldsomt på turtallet mellom 3-400 til 1000. Bilen holder på å dø ut flere ganger siden den faller så lavt på turtallet så jeg stopper og starter den igjen. Akkurat det samme skjer så jeg bestemmer meg for å kjøre hjem (2km) før den dør helt. Nesten hjemme stopper jeg i en slakk nedoverbakke for å snakke med en kar om problemet, bilen går da normalt på tomgang i ca. 5 sekunder så begynner den å jage på turtallet og gå urent i 1-2 sekunder så dør den helt. Prøver å starte igjen, men ingenting skjer. Venter i 15 sekunder og prøver igjen, da starter den. Kjører forsiktig hjem og lar den stå på tomgang. Det går bare noen få sekunder etter jeg har parkert så begynner jaginga og så dør bilen helt. Prøver å starte igjen, men ikke anntydning til å få start. Når jeg skrur tenninga av legger jeg merke til en lyd jeg ikke har hørt før. Den varer i alt fra 3 til 6 sek. Lyden minner litt om når et spjeld i klimaanlegget justerer seg, men tror ikke det er det. Samtidig som lyden er der så kjenner jeg med fingeren at det vibrerer i "Evaporative Emission (EVAP) canister purge regulator valve -N80-" se bilde... Jeg lokaliserer lyden til å komme fra under hanskerommet en plass så jeg begynner å demontere dekslene og teppet, men må stoppe den dagen grunnet mye regn. Neste dag prøver jeg å fyre den i gang og da starter den, men stopper etter 2-3 sek. på samme måte. Legger nå merke til at den lyden som var der dagen før er borte, men bilen oppfører seg slik den gjorde da ulyden var der. Oppdager også at dørken og torpedoveggen på passasjersiden er våt, men vet ikke om det har noe sammenheng. Ser noen dråper ved siden av relenr. 342 (er til kjølevifta, har bytta den) så er tydelig at det kommer vann inn en plass ved torpedoveggen. Idag klarte jeg å få den til å gå i 7-8 sek. ved å holde litt gass rett etter at den startet. Holdt den på 2000rpm til det kom en klikkelyd fra motor og turtallet gikk litt opp(ca.200rpm), for så å dø helt ut. Etter det har den vært like vrien. Tror ikke det er coil for da skulle vel motor starte men gå noe ujevnt og ikke stoppe med en gang? Det er nye plugger. Prøvd å nappe ut både LMM og tomgangsregulator. Tatt strømmen av over natta. Bensinpumpa hører jeg er liv i når man prøver å starte bilen, men kan denne være ødelagt selv om det er liv i den? Problemet jeg har minner vel mye om trøbbel med bensinpumpa? Bilen er en original 1996 S6 2.2 203000km Noen som har ideer på hva det kan være? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Juni 7, 2010 høres ut som bensinpumpa ... den skal starte når du vrir på tenninga 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Juni 7, 2010 Hmmm... er du sikker på det? Syntes bare jeg leste en plass at den starter samtidig som man kjører starteren? Kan det være releet til pumpa? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Juni 8, 2010 Det kan du lett sjekke ved å koble sammen de to største kontaktene til bensinpumpereleet - da skal pumpa starte 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Juni 8, 2010 høres ut som bensinpumpa ... den skal starte når du vrir på tenninga Bensinpumpa starter etter signal fra hallgiver. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Juni 8, 2010 Hvilken klikkelyd er det? Kan det være relèet til bensinpumpa som lager den lyden? Prøvd å tvangskjøre pumpa for så å starte? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Juni 8, 2010 Har du fukt i fotbrønnen på passasjersiden, bør du sjekke om ecu som står i nerheten er ok. Det kan du muligens også se med vagcom. Har du god komunikasjon med den kan den være ok. Tviler på at det er bensinpumpa, men du kan ta av dekslet på fuelrailen og løsne litt på koblingen inn på fuelrail, og da skal det stå trykk der en stund etter at du skruer av motoren. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Juni 9, 2010 Det kan du lett sjekke ved å koble sammen de to største kontaktene til bensinpumpereleet - da skal pumpa starte Skal prøve dette i morgen Bensinpumpa starter etter signal fra hallgiver. Ok, det vil vel si at pumpa ikke skal gå når kun tenninga er på? Hva er det som holder bensintrykket oppe? Hvilken klikkelyd er det? Kan det være relèet til bensinpumpa som lager den lyden? Prøvd å tvangskjøre pumpa for så å starte? Den klikkelyden la jeg merke til kun når jeg fikk den til å gå litt lengre. Skal sjekke releet. Ikke prøvd å tvangskjøre pumpa, testes også i morgen. Har du fukt i fotbrønnen på passasjersiden, bør du sjekke om ecu som står i nerheten er ok. Det kan du muligens også se med vagcom. Har du god komunikasjon med den kan den være ok. Tviler på at det er bensinpumpa, men du kan ta av dekslet på fuelrailen og løsne litt på koblingen inn på fuelrail, og da skal det stå trykk der en stund etter at du skruer av motoren. Har ikke vagcom dessverre så får ikke sjekket ECU nå, men har den under mistanke ja. Noen andre måter å teste den på? Vil det også være trykk på samme plass når man prøver å starte? Da ser man jo om bensin kommer seg dit? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Juni 9, 2010 Det du beskriver likner veldig på det jeg opplevde med min s4! Starta i 2-3 sek med turtall på 200-400rpm før den døde ut.. Plutselig en dag starta den og jeg kjørte hele 170 mil før den stoppa helt og ikke starta igjen. (Var litt tungstarta i denne perioden) Tok og kobla på ekstern strøm på bensinpumpa og den starta ikke, så det ble bestillt og montert ny pumpe og bilen starta med en gang! Sjekk relé som ligger under rattstammen om det slår inn når du vrir på tenninga! Mener å huske at pumpa ikke starter før motoren får litt omdreinginger!? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Juni 9, 2010 Prøvde nå å koble sammen de to største kontaktene på bensinpumpereleet og da startet pumpa. Prøvde samtidig og starte motoren når pumpa var igang, men det hjalp ikke. Satte releet på plass og da startet den og gikk i 10 sekunder. Lot den stå i 1 minutt og prøvde på nytt, da startet den i 3-4 sek. Merkelige greier dette her Kan det være bensintrykksregulator som tuller? Bare kom med flere tips om dere har.... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Juni 9, 2010 Jeg vet ikke, men kan det være at releet må være på plass for at den skal starte? Altså at motorstyringa må ha bekreftelse fra pumpereleet for å tenne. Det kan jo virke logisk at når du tvangkjørte pumpa, fikk den bygd opp trykk i fuelrailen slik at den gikk i ti sekunder. Isåfall kan jo det tyde på gåent rele. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Juni 9, 2010 Mener å huske at pumpa ikke starter før motoren får litt omdreinginger!? Mener det er 25 RPM. Relè er vesentlig billigere enn pumpe, så jeg ville ha prøvd å bytte den. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Juni 9, 2010 Skal prøve å bytte både releet og pumpa så får jeg iallefall sjekket di tingene. Holder på å fjerne pumpa nå, men sliter noe grasalt med å få vridd den til venstre og ut... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Juni 9, 2010 Stort flattjern i et av hakkene og dunk forsiktig med gummihammer. Min satt i steiner, men fire dunk løsnet holderen. Edit: Skal du sette inn ny orginalpumpe, trenger du bare bende vekk låseklipsene og dra ut pumpa. Vær forsiktig når du bender, plasten er rimelig porøs etter mange år 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Juni 26, 2010 (endret) Nå ser det ut for at bilen er på bedringens vei. Vet egentlig ikke hva som var/er feilen, men bilen går nå sånn som den har gjort før. Kun 2-3 ganger nå i det siste at den har tullet litt med å falle på turtallet og gå ujevnt. 034 coiler er bestilt... ;-) Da jeg byttet bensinpumpa/filteret og prøvde å starte gikk den i 30 sek første gangen før den stoppet. Prøvde å starte flere ganger med en liten pause mellom hver gang og da virket det som den ble bedre etterhvert. I begynnelsen etter pumpebytte stoppet den hver gang den begynte å jage mens nå kan den begynne og jage for så å stabilisere seg og gå slik den skal. Byttet bensinpumpereleet i dag og bilen fungerte perfekt på testturen. Ikke godt å si hva som er/var feil siden det ser ut til at bilen reparer seg selv. Hadde som nevnt tidligere endel vann i dørken på passasjersiden, kanskje det er fukt/kondens fra dette som har laget krøll en plass? Lekasjen er forhåpentligvis tettet nå så dørkmatta er straks fri for vann. Tørr ikke friskmelde bilen riktig enda men det ser lovende ut :-) Coiler blir byttet uansett om 2-3 uker for å være sikker på at det ikke er de. Skal få testet og kjørt litt mer så får jeg komme med en update senere. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...