Er hjullageret mitt gåent? Beskrivelse av lyd følger.. :p

Anbefalte innlegg

Når jeg kjører hører jeg en jevn strøm av dunking kommende fra høyre side foran. Det er ikke dunking når jeg kjører over humper, hele forstillingen min, bremsekalipper, skive og klosser er forresten ny på den siden også, samt fjæring og fjærbeinslager.

Dunkingen er avhengig av omdreiningen på hjulet og vedvarer når jeg trykker inn clutchen. Den er mer bestemt når jeg legger den over i en venstresving og høres ut som den kommer fra høyre siden når jeg kjører rett fram.

Trenger man doktorgrad i å få ting som ikke vil av, av, om man skal bytte dette selv? Hva er anbefalt verktøy?

Bilen er til stadighet en A4 B5 1.6 :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hmm, du kan enkelt høre når et hjullager er gåent.. :P

 

Få opp det dekket du tror det er mens du har bilen i fri, og sving det fort rundt, da hører du om det er hjullageret. Om det er i nærheten likt som på min så er det ikke super stress, du må få presset ut hjullageret, det er derimot noe mer stress, i min hadde den vrengt seg helt og trengte betraktelig mye press for å komme seg ut.. :)

 

var forsåvidt Thomas Foss på TS-Racing som byttet mitt, en rask jobb for han, tror han tar rundt 1000kr for jobben.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal teste det når jeg kommer hjem i dag! Ser du har oppført 286hk nå, er det hjulhester eller? :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

oh yeah! =)

 

Men skal ikke gi meg der, bare vent til TT'ene er helt ferdig... har fått på seg helt ny kledning også, men må inn på lakk igjen, da den ble noe skadet nylig... :( men bilen står nå hos TS... venter på noen små deler. takk gud for at denne transportstreiken endelig er over.. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du trenger jo ikke garasje selv du, så mye den bilen står hos TS. Begynner det ikke å bli litt drøyt mye hester på den der, trodde det var forhjulstrekk på den der!

 

Jeg tenkte å investere i noe større for min del, lurer på en A6 1.8tq :)

 

Tord, trenger du ikke å ta av noe forstillingsgreier da? Kun bremseskive, calipper, beskyttelsesplate?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tar du av forstillinga må du inn på hjulkontroll, det vil du nødig. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vel, har fortsatt litt dunking et sted i drivlinjen min eller noe. Den lager vel egentlig mest lyd når man svinger generelt, ikke til noen spesiell retning. Det er ikke spesielt høylytt heller, men jeg skal jo selge den nå så.. dette her må jeg finne ut av!

Alle endeleddene er nye.. kan det være mot formodning at det har blitt brukt for lite grease, og at det er det som gjør det? Er det mulig at hjullageret er dårlig selv om jeg ikke opplever noe slakk når jeg beveger hjulet?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg hadde en liknende lyd på en gammel ford jeg hadde, problemet da var en bærebru.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nekter å tro at det er noe gale der, alt er flett nytt der også. Jeg tror faktisk det er et merke i bremseskiven som gjør det.. beskyttelsesdekselet bøyde seg litt innover noen uker siden og kom bortpå litt.. skal verifisere senere i dag =)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei.. dessverre ikke enda. Men det har ikke forverret seg noe særlig heller.. Husker at mansjetten falt av en gang, så tok jeg den på igjen.. kanskje for 3mnd siden. Kanskje det kom noe skitt inni som gjør at drivleddet feiler? Det kommer ingen klakkelyd, kun en slags rumlelyd.. definitivt ikke forstillingslyd.

Jeg satser på at det er hjullageret enda, men jeg orker ikke gjøre noe mer med det før det manifesterer seg litt bedre..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det ble aldri noe verre, så jeg gjorde aldri noe med saken. Men i dag var det helt jævlig lyd, jeg turde ikke kjøre i 70-sonen, kjørte sideveier i 40 heller..

Det er en høy dunkelyd når jeg kjører rett fram, den begynner i rundt 35 og intensiverer i styrke og takt desto fortere jeg kjører. Det virket som den lagde mer lyd i oppoverbakker, og mindre i nedoverbakker.. Det høres ikke helt ut som et drivledd, det er en dunkelyd og ikke en klakkelyd.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.