4-hjuls kontroll Touran-Justering bak?

Anbefalte innlegg

Heisann.

 

Jeg har en 06 Touran Highline excl. som jeg i år kjøpte 19" felger med 235/35/19 dekk til.

Når jeg nå skulle ha eu kontroll viser det seg at dekkene har slitt som bare fy innerst mot bilen.

Er det en justering for dette hvis man tar 4-hjulskontroll?

 

Vet dette er en typisk feil for Touran, og har lest side opp og side ned om det, men noen påstår at det er justering, noen ikke. Andre påstår at det ikke hjalp med 4-hjulskontroll, mens det reddet noen tusenlapper i dekk for andre igjen... :confused:

 

 

Det er litt feil ET på felgene (ET35) så de stikker litt utenfor hjulbuen, kan dette være med på å slite dekkene på innersiden? Orginalt innpress på bilen er 47 i følge vognkortet...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Touran kan en justere både camber og spissing bak.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok!

Men hvis jeg nå tar 4-hjulskontroll med sommerdekkene, vil da vinterdekkene bli skjevt slitt når den tid kommer?

Var innom Møller i går og han nevnte at det kunne skje ettersom det var en del forskjell mellom sommer og vinterdekk bredde.

Vinterdekkene er vel 16" og "normal" bredde...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Forskjellet i innpresset kan gi litt forskjell, men vinterdekk(smale dekk) er mye mindre følsom for feil vinkler....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vinklene er klin like uansett bredde :) Hvis ikke så er felgen skjev. Så uansett 18" eller 16" 6,5" eller 8,5" Så skal en rett justert bil ikke slite feil. Ja bredere felger og dekk kan føre til at det sporer mere noe som kan slite på dekk, men ikke så skjevt som du beskriver. Ellers kan mindre innpress føre til mere sporing da orginal spissing ikke lenger er satt opp etter kreftene som virker på hjulet når det er orginal innpress. På din bil ville jeg tippe at den har for lite spissing om den måles:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stian: Men hvis en bil ikke er justert riktig så vil vel Johnny ha litt riktig? En liten feil i vinkler kan vel få større betydning på en bredere felg/dekk enn en smal felg? Så vinterdekkene mine ble ikke slitt så fort fordi de ikke er så brede og fordi det kjøres oftere på mykt underlag som snø... Eller?

 

Sporing er jeg forsåvidt klar over, men det sporer overraskende lite med disse felgene, muligens fordi dekk-kanten(?) er såpass rundet av på Nankang dekkene og uansett, som du sier så skal vel ikke sporing kunne slite på denne måten.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vinklene er klin like uansett bredde :) Hvis ikke så er felgen skjev. Så uansett 18" eller 16" 6,5" eller 8,5" Så skal en rett justert bil ikke slite feil. Ja bredere felger og dekk kan føre til at det sporer mere noe som kan slite på dekk, men ikke så skjevt som du beskriver. Ellers kan mindre innpress føre til mere sporing da orginal spissing ikke lenger er satt opp etter kreftene som virker på hjulet når det er orginal innpress. På din bil ville jeg tippe at den har for lite spissing om den måles:)

 

Så lenge innpresset er likt er vinklene like ja. Med annet innpressfra feks 50mm til 35mm kan vinklene forandre seg, hvor mye er det flere faktorer som avgjør. Kraft ganger arm, så enkelt er det. Hvor stor praktisk betydning det har er kansje en annen ting.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Blir i boks når du justere !!! kjent touran feil, min 09 mod trappet seg og var halv slitt på innsiden etter 300 mil ! la på nye hjul og justerte så ble det topp !!!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så lenge innpresset er likt er vinklene like ja. Med annet innpressfra feks 50mm til 35mm kan vinklene forandre seg, hvor mye er det flere faktorer som avgjør. Kraft ganger arm, så enkelt er det. Hvor stor praktisk betydning det har er kansje en annen ting.

 

Ja skrubberadien blir endret blandt annet, som igjen påvirker spissingsvinkelen i fart:) , men ikke vært borti at det alene skaper så mye feilslitasje:) Og da burde det i allefall være feilslitt foran også:)

Satt på 5mm spacere bak på min som vil bli det samme som mindre innpress, og vinklene bak er de samme ved 4hjuls utmåling:) Men klart med slitne foringer osv så vil det jo kunne endre mere:)

 

Er enig med deg så det er sagt;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå tenkte jeg på hjulvinkler generellt da, er helst camber som kan forandre seg litt ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrubberadien blir mindre negativ da en linje mellom topp og bunn på opplagring av svingakselen ikke lengre treffer like mye på utsiden av midtlinjen på hjulet, noe som igjen utøser kraft ganger arm prinsippet på hjulet som med org innpressvil dra fronten av hjulet utover i fart og dermed ende opp på ca 0 spissing, det er hoved grunnen til negativ spissing ved justering. så om man da gjør at dennekraften som drar ut spissingen blir større eller mindre ved endring av innpress så vil man enten få spredning på hjulene i fart eller for mye spissing:) Cambervinkelen kan kun bli endret om foringene gir etter nok eller felgen er skjev. Ellers må det høyde endring til. Som sagt både min nåværende bil har uendred camber ved spacing, og min forige golf v hadde samme cambervinkel utmålt med ET51 og ET35 ;) Men hadde foringene vært mere slitt så hadde det kunne blitt endringer der, den ser jeg også:) Men så lenger foringer er tighte og høyden er konstant så er det skrubberadien som endres som igjen gjør at kraften som vrir hjulene utover blir feil som igjen påvirker spissing i fart som det skjer ting med:) Står mye om det i flere tråder her:)

Og som man veit så påvirker ikke spissingen cambervinkelen:)

Det er min mening i allefall:) Uansett så blir nok bilen til trådstarter helt fin med justering av vinkler:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Høyde endring vil det bli litt av ved forandring av innpress, derav camber forandring ja. Helt sikkert veldig lite, men men ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.