#1 Skrevet Juni 8, 2010 (endret) Ja kona begynner å bli lei.... Bilen har vist hatt smånøkking i årevis når en ligger uten pådrag i 60 og oppover. Det skal vist være ein kjent svakhet/feil på pumpa til 1Z motor fikk eg fortalt innpå her tidligere. Har vert til å leve med det. Var tung i vinter når det blei kaldt. Kjøpte nytt, og skifta glødeplugger og nytt dieselfilter i januar. . Alle glødepluggene var gåen. Starta på 1 sek i 15minus. Kjempebra fra januar til slutten av april.... MEN...Nå har den siste seks åtte ukene vert heil fæl å starte, veit ikkje om dette kan være pumpa som gjer. Eller er det noko gløderele kanskje. Hvordan sjekke dette evt? Glødelys ser ut til å virke normalt. Lysegrå tykk røyk når den endelig starter som kald. Trur kraft er normal ved kjøring. Mulig den nøkkinga som var i feks 60km/t uten pådrag i 4 gear, har blitt verre. kjørt 245.000km nå ca Nokon tips om kor eg skal begynne å feilsøke? red: har endra problembeskrivelsen i tråden nå fordi kona hadde forklart seg feil. Den starter fint når den er varm, ho har bare vert nervøs for at den ikkje skulle starte..... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Juni 10, 2010 Må kikke på bilen i dag. Kan eg nappe av, og måle med voltmeter inni ein av ledningene på glødeplugg og mot jord, og forvente 12 volt? Skjer ikkje noko galt med de siste 3 glødepluggene om eg tar av ein og ein ledning? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Juni 25, 2010 Oppdatert.... Glødelys/gløding er bortevekk.. Det har altså fusket tidligere, og nå er det heilt slutt. Når vi vrir tenning på så kommer det eit blink i glødelys, og så skulle det kommet eit klikk og glødelys skulle kommet på igjenn. Dette skjer ikkje. Når eg napper av topolt blå temp sensor på motor så virker gløding. Da starter den (men fortsatt med fusk og nøkking, som sikkert er anna feil som nevnt) Denne blå føler med to ledninger kjøpte eg ny og skiftet uten noko forbedring. Var på huggern og fikk meg eit nytt gløderele som låg oppi sikringsboksen framme uten at det hjalp. Det slår ikkje inn uten at eg napper av kontakt på sensoren eg beskreiv. Hjelp ! Nokon tips vær så snill 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Juni 25, 2010 Jordingsfeil, eller overslag i en magnet ventil noen plasser kanskje. Du kan prøve og dra ut andre kontakter til f.eks N75 ventil, egr etc for og se om det gir utslag. Var borti en passat som hadde en magnetventil på utluftningen fra toppdekslet. Der var det fullt overslag i magnetventilen, og bilen fungerete overhodet ikke. Denne tok sikringen, slik at motoren bare gikk i nødmodus da. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Juni 27, 2010 Noen spesielle kontakter/jordpunkter eg burde sjekke ifbm gløding? Min første dieselbil, så eg er på bar bakke her. Skulle gjærne lest av feilkoder kanskje. Fikk lånt ein OBD2 leser, men passa selvsagt ikkje, må ha ein kabel/overgang. Noon tips om nettbutikk som selger slik? Og vil ein OBD2 leser kunne hente ut noko hidden om slike problem, eller trenger eg "vagcom" som eg bare har hørt om....(og kva er vagcom egentlig?) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...