Tips til å løsne fastsittene skruer på bremsecaliper

Anbefalte innlegg

Lurte på om noen her hadde noen geniale ideer til å løsne fastsittene/"irra" skruer på aluminiums caliper (brembo/porsche)? Skal montere nye bremseklosser på et par brukte RS2 bak-calipere, og må ved den anledningen løsne bremseklossopphenge/(hakene som gjøre klossene ikke "detter" ned) for det har samlet seg litt dritt bak de helt øverst slik at åpningen blir for small for ny kloss. har prøvd å renske så godt jeg kan og prøvd å slått "klosseopphenget flate. Men til ingen nytte. Og prøvd "bremseklossepresseverktøy" til å presse de inn, men det er rett og slett for smalt.

 

Prøvd å slått på skruehoden i håp de skulle løsne, men ikke noe spore. Prøvd å sette torx nøkkelen i skrustikka og legge press og vri caliperen/skruen rundt, men det sitter som f....... Så blir min eneste løsning å bore ut skruene og gjenge opp på nytt?????

Noe annet jeg kan prøve før jeg må ty til denne siste løsningen???

Audidelesalg 071.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmmm. kan jo prøve å bore opp litt av skrue hode og trekke ut skruen med en grisepikk, det gjorde jeg på en umbrako på caliperen som hadde blitt "rund" Hvis det er det som er problem ditt.

 

Edit : kanskje ikke så lett å bore i den skruen der.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal ikke si om det funker, men har hørt at ei bøtte med cola skal hjelpe deg. Hell colaen oppi bøtta, og hiv delene oppi over ei helg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Blod, svette og tårer er nok eneste mulighet!

Prøvd å varme delene? Hjelper ofte på alu.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noe annet jeg kan prøve før jeg må ty til denne siste løsningen???

 

Varm opp skruen med gass-sveiseapparat, prøv å unngå å varme kaliperet.. Bruk deretter slag samtidig som du vrir, da slipper det fort ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmmm. kan jo prøve å bore opp litt av skrue hode og trekke ut skruen med en grisepikk, det gjorde jeg på en umbrako på caliperen som hadde blitt "rund" Hvis det er det som er problem ditt.

 

Edit : kanskje ikke så lett å bore i den skruen der.

 

Jeg har ikke kommet så langt at hodene har blitt runde enda. Har ikke dratt til så hardt, fordi jeg da vet at de blir runde. Men det er kanskje ikke noe vei uten om det?

 

Problemmet mitt er at disse skruene har sittet fastskrud i noen år og så har saltet tært/irret slik at skruene sitter bomfast. Han forrige eieren har sikkert ikke satt skruene inn med noe stoff da han byttet klosser sist gang. og nå han skulle bytte nå fekk han det ikke til, så han kjøpte like godt 4 nye calipere orig fra Møller!! (hadde hvist nok av penger).

 

Sånn det ser ut for meg nå så må jeg få slipt av hodene og få delt caliperene for å for en bedre possisjon til å bore å gjenge. Det er bare dette er litt arbeid og tar litt tid. Så jeg tenkte jeg kanskje kunne fått til en "latere" løsning hvis noen hadde noe trylle/mirakler ideer. Men jeg tror det blir den veien å gå??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Varm opp skruen med gass-sveiseapparat, prøv å unngå å varme kaliperet.. Bruk deretter slag samtidig som du vrir, da slipper det fort ;)

 

Skal prøve den! Kan slippe unna med mange timers arbeid hvis det funker;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal prøve den! Kan slippe unna med mange timers arbeid hvis det funker;)

 

Nettopp det at dette funker er jo grunnen til at turboer ofte slipper manifolden av seg selv.. Varmeforskjellen mellom skruene og gjengegodset blir så stor at selv bare motorvibrasjonen er nok til at skruene slipper (spesielt på gamle volvoer hvor dem ikke hadde låseplater på skruene)..

 

Nytter det ikke varme opp, så nytter det heller ikke bryte, da er det kun en bøtte med selvpenetrerende rustløser og tålmodighet som hjelper.. Ingen vits å bryte av en skrue bare for å ha det gjort :D Å gjenge opp ser jeg ikke som noen god løsning siden du da må ha nye skruer og det blir bare en dag arbeid hvor rustløser heller kan gjøre jobben mens du gjør noe mer produktivt..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om du har ødelagt skruen er du igrunn mye nærmere! Jeg har ennå igjen å se den skruen som sitter fast i en alu-bit hvis du legger på en mig-perle på enden av skruen, gir den et lite knakk med hammeren, legger på en ny perle osv. til du får festet sveisetanga. (begynn på nytt hvis den knekker av..)

Hadde en eksosmanifoldbolt på en eldgammel snøfreser som knakk nesten 5mm inne i blokka, og restene var rusten og stygg. Bare å fylle forsiktig opp inne i hullet med mig-sveisen, og skru ut restene når det var noe å ta tak i. Sveisen fester uansett ikke i alu'en, og varmesjokkene løser opp all korrosjon.

Et annet alternativ er å sveise fast en passende mutter på tuppen av bolten, så har du litt å ta tak i..

Lykke til!!!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei.hadde det samme problemet med min egen,det er antagelig irr under platene som gjør at du ikke får plass til de nye klossene,skikkelig dritt...

Prøvde alt som var,så siste utvei var å bruke meisel å slå dem opp,det funka :) Men måtte ha nye plater,feste røk av.Forresten tysklands del.

Vær forsiktig hvis du prøver med varme,og ikke del caliperen!!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prøvde med en liten gassbrenner i går. Varmte opp 3-4 ganger og slo på skruen med hammer og prøved å skru den av med all makt jeg greide. Ikke f.... om den kom. Så nå tenker jeg et realt rustoppløsnings bad kanskje er løsningen.?

 

Der er som du sier, ligger litt irr bak de opphengsplatene som gjør at det er forliten plass til klossen. For foran er det ikke noe problem, for der har jeg kjøpt helt nye calipere.

Og så hører jeg på deg om å ikke dele caliperen (enda)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjedelige greier det der..Vondt å komme til med verktøy også.

Hvis det ikke hjelper med å ligge i rust bad,så får du prøve med meisel.

Jeg hadde problemer med fire av 8 skruer,regnet med at de skulle ryke av med meisel,men alle løsnet faktisk.lykke til med trælinga : ja :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det var utrolig mange tips du har fått. Å varme er som regel siste utvei for rustne ting, men for kalippere er det vel døden pga foringer og pakningene.

Du ender nok sikkert med utskiftning av kaliperne, komplett. Må likevel bare sitere fra Auto Info Publishing Ltd, sin reparasjonshåndbok for VW Typ 1 och 2, side 26 ang. løsning av fastrustet avgassystem: Sådant er til eksempel CRC, kronans rustolja, sur grædde, Coca Cola eller parafin med lite olja i.

Lykke til!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg har kødda utrolig mye med rustne og fastkjørte bolter i forbindelse med restaureringen av bobla mi... 40 år gamle bolter...

 

det beste jeg har kommet frem til er å varme med en liten gassflamme (turbotouch), så konsentrert som mulig, spray på med WD-40, la det kjøle seg ned, varm opp, spray, skru løs....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

'Må' bare igjen anbefale MIG-trikset, det ødelegger ihvertfall ikke noen pakninger pga. varme.. Sleng gjerne noen våte filelr rundt caliperen i tillegg, så er du sikret. Jeg har forresten også prøvd dette på stålbolter i stål, og de løsnet ved første forsøk alle sammen. Blir en slags elektrisk brann i rusten/korrosjonen, som fungerer på samme måte som gnisting. (en måte å lage støpeformer i stål vha. en karbonmodell)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg kan desverre ikke si meg helt enig i MIG-trikset bestandig...

jeg hadde to knekte pinnebolter i en alu-topp... jeg MIG'a mange ganger men det går ikke, du skal være heldig med hvordan du får tak på bolten...

jeg måtte til slutt borre opp i toppen.

 

Prøvde å sveise på mutter også...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

der fins sånne spesial pinner å sveise med for å få ut brukne skrurer.. har brukt det mange ganger der eg jobber.. bruker ein rustfri mutter og sveiser inn i den til du har fyllt opp hullet. slagget på disse pinnene beskytter sånn at du kun får fast skruen.. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for alle gode tips. Har prøvd flere mer elle mindre "hel" for min del.

Har prøvd å varme opp skruene med liten gassbrenner uten å lykkes.

 

Fant en sprayboks på jobben som het 'Den kjemiske nøkkelen' en type shock spray som løsner svært rustne skruer. Spay på og la virke i 10-20 sekunder og skru løs. Vel dette fungerte faktisk på 2 av 8 skruene. Men resten satt bomfast. Så fikk jeg problemmer med runde invendige torx skruer. Så jeg prøvde å varme opp, spaye, skru,varme,spraye og skru uen å få løsne skruene.

 

Men vil de ikke ut, så skal de ut!!! og jeg gir meg ikke så lett. Så da var det å ty til baufila! Jeg filte litt av skruen på sidene slik at jeg fikk tak med en liten fast nøkkel. Så sprayet jeg godt for jeg så gjengene på skruen i håp om å trenge ned. Så tok jeg en meisel og slo hardt på de to rette sidene av skruene og så var fram med fast nøkkelen, og de løsnet :) Men de var trege å skru ut, men de kom. Så nå har jeg brukt denne metoden på resten av skruene og kun 3 igjen.

 

Så takk for innspill!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.