#1 Skrevet Juni 10, 2010 Fikk problemer med bilen i dag. Kuttet ved pådrag og ble helt motor løs.. Etter å lest ut feilkoder, får jeg opp dette: Charge Pressure Control: Positive Deviation. Er det "n75" ventil på denne motoren? Mener å ha lest en plass at justeringen til VNT spjeldene kokser og begyner å gå tregt. Har koblet ut EGR, og bilen er chippet, funker som normalt etter sletting av feilkode og omstart av bilen. Men feilen kommer igjen ved høy belastnig i høyt gir. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Juni 10, 2010 Kan tyde på at staget blir hengende igjen på fullgass stilling på turboen. Som igjen resulterer i for høyt ladetrykk og nødmodus, så går nok staget ned igjen og derfor så funker bil ok etter tenning av på. Staget går trolig for tregt til å regulere ladetrykket slik ECU vil. Sjekk med håndholdt vakum pumpe eller noe koblet inn på vakum klokka på turboen. Se om staget går lett til toppunkt og slipp så opp undertrykket da skal staget returnere uten rykking i gjen fart tilbake igjen. Staget burde starte å bevege seg ca rundt 200mbar senest 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Juni 10, 2010 Takk Stian, hadde en misstanke om det ja... Bare å hive seg rundt å skru det da... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Juni 10, 2010 Om turboen er kokset så dette skjer..hva er alternativene? Har en kompis med samme feilmeldingen.. tenkte å forsøke denne metoden for feilsøking. forslag til håndpumpe-utstyr? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Juni 10, 2010 (endret) Du kan ta en test med vag-com. Ta av vakumslange på turboen,bilen skal da gå dårlig,går den som ei kule enda så henger spjeldet..feil funnet.. Sett den på igjen.. Med vag-com: Vagcom--->motor--->Output test-->N75(nr. 3 tror jeg)-->se om staget på vakumklokka beveger seg opp/ned.Den gjør det et par ganger på denne testen. Gjør den det ikke så kan det være N75 ventilen som tuller(den stenger ikke ned vakumet)..men kan og være koks som holder den igjen.. Går den fint opp/ned så er det nok koks som holder den igjen av og til.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Juni 11, 2010 Biltema har en handpumpe, som man kan simulere både vacuum og trykk med. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Juni 11, 2010 Se her Jim: http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=187011 Kanskje du skal være den første her inne til og prøve et slikt rense kit? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Juni 11, 2010 Hmmm... Skal først demontere å se om jeg finner hva som er feilen... Er vel vanskelig å få bestilt noe slikt hvis det inneholder spraybokser, tenker da på frakt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Juni 11, 2010 Jim: har du en link på den? De har jo 3 sider med pumper, ikke sikker på hvilken som vil være det beste. Kanskje det beste er å invistere i VAG-COM? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Juni 11, 2010 Klart det.. http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Testinstrument-og-Elektronikk/Vakuumtesterbremseluftingssett/ 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Juni 11, 2010 Hmmm... Skal først demontere å se om jeg finner hva som er feilen... Er vel vanskelig å få bestilt noe slikt hvis det inneholder spraybokser, tenker da på frakt. Jeg bestillte masse bilpleie produkter fra England, og det gikk smertefritt. Er vel fra England dette og? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Juni 11, 2010 INNOTEC TURBO VARIABLE VANE CLEANER VW SEAT SKODA AUDI http://cgi.ebay.co.uk/INNOTEC-TURBO-VARIABLE-VANE-CLEANER-VW-SEAT-SKODA-AUDI-/120579908511?cmd=ViewItem&pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item1c131f639f 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Juni 11, 2010 Da er dette bestilt og vi får håpe at det hjelper.. Blir spennende å lese bruksanvisningen på dette. Skal jo kune gjøres uten å demontere turbo. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Juni 11, 2010 en skoda superb med AVF motor vi hadde inne, var det null turbotrykk på. der hadde ene slangen til turbotrykksventilen løsnet. satte på den og bilen gikk som ei kule igjen 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Juni 11, 2010 Da er dette bestilt og vi får håpe at det hjelper.. Blir spennende å lese bruksanvisningen på dette. Skal jo kune gjøres uten å demontere turbo. Dette er jeg kjempespent på!! Lykke til og husk å oppdatere! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Juni 12, 2010 Husk at N75 er en taktventil som beveger seg ganske fort til tider. Om den tilsynelatende er grei med en aktortest så kan den fortsatt være treg og forårsake problemer. Også veldig viktig å sjekke alle slanger mellom turbo og N75 osv. En liten sprekk kan være nok. Gi tilbakemelding når du eventuelt har testa kittet, Jim ! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Juni 13, 2010 Her http://dl.dropbox.com/u/4056874/_Turbo%20Clean.pdf 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Juni 18, 2010 (endret) Ja det endte vel som jeg trodde: hi,very sorry i have had the turbo cleaner returned to me by customs as it coantains items that are prohibited or restricted.not quite sure what they are on about but it has been returned to me so i have refunded you. Håper det er noen som tar i på å importere dette og selge, kan nok hjelpe mange med samme problem, er jo ikke få 130hk tdi'er i Norge... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Juni 18, 2010 Beste måten å rense den på er vel å åpne turbo, skal ligge en pdf guide jeg postet her på forumet. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Juni 18, 2010 Ja må bare plukke ut turbo og rengjøre, men tenkte jeg skulle vente til jeg fikk den vacuum pumpen fra Biltema, slik at jeg fikk testet dette først... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet Juni 18, 2010 Ja må bare plukke ut turbo og rengjøre, men tenkte jeg skulle vente til jeg fikk den vacuum pumpen fra Biltema, slik at jeg fikk testet dette først... Ja, ser ikke ut som det er så store jobben å skru av turbo på disse i motsettning til golf 4 gti. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...