#1 Skrevet Juni 13, 2010 Hei, Trenger noen tips angående mulige problemer med en tiptronic gearkasse... Bilen er en 2001 S8, 4.2 365hk Turtallet på motoren har begynnt å variere litt når jeg kjører med gjevn hastighet (eller med cruise kontroll), turtallet varierer i området 2000 - 2100 men dette varierer litt etter som hvilket gir som er aktivt. Det virker også som om turtallet varierer mer jo mer belastning motoren får (som ved gjevnt pådrag i oppoverbakker og lignende). Det virker også som om gearkassen girer tregere en den skal enkelte ganger og er også litt hardere i overgangene mellom girene. Ved kraftig akselerasjon så virker det også som om den "slurer" mer enn den skal. Jeg fikk sjekket etter feilkoder men det er ingen feil som blir rapportert av gearkassen. Er det noen som har noen tips til hva dette kan være? Audi verkstedet mente det kunne være en slitt converter men det er en forholdsvis dyr del å bytte så vil ha noen innspill før jeg går for det. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Juni 13, 2010 Hei, Trenger noen tips angående mulige problemer med en tiptronic gearkasse... Bilen er en 2001 S8, 4.2 365hk Turtallet på motoren har begynnt å variere litt når jeg kjører med gjevn hastighet (eller med cruise kontroll), turtallet varierer i området 2000 - 2100 men dette varierer litt etter som hvilket gir som er aktivt. Det virker også som om turtallet varierer mer jo mer belastning motoren får (som ved gjevnt pådrag i oppoverbakker og lignende). Det virker også som om gearkassen girer tregere en den skal enkelte ganger og er også litt hardere i overgangene mellom girene. Ved kraftig akselerasjon så virker det også som om den "slurer" mer enn den skal. Jeg fikk sjekket etter feilkoder men det er ingen feil som blir rapportert av gearkassen. Er det noen som har noen tips til hva dette kan være? Audi verkstedet mente det kunne være en slitt converter men det er en forholdsvis dyr del å bytte så vil ha noen innspill før jeg går for det. Har du skiftet olje og filter senest hver 60 000 km? Disse ZF-kassene (5HPxx-serien) er avhengig av at det er svært rent for at alt skal fungere, og null oljeskift fører til skitt, som igjen kan føre til f.eks sliten converter eller andre feil. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Juni 13, 2010 Man kan lese ut med diagnoseutstyr hvor mye lock-up clutchen slurer inne i converter. Ikke ukjent på a8 4.2 og s8 by the way. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Juni 13, 2010 Man kan lese ut med diagnoseutstyr hvor mye lock-up clutchen slurer inne i converter. Ikke ukjent på a8 4.2 og s8 by the way. Det stemmer også. Ideelt sett skal jo ikke en converter slure noe når den er i lock-up - da går den altså i direktedrift - men såvidt jeg vet tillater Audi 20-30 rpm sluring før det er utenfor specs. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Juni 13, 2010 Takker for svar. Olje og sil ble byttet for ca 5000km siden. Jeg byttet olje og sil sel om det ifølge møller ikke var nødvendig... noe som da ikke var gjort så ofte før virket det som. Det som var merkelig var at ved dette oljeskiftet så sa forhandleren at de måtte fylle 1 liter ekstra olje på kassen før den var full. De hadde ingen forklarling på hvorfor de måtte dette. Er diagnose osv. noe som rats kan hjelpe til med? jeg kjører forbi der 2 ganger pr uke så har muligheter til å stikke innom. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Juni 13, 2010 Det stemmer også. Ideelt sett skal jo ikke en converter slure noe når den er i lock-up - da går den altså i direktedrift - men såvidt jeg vet tillater Audi 20-30 rpm sluring før det er utenfor specs. Jupp, men bør ikke ligge så høyt over lengre tid, de skal gå i 0rpm til slutt om alt er ok. Rats kan sikkert ta diagnose på den:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Juni 13, 2010 Jupp, men bør ikke ligge så høyt over lengre tid, de skal gå i 0rpm til slutt om alt er ok. Rats kan sikkert ta diagnose på den:) Jeg mener også at lock-up er lock-up (låst), og da er det snakk om 0 rpm sluring. Møller Kongsvinger har vel og merke fortalt meg at de tillater 20-30 rpm før converteren er utenfor spesifikasjon... Angående problemet til trådstarter så kan det vel være at problemet tilfeldigvis har kommet, den nye oljen har begynt å dra med seg gammel skitt - dette kan faktisk være et problem på girkasser som har gått langt uten oljeskift - hvorpå noe skitt har kommet inn et sted og ødelagt noe etc etc, det er mange scenarioer. Hvor langt har denne girkassen egentlig gått? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Juni 13, 2010 Bilen passerte 200000km på fredag. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Juni 13, 2010 ja det står det som max slipp:) men en kasse som er helt ok går i 0 etter svært kort tid når styreenheten ber om mekanisk lukket lock-up. Men om den da flukuerer litt avogtil opp til 20-30rpm mens den er mek lukket er ok. Men de bør ikke være slik at de ligger stabilt å slurer og aldri kommer seg ned til 0 under belastning:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Juni 13, 2010 Er dette noe jeg kan sjekke selv med vagcom? jeg har så jeg kan koble på diagnose. Hva er isåfall gruppen/kanalen som jeg skal lese av? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Juni 13, 2010 Stian: Har du en kanal i vagcom en sjekker dette, eller mes.block? Trådstarter: Du kan også ta en titt her. http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=2013751&posted=1#post2013751 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Juni 13, 2010 Bilen passerte 200000km på fredag. Ble girkassens bunnpanne rengjort? Hvordan så den gamle oljen ut? Dersom oljen ikke har vært skiftet før på 190-200 000 km er ikke det akkurat positivt... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Juni 13, 2010 Husker ikke helt kanalen i hodet. 7,9 eller 11 kansje på måleblokk girkassestyreenhet. Skal stå en rpm teller der og et felt som viser mek åpen eller mek lukket også 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Juni 13, 2010 Ble girkassens bunnpanne rengjort? Hvordan så den gamle oljen ut? Dersom oljen ikke har vært skiftet før på 190-200 000 km er ikke det akkurat positivt... Er ikke sikker på om den ble rengjort. Det ble utført hos møller så er ikke sikker på hva som ble utført. Jeg er ikke sikker på om oljen hadde blitt byttet tidligere, Audi kunne ikke finne noe hidden om dette i historikken, det var da jeg ville at den skulle byttes. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Juni 13, 2010 Husker ikke helt kanalen i hodet. 7,9 eller 11 kansje på måleblokk girkassestyreenhet. Skal stå en rpm teller der og et felt som viser mek åpen eller mek lukket også Ok. Skal prøve å få sjekket det. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...