#1 Skrevet Juni 14, 2010 Nå har 1.6litern snart rullet 3 runder (still going "strong").. Men har nå lyst på noe som går litt bedre. Sist helg måtte jeg jage den opp oslofjord tunellen. Så det blir nå en ny bil. Men burde jeg velge en 1.9TDI, eller en 1.8T? Blir nok en Audi A4 (B5) igjen på meg, bare stasjonsvogn. Jeg er ingen råner, gassen i bunn hele tiden. Burnouts og sånn.. Men jeg liker at det flytter på seg da jeg tråkker på. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Juni 14, 2010 1,9tdi med chip beveger seg greit nok og bruker ikke mye drivstoff... 1.8t med chip osv osv er jo også djævelsk gøy men drikker jo noe mere suppe... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Juni 14, 2010 Naboen har en A3 1.8T med chip.. på 190hk eller no.. Det flytter greit på seg det. Er noe rundt der jeg vil. Men 1.8T med chip er morsommere enn 1.9TDI med chip? Men 1.9TDI er da billigere å kjøre med? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Juni 14, 2010 1.8t + chip er morsomt ja! 1.9tdi med chip er ok og den drikker jo ikke mye suppe som 1.8t gjør.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Juni 14, 2010 Hvor mye "dårligere" går en 1.9TDI med chip enn da en 1.8T med chip da? Begge deler er nok bedre enn min 1,6liter 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Juni 14, 2010 Ville valgt 1.9 tdi med chip kontra 1.8 t med chip. Synes 1.8t selv med chip går rævva...... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Juni 14, 2010 Ville valgt 1.9 tdi med chip kontra 1.8 t med chip. Synes 1.8t selv med chip går rævva...... Fettern min sier også det samme.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Juni 14, 2010 1,9tdi 130hk med chip er morsommere enn en 1,8T 150hk med chip, synes nå jeg, får jo mye mere moment i tdin:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Juni 15, 2010 Som bruksbil er 1.9TDi genialt synes jeg.. kanskje det går litt dårligere de få gangene man skal hive plattan i mattan, men ellers så har du moment hele tida f.eks ved forbikjøringer osv, og ikke minst et lavt drivstofforbruk. Iflg. kjørekomputeren min brukte jeg 0.39 i snitt Tønsberg->Kr. Sand i vanlig tempo ved å følge trafikken .. Så, 1.8T er sikkert mer gøy de gangene du skal dra på å tøffe deg litt, ellers er 1.9TDi'n bedre til alt annet vanlig bruk. Angrer ikke et sekund på at jeg kjøpte det, og skal ikke se bort i fra at det blir TDi neste gang å Og for og legge til noe, min har nå gått ca 385.000km, og starter hver eneste gang uten noe problem. Bruker ikke nevneverdig med vann eller olje. Den soter litt ved mye pådrag bare, men det har nok mere med det faktum at det er diesel og billig 'powerbox' enn km-stand 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Juni 15, 2010 Prøve å få tak i 1.9TDI 130hk originalt da, og chippe den opp til rundt 180hk og 400NM.. Driver nå å ser litt på A3. Så blir nok en A3, eller A4 på meg snart TDI 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Juni 15, 2010 130hk TDI er en stor opppgradering i forhold til 1,6 som er utrolig lat i forhold..Med chip så blir TDIen bare enda bedre.. Gå for 1,9 tdi 130.vist du vil kjøre billig og ha en bil som går bra.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Juni 16, 2010 Noe svakheter å være redd for på tdi-motorer rundt 98-2000 årsmodeller? Vurderer heilt likt som trådstarter her. Hadde 1,8T+chip tidligere, og angrer skikkelig på salg, har audi 80 1,9tdi nå. 1Zmotor som nøkker nakken ut av ledd nesten... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Juni 16, 2010 1,9tdi 130hk med chip er morsommere enn en 1,8T 150hk med chip, synes nå jeg, får jo mye mere moment i tdin:) Hva hjelper vel moment når man ikke har turtall? Lavt turtall og mye moment eller høyt turtall og lite moment, er bare 2 forskjellige måter å utvikle den samme kraften på. Momentfantomet slår til igjen. 1.9 tdi 6 trinns er plagsomt å kjøre med syns jeg. Konstant giring hele tiden for å få utnyttet det lille turtallsområdet som er på den. De fleste TDI-folka tror nok bilen sin går bedre enn den egentlig gjør pga det påståtte momentet 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Juni 16, 2010 Er nok mange delte meninger med diesel og bensin ja.. Enig at det kan bli mye giring om man har en diesel bil. Blir så usikker på hva jeg skal kjøpe nå. Sett på alt fra Audi A3, 4 og 6 1.8T, 1.9TDI og 2.5TDI. Og sett litt på Golf GTI, men den har jo en 1.8T motor den å. Hvordan er de 2.5TDI motorene da? En på jobb sa det var mye dritt med de.. Hva mener dere? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Juni 16, 2010 Mye giring me diesel?? her jeg bur er det skarpe svinger så farten går opp å ned mellom 40-80 klarer det uten å gire i min tdi kjører da i 4 gir mellom 1000 rpm å 1900 eneste er mye giring når du skal fra 0-80 så går girene fort unna 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Juni 16, 2010 2.5TDI motorene skal du bare holde deg unna med mindre du er rik 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Juni 16, 2010 Hva hjelper vel moment når man ikke har turtall? Lavt turtall og mye moment eller høyt turtall og lite moment, er bare 2 forskjellige måter å utvikle den samme kraften på. Momentfantomet slår til igjen. 1.9 tdi 6 trinns er plagsomt å kjøre med syns jeg. Konstant giring hele tiden for å få utnyttet det lille turtallsområdet som er på den. De fleste TDI-folka tror nok bilen sin går bedre enn den egentlig gjør pga det påståtte momentet Ellers så kan man bare kjøre den i 5.giret og gi på uansett? Hehe.. Min 130hk chippet hadde drag helt til 4800mdr. Følte ikke det var så lite turtallsområde? 6.giret skal jeg være enig ofte ble litt overflødig. Man må ligge i 90km/t for at det skal ha noe for seg, men 5.giret er fint å ligge i fra 70-10 og det er vell der mesteparten av kjøring foregår når man kjører landevei? Ellers kan man bruke 3.giret veldig lavt og fungerer utmerket rundt i byen.. Bilen min satte nå på plass en chippa 1.8T 07mod med ca. 180-190hk helt frem til 120km/t.... Hvor ofte er man over det? Hehe.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Juni 16, 2010 jeg har 1.8tq med ko4 uten noe annet. jeg synes den gikk bittelitt bedre enn chipet ko3 på grunn av at den dro hele veien. nå har jeg bestilt meg eksos å da vil jeg nok merke en forskjell. : ) jeg har selv tenkt tanken på diesel. men jeg er nok ikke ferdig med å kjøre bensin bil på grunn av at den er en helt annet bil og kjøre enn diesel synes nå jeg. jeg synes nok dieselen går bedre med en gang. men når man kommer opp i fart er bensinen morsomt. å du kan dra den mer. mere eksos lyd osv osv.. men neste bil blir nok diesel tenker jeg på grunn av drivstoff forbruket. å klarer meg med en chipa 130 hester. eller kanskje større turbo : )) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Juni 16, 2010 Egentlig er jeg jo vant til giring.. Har jo en 1.6 liter jeg, og jeg må jo gire hele tiden.. Jage opp bilen hele tiden Regner med det blir en 1.9TDI nå ja. Har sett og hørt litt rundt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Juni 16, 2010 helt frem til 120km/t.... Hvor ofte er man over det? Hehe.. Stadig vekk, har ofte bruk for det hvis man skal kjøre forbi en rekke med 5-6 biler 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet Juni 16, 2010 Stadig vekk, har ofte bruk for det hvis man skal kjøre forbi en rekke med 5-6 biler Hehe, helt sant... men går nå fortsatt bra etter 120, bare ikke fullt så godt som bensin.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet Juni 16, 2010 Og hva er forsatt bra etter 120? Lik min 1.6liter etter 120? hehe 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet Juni 17, 2010 jeg har en passat med 1.9tdi 96mod og det går VESENTLIG bedre enn golfen jeg har med 1.6l 98 mod. Synes ikke det er mye giring. betraktelig mindre enn med golfen...Og ikke minst så billig tdi går, samt at det går greit selv med full bil. Golfen blir jo som en gammel fiesta bare den ser mennesker i baksete;) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet Juni 24, 2010 Da ble det en 1.9TDi på meg til slutt. Kjøpte idag en 2001 Audi A4 (B5) Stasjonsvogn 1.9TDI, 115hk (PD). Sort. Facelift utgaven ja Utrolig fornøyd med bilen. Eneste som er litt uvant er demperne. Har nå kjøpt stiv senka bil i 2år, og nå kjører jeg rundt med dårlige standard dempere Veldig myk å kjøre Merker STOR forskjell på motoren mot 1.6. Var så mye mer jobb for å få bilen i fart. Nå er det bare å trykke litt på gassen så sparker den fra. Neste blir å sette inn chip og få 35hk mer, og 55nm mer (ca ifølge TS Racing) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#25 Skrevet Juni 24, 2010 Har hatt diesel bil i en god stund. (har akkuratt solgt den, 2l 140 orginal) Syns det var utrolig digg med bunndraget, at den hentet seg opp igjen ifra 1200o/min var utrolig deilig, minemalt med giring. Etter og ha lest her og andre steder er dette en helt feil måte å kjøre diesel på, man skal visst ha mye mer o/min her og for å dra de også. (Husker helt hva man kan skade ved slik kjøring men det er dyre deler.) Mener Stian hadde et godt svar på det, men fant det ikke igjen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...