Hvordan kontrollere kamkjedestrammer 1.8T AGU

Anbefalte innlegg

Hei folkens. Eg trenger hjelp med en kjedestrammer. Tok av toppdekselet for å rengjøre og skifte pakning. Men så er spørsmålet: Skal kjedestrammeren på kammene være fast, hard og ikke mulig å presse ned? Akkurat som en ventilløfter? Eller skal den kunne presses nedover med litt makt?

Er dritnervøs for at motoren skal havarere pga dette. Har hørt så mye om disse strammerene.

 

Eg klarer å presse den ned ca 1,5mm, men hvet ikke om det skal være slik.

 

Noen som vet dette sikkert, hvordan denne skal være? Help anyone...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal vær tung å presse ned ja men lurer på om den blir styrt av oljetrykket så du får ikke sjekket det uten at motoren går.. men hører du det rasler/tikker av kjedet når bilen går da? du hører det veldig lett om det er slakke i..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eg kan ikke si at eg markant hører noen ulyder. Av og til i ny og ne kommer det noen klikk og klakk fra toppen. ikke noe rytmisk, men helt vilkårlig. Er sikkert bare meg som er paranoid ;) man må virkelig bøye seg ned og høre godt etter for å høre det.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da er det nok i orden :) du hører virkelig om det er slakke..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Okei, Da friskemelder vi bilen. Tusen takk for kjapt svar :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjedestrammeren er styrt av oljetrykket og må ha spesial verktøy for å presses sammen ved bytte. Den skal være rimelig hard å klare å presse sammen med olje i.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

okei, da er eg hvertfall sikker. Strammeren stod helt gadd fast. La alle mine 75 kilo på den, og den gikk ikke ned. Kunne heller ikke se noe tegn til slitasje på skinne eller kjede.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Denne raslingen som nevnt, kommer den på tomgang også?

Kva som må byttes om dette er slitt, heile strammefunksjonen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når den raslingen er der, høres det utrolig godt som en kvass klunke lyd. Da må hele strammern skiftes... 4000 kr på møller til 1,8 motoren i alle fall.. noe rundt der.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Denne raslingen som nevnt, kommer den på tomgang også?

Kva som må byttes om dette er slitt, heile strammefunksjonen?

 

Strammer å kjede må byttes.. koster vel som nevnt ca 3500-4000kr for alt på møller. Bestiller du på Autohauz Arizona så slipper du unna med 1500kr ca ;) kjede,strammer og toppdeksel pakning.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Forsto det sånn at ein må ha eit verktøy for dette også, har de det hjå autohauz?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

må ha verktøy ja. Kan være de har det hos autohauz, men har sett det flere steder, som f.eks ecs tuning. Men med litt sveisekunnskaper går det an å lage et selv :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

det verktøyet følger som oftest med strammeren, den komprimerer den så du får på kjeda i toppen. Så det verktøyet står nok på strammeren når du tar den ut av eska :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hmm. ganske logisk det du sier der Håkon: klø : seint på kveld her merker eg ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hehe, har skiftet den selv, kjøpte på møller vel og merke men.. fikk feil strammer først da jeg bestilte hos en annen dele forhandler, så da ble det dyrt på møller istedet.. men ble bra til slutt da ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

den jeg kjøpte kom fra ecs å der sto "verktøyet" på.. står sikkert på alle

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er ikke så ofte det byttes kjede lengre, de er sjeldent slitt i grunn på de, er somregel strammeren og sila på den som er tett som gjør at kjedet skarangler, om det kun gjør det ved oppstart så er det somregel holdetrykksventilen i oljefilter braketten som har endet skrudd seg ut eller er deffekt, slik at kjedet er for slakkt ved oppstart og strammer er tom for olje, ikke strammeren:) Kjedene ble byttet i starten pga at tidlige 1,8t hadde problemer med for høyt oljetrykk i toppen slik at strammeren presset så mye at kjedet strakk seg. Kjenn på slitasjen på kjedet med å prøve å løfte det fra tennene som man gjør på mc kjder:) man kan også måle avstand mellom ledd for å se om kjedet har felter med strekk i forhold til andre. sjeldent slitt nå lenger:) var kun de første 1,8t.. så har det blitt ett rykte at det må byttes med strammer.

Det er 2 strammer typer, de som er med el styring på er dyrere tror rundt 6000kr. Er mere jobb om man skal bytte kjede, om man bare bytter strammer så holder det å ta ut en kam (innsug) å da slipper man å ta av regreim.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min AGU GTI blei levert juni 98`, er dette det man vil kalle den tidlige utgaven? Rekner ikkje med denne har elektronisk styring heller!?

Lurer på å bytte dette samtidig som reg.reim, er vel kanskje verdt å bytte kjede samtidig, kan vel ikkje vere store prisen for kun eit laust kjede i tillegg?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

er ingen biler som har denne feilen som var årsak til strekkt kjede lengre, da de også ikke gikk pga at ventilene sto ute hele tiden pga oljetrykket:) er ikke rare prisen på kjedet, så om regreim uansett skal ut så er det jo like greit å bytte. de med el styring har en magnetventil stikkende ut på siden av strammeren med en stikker på. som på bildet

058109088E.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.