#1 Skrevet Juni 15, 2010 Har et litt merkelig problem med bremsene på S2n jeg ikke finner ut av. Problemet kommer og går, men ser ut til å være mest fremtrendende når man har kjørt bilen noen timer. Bilen har RS2 bigreds kalippere med S8 323x30mm skiver og RS2 kalipperholdere, orginale bremser bak. Problemet går ut på at man i ca 80-70km/t får vanvittig mye vibrasjoner i hele bilen når man bremser, akkurat som om skivene er skeive. Det er snakk om MYE, man ser og merker det tydelig på både girspak og i rattet. Det er mest merbart når man bremser forsiktig; hvis man bremser hardere er det ikke fullt så merkbart. Etterhvert som farten synker kan det virke som om bremsene "pulserer", det vil si at det kjennes ut som om bremsene tar kun på enkelte steder på skiva, igjen, akkurat som om skivene er skeive. Problemet er overhodet ikke tilstede når bilen har stått noen dager og de første kilometerene, men når det først har begynt gir det seg ikke. Av feilsøking har jeg nå gjort følgende; Byttet bremseskiver og dobbeltskjekket disse for kast med mikrometer; Null kast Byttet bremseklosser foran og bak Byttet alle foringer i bærearmer og tatt firehjulskontroll Smurt opp klosser foran og bak og kjent på stempler og glidepinner, alt glir fint. Nå er jeg litt i villrede, er det noen som har noen tips å komme med eller har vært borti noe lignende? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Juni 17, 2010 Hadde samme problem tidliger i år. Etter at jeg hadde skiftet både skiver og klosser foran. Akkurat som du beskriver, kraftig vibrasjon etter litt kjøring. Min løsning var å skifte skiver på nytt. Du sier du har målt skivene med mikrometer, men da regner jeg med skivene var kalde. Det kan jo hende de blir skjeve når de blir varme. Virket værtfall slik i mitt tilfelle. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Juni 17, 2010 Måtte bytte på min også - samme symtomer. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Juni 17, 2010 Det snedige er at jeg opplevde det samme for ca et år siden - og byttet da skiver av samme grunn. Har spankulert litt på å kjøpe noen andre skiver - noen som har noe å anbefale? De forrige var orginalskiver og de jeg har nå er Zimmermann. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Juni 18, 2010 Erfaringsvis kan dårlige hjullagre også føre til samme problem, men du har sikkert bra lagre på 'beistet'. På konemors cabrio med omtrent samme forstilling fikk vi også fæle 'bremsevibrasjoner' når den ene demperen var kaputnik. En 'quickfix' kan være å bytte om på klossene og se om du får samme resultat, evt. dra av 'leading edge' på kossene med en fil. (på samme måte som når man skal fjerne bremsehyl.) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Juni 18, 2010 Bor skivene, luftehull til kjøling. Sjekk nettsider med bilde av skiver for å få ca utseende på mønster. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Juni 18, 2010 Bor skivene, luftehull til kjøling. Sjekk nettsider med bilde av skiver for å få ca utseende på mønster. For all del ikke gjør det. Skal du absolutt maskinere noe så er det kun slissing som anbefales. Boring/drilling av ferdigstøpte skiver frarådes. Er overflaten mellom nav og bremseskive 100% rengjort og fri for smuss? Skivene kan være rette målt når de er tatt av, men de blir i ubalanse igjen hvis overflaten på navet ikke er rett/rengjort når de settes på igjen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...