#1 Skrevet Juni 17, 2010 Mitt første innlegg i forumet! Har kjøpt en 99 A8 2.5 TDI som jeg så langt er meget fornøyd med. Veldig behagelig på veien og godt utstyrt. Imidlertid er det jo alltid noe småtteri. Jeg har lagt merke til at det knepper litt innimellom i dashbordet. 3-4 ganger, noen ganger flere ganger etter hverandre. Mistenker at det kan være noe med klimaanlegget, f.eks en ventilstyring som går mot enden eller noe sånt? Noen som vet hva det kan være? Jeg har en feilkode som kommer innimellom på Klimakontrolleren "Intermittent failure ambient temp sensor". 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Juni 17, 2010 Prøv å grunninnstill kliman, kan fungere. Jeg måtte bytte alle motorene pga slik klikking. Men er jo ikke sikkert det er samme feilen som jeg hadde. Og velkommen 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Juni 17, 2010 Først og fremt velkommen og gratulerer med ny bil. (du må legge ut bilder ) Kan du utdype litt mer om "kneppingen"? Når skjer det? Skjer det om du slår av klima? osv. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Juni 17, 2010 Takk for velkomst meldingene! Har ikke gått så systematisk til verks enda. Det skjer når jeg er ute og kjører og ikke så veldig ofte egentlig. Har prøvd manuell justering av klimakontroll slik at "Auto" modus går av uten at det forandret saken. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Juni 17, 2010 Prøv å slå den helt av for å evnt. utelukke klimaet. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Juni 17, 2010 Prøv å grunninnstill kliman, kan fungere. Jeg måtte bytte alle motorene pga slik klikking.Men er jo ikke sikkert det er samme feilen som jeg hadde. Og velkommen Grunninnstilling, hvordan gjøres det og hva skjer da i prinsippet? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Juni 17, 2010 Lurer jeg på også 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Juni 17, 2010 Hakke peiling Verkstedet gjorde det for meg, men ble ikke bedre så de måtte gå hardere til verks. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Juni 18, 2010 Du har nok noen spjeldmotorer som ikke er med på notene lengre. Når disse er defekte vil de hele tiden forsøke å finne sin riktige posisjon i forhold til temperatur (blandingsforhold mellom kald/varm luft). Dette er en meget vanlig feil på VAG etter min mening og kjennetegnes ved at luften som kommer ut i kupé ikke alltid er som forventet. Feilen kan komme og gå. Få tak i noen med diagnosekabel (OBD og VAG-com) og gjennomfør en grunninnstilling av alle spjeld. Dette er beskrevet i "Diagnose" forumet et sted. Uansett tror jeg det er en forbigående løsning. Det kan både være spjeldet som går tregt eller spjeldmotor/giver som er defekt. Endelig løsning er å finne ut hvilken spjeldmotor(e) som fusker og skifte denne. Sliter med samme problem selv, men har valgt å leve med det en stund... ja, jeg er lat... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Juni 18, 2010 Er nok stillmotorene du hører ja, som en over sa, "vanelig" feil på vag. Kan enkelt finne ut hvilken det er med å starte kun 1 av gangen med vagcom/vas. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Juni 18, 2010 Har det samme på min a8 også, ingen feil på vag com. Høres ut som et flipperspill i dashen. Varer ca 10 sekunder, for så å komme tilbake etter en stund. Klima funker perfekt i alle posisjoner. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Juni 18, 2010 Jeg fikk alle motorene nye på garantien her om dagen, alle lydene er borte. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Juni 18, 2010 Jeg fikk alle motorene nye på garantien her om dagen, alle lydene er borte. Kjekt med ny bil og garanti/Norges uovertrufne reklamasjonsrett 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Juni 18, 2010 Setter også mitt veddemål på noen av spjeldmotorene i ventilasjonsanlegget. Klassisk VW/Audi-feil. Selv ikke på "nyere" biler som Passat 2006-> har de greid å bli kvitt dette Velkommen foresten 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Juni 23, 2010 Vel etter litt research så har jeg funnet ut av det. Grunninnstilling innebærer å kjøre "basic setting 04" i klimacontrolleren på gruppe 1. Alle spjeldmotorer blir kjørt i endestilling og potensiometer verdier (posisjon spjeld) blir sjekket. Alle feil blir nå lagret og kan leses ut i etterkant av grunninnstillingen. Wednesday, 23 June 2010, 00:14:09:54187 VCDS-Lite Version: Release 1.0 Control Module Part Number: 4D0 820 043 Q Component and/or Version: A8-Klimavollautomat D11 Software Coding: 00063 Work Shop Code: WSC 02314 1 Fault Found: 00731 - Potentiometer in Positioning Motor for Left-Hand Footwell Flap (G139) 09-00 - Adaptation Limit Surpassed Det finnes også i "Output test 03" en sekvensiell test hvor man kan kjøre alle spjeld og funksjonstester i tur og orden om man ønsker det. Så er det bare å lokalisere hvor denne sitter: klø : 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...