Anbefalte innlegg

Som tittel sier så får jeg noen ganger tikking i motor når jeg starter den, jeg kan skru motoren av også på igjen å da er det borte. Dette kan også noen ganger dukke opp sånn helt pluttselig i løpet av en kjøretur, men kan da skru den av også på igjen og det er borte.

 

 

Jeg tenker aller først ventiltikking (ville da trodd at lyden skulle vært der hele tiden), men ventilløfterne er byttet for 1.5 år siden.

Bilen er trimmet men ville tro at ventilene skulle holde mer enn 1.5 år

Noen som har noen ide om hva dette kan være?

 

mvh John Marius

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sliter med det samme på A4'en min.

Bytta olje fra Shell 5-30 til Castrol 10-40 uten at det hjalp nevneverdig.

Motoren har kun gått 101000km også...

 

Har du sjekka oljetrykket ditt? Kan være oljesila som begynner å bli tett, så du har helt i underkant av godkjent oljetrykk?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min har rullet 130000km og er kun 30000km siden motor ble totaloverhalt hos fms, kan det gå tett så fort?, har kun brukt castrol edge olja.

 

Sjekker det i vagcom eller?, (trykket altså) har jo ikke hatt noen varsel om lavt oljetrykk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Får dessverre ikke lest av oljetrykk i vag-com, må montere måler selv.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Får dessverre ikke lest av oljetrykk i vag-com, må montere måler selv.

 

Kjøpte motorrens hos mekonomen og renset motoren etter instruksjonene,

Bytt filter før og etter rens, fylte deretter opp med castrol 10-60 og problemet var borte.

Men igjenkokset oljesil er jo et problem hvis motoren har gått men longlife olje så blir det ikke bra må du rense den, ev. bytte oljepumpe i samme slengen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Får vel nesten innvistere i en oljetryksmåler ja.er jo ikke noen uting å ha.

Har ikke gått med longlifeolje, men kan være noe i det du sier om å ta motorrens og bytte oljepumpe for problemet varierer, kjørte en rolig tur i stad og da hørte jeg nesten ikke noe lyd i det hele tatt,

Og når jeg startet den gangen før, så var det jo ikke noe tvil om at det var en ulyd der.

 

mvh John Marius

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjølve motoren tikkinga kommer fra?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har nettopp bytta motor i en 97 A4 1.8T som hadde reg.havari.

Den "nye" motoren ble kjøpt hos hugger som har gått ca.170 tkm.

Motor ble satt i og fylt olje(5W-40),og la merke til at det var meeget koksa i skvalpedekselet i toppen og at den kunne bære preg av slurv med oljeskift..

Fyra så motoren,og den tikket jevnt hele tiden..Kommer man over 2500 omdr. så slår oljelampa inn..

 

Her bør vel oljepumpe og sil byttes, eller burde det holde med en rens av sila?

Og er det ikke en slags trykkventil som bruker å henge igjen på disse motorene(AEB)?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har nettopp bytta motor i en 97 A4 1.8T som hadde reg.havari.

Den "nye" motoren ble kjøpt hos hugger som har gått ca.170 tkm.

Motor ble satt i og fylt olje(5W-40),og la merke til at det var meeget koksa i skvalpedekselet i toppen og at den kunne bære preg av slurv med oljeskift..

Fyra så motoren,og den tikket jevnt hele tiden..Kommer man over 2500 omdr. så slår oljelampa inn..

 

Her bør vel oljepumpe og sil byttes, eller burde det holde med en rens av sila?

Og er det ikke en slags trykkventil som bruker å henge igjen på disse motorene(AEB)?

 

noen som vet noe mer om dette??

har bynt å få litt blårøyk rett etter oppstart,og oljelampa blinker en sjelden gang.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det finnes vel dusinvis med tråder her inne om tett oljesil på 1.8T. Helt vanlig problem. Ang blårøyken så er det vel turboen eller paraplyene dine som er på tur .

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva mener du med paraplyene? har fått litt blårøyk etter turbo bytte

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ventil tettinger. sett de løsne på 1,8t.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bilen min sluttet å ryke etter en liten kjøretur :) , men tikker litt mer enn jeg liker den og

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

tikke problemet er vel i første omgang ventiløfterne som er kokset.

min passat 18T MED 250000 på tellern hadde det problemet, brukte omega 907 motorrens og har vært bra siden da(2008)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ang tikking et par sekunder etter oppstart, er det sikkert holdetrykksventilen som sitter i oljefilterhuset som ikke klarer å holde på trykket når motoren ikke går lenger. Da renner oljen tilbake til bunnpanna isteden for å vær i toppen :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

vil bare opplyse om at jeg byttet reguleringsventilen som sitter i oljefilterhuset,dette fordi oljelampa mi bynte å blinke å pipe hele tiden når jeg bremset ned.trodde først det var oljesila som var tett,men kom på at dette bynte ettter at jeg byttet pakningen til oljefilterhuset å tenkte at det kunne skjedd noe i den forbindelse.så tenkte jeg skulle bytte denne ventilen først da dette er enklere enn sila.

Og etter jeg byttet er problemet bort,så kanskje kan dette være et problem flere sliter med.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Brukte omega motorens for et par uker siden og da slutta tikking/kaklinga helt, men etter en tur med litt pådrag begynte det igjen og har bare blitt værre. skal prøve en ny runde med motorens imorra og se om det blir bedre.

 

skal sies at bilen ikke tikka når jeg kjøpte den, mulig jeg bruker feil olje? Bruker 5w40 det som mekonomen får opp på aeb motor.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ang tikking et par sekunder etter oppstart, er det sikkert holdetrykksventilen som sitter i oljefilterhuset som ikke klarer å holde på trykket når motoren ikke går lenger. Da renner oljen tilbake til bunnpanna isteden for å vær i toppen :)

 

Angående dette; Jeg sliter med klikkelyder i motorrom akkurat når jeg ligger på ca 2000rpm uten noe belastning på motor. Gir jeg gass forsvinner det, slipper jeg gassen er det tilbake.

Etter jeg leste denne posten lurer jeg på om det ikke kan være denne som forårsaker det. Kanskje fjæra er for slapp, sånn at ventilen ligger og slår når oljetrykket er lavt?

 

Klarer ikke å finne noen delenr på byttedeler til akkurat dette, må jeg virkelig bytte hele oljefilter-braketten for å få ny holdeventil? Det låter litt for teit etter min mening.. Eller kan det være at ventilen rett og slett har skrudd seg ut en runde eller to sånn at fjæra ikke ligger helt i spenn? Flaut å kjøre rundt med denne lyden i allefall..

 

Ps; Det er IKKE pga dårlig kamkjedestrammer eller tett oljesil. Alt dette har jeg sjekket, og bytta til og med oljepumpe i samme slengen...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

du får kjøpt ventilen løst ja,den er på ETKA,koster ca 160kr.da jeg skulle skru ut min var den litt løs,så mulig det hadde vært nok å stramme til,men når du først har løsnet huset og ventilen koster 160kr så bytter du den,blir sikkert slitt den og.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

du får kjøpt ventilen løst ja,den er på ETKA,koster ca 160kr

 

Står kun "kein erstatsteil" på versjonen jeg har av ETKA i allefall... Men jeg kan jo alltids svinge innom Møll'er og høre om de kan få tak i den for meg. Vil tro at om det løser problemet og det koster meg 160KR så er det vel noe av det rimeligste jeg overhodet har gjort på bilen de siste årene ;)

Takk for tips :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor får man denne omega motorrensen da?

 

Noen som kan forklare litt hva tikking rett etter oppstart skyltes?

 

En liten forklaring på hva og hvor? hehe

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

prøv mekonomen, tikking etter oppstart er vel ett splitt second før oljetrykket fyller løfteren

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg hadde også tikking på min 99 1,8T... (APU)

Den ble spesielt irriterende om bilen sto på tomgang en stund. (Den hadde gått ca 240k da)

Jeg byttet oljepumpe og sil og har ikke hørt et eneste tikk etter det...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg hadde også tikking på min 99 1,8T... (APU)

Den ble spesielt irriterende om bilen sto på tomgang en stund. (Den hadde gått ca 240k da)

Jeg byttet oljepumpe og sil og har ikke hørt et eneste tikk etter det...

 

Hvor sitter denne oljesila, og er den mye jobb å skifte den?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.