Anbefalte innlegg

Bunnpanna! Mye jobb på rettstilt hvertfall, må ned med travers for å få løsna bunnpanna.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan man ikke bare løsne motorfestene, og så jekke motoren litt opp for å komme til?` Og dermed slippe å løsne traversen (Og da måtte ha hjulstillingskontroll etterpå).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du må nok løsne traversen litt også! Det er JÆVLIG trangt mellom panne og travers, og panna "henger ned" på baksiden av traversen, bare for å gjøre det ekstra vanskelig.. Var mye bannskap da jeg bytta pumpe og sil på min for å si det sånn... Burde vel tatt en forstillingskontroll snart også...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bunnpanna! Mye jobb på rettstilt hvertfall, må ned med travers for å få løsna bunnpanna.

 

Gjelder det bare Audi , eller gjelder det Passat 3BG oxo?

 

Når du ført får av bunnpanna , så er vel saken grei? Enkelt å skifte pumpa med det samme kanskje. Pris på sil og pumpe ca?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gjelder det bare Audi , eller gjelder det Passat 3BG oxo?

 

Når du ført får av bunnpanna , så er vel saken grei? Enkelt å skifte pumpa med det samme kanskje. Pris på sil og pumpe ca?

 

Samme for Passat 3BG.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Likt på Passat 3bg og Audi. Koster 3500kr for pumpe og sil på møller. Kjøp delene på forhånd, når du plukker ned bunnpanna ser du pumpa/sila med en gang. Er 2 skruer som holder pumpa.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tar du av bunnpanna så vil du bytte begge deler.

Jeg kjøpte pumpa på sarpsborg motor siden det var mye billigere...

Du trenger bare og slippe ned framre del av forstillinga slik at du slipper forstillings justering...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva med en Auto RX - kur , vil det funke? Både hørt og lest begge deler om dette midlet...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Njæs. Tror nok ikke noe slikt vil løse opp den dritten du evnt har i sila. Kan jo være harde koksbiter.. Men det går jo selvfølgelig an å prøve!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan være med på at oljesilen er ganske utsatt for smuss og drit men er det noen som har hatt problemer med at oljepumpen har tatt kvelden? grunnen jeg spør er for at jeg akkurat har demontert min (06a115105b/tverrstilt) å kan ikke se noen svakheter med disse ettersom det rimelig enkel konstruksjon dvs kjededrift som driver skovler på kulelager som allerede bader i olje.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Idag skiftet jeg oljepumpe på A4'en. (AEB-motor). Så tenkte jeg skulle komme med et lite tips eller to til alle som vurderer skifte oljepumpe: Vi klarte faktisk å skifte pumpe uten å begynne å tulle med travers/hjulloppheng. :-)

 

Vi løsnet de to motorfestene (Fronten på bilen var tatt av, da vi skulle skifte registerreim og vannpumpe også), og så jekket vi motoren så langt opp det lot seg gjøre uten å kverke diverse ting i motorrommet inn mot torpedoveggen. Vi prøvde å få bunnpannen lirket ut, men det viste seg vanskelig. Men det vi da gjorde, var å demontere oljepumpen. Vi splittet den med andre ord, og tok ut halve pumpen om gangen. Og da klarte vi å få av bunnpannen når pumpen først var utav. Når vi skulle montere inn ny oljepumpe, ny bunnpannepakning og bunnpanne, tok vi motsatt rekkefølge. Så vi demonterte den nye pumpen også, og monterte den sammen igjen "in place". Det funket som bare det!!!! :-)

 

En annen ting: I det siste har motoren tikket mer og mer. Så jeg var litt bekymret for tikkelyden, og tenkte jeg måtte bytte kamkjedestrammer og kamkjede, samt at kanskje de hydrauliske løfterene var slitne. Men ved å bytte registerreim frosvant lyden helt. Nå går motoren jevnere og stillere enn jeg kan huske at den noensinne har gjort. Forklaringen var ifølge mekanikeren som hjalp meg at når registerreimen blir gammel og slitt så strekkes den litt, og det gjør at timingen blir litt feil. Ny reim m/tilbehør utbedrer problemet. Så nå er motoren totalt tikkefri og deilig å lytte til. ;-) Ny oljepumpe/sil hjelper nok også på selvfølgelig.

 

Det må sies at vi utførte oljepumpebyttet med bilen stående på 4-søylers løftebukk med traversjekk. Dersom man skal skifte oljepumpe med bilen stående på støttebukker på bakken, så blir det nok vanskelig å benytte metoden vi benyttet idag. Men for dere som har tilgang på bukk, så fungerer det som bare det. :-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har lagt merke til tikking i "boksen" jeg har lagt pil over i bildet. Er ikke bare lyd, men kan kjenne at det vibrerer hvis jeg holder hånden oppå..

 

Hva er denne "boksen"? :)

 

motor.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er kanister ventilen. Den slipper bensingass fra tankutluftingen til motoren slik at gassen blir forbrennt. (ulovlig å ha åpen tankutlufting) Helt normalt at denne ventilen tikker en del :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er kanister ventilen. Den slipper bensingass fra tankutluftingen til motoren slik at gassen blir forbrennt. (ulovlig å ha åpen tankutlufting) Helt normalt at denne ventilen tikker en del :)

 

Aha, takk for svar - greit å finne de feil som finnes før "bruktbilgarantien" går ut om få dager :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.