Bytte olje på tiptronic Audi A6 4F

Anbefalte innlegg

Vurderer å bytte olje på girkassen på nye bilen. Den har gått 180 000 nå, og spesielt i nedoverbakker så virker det som den ikke klarer å holde koblingen mot motoren konstant, slik at bilen blir gående litt ujevnt. I mitt hode tenker jeg at oljetrykket kan være litt lavt pga tett filter, slik at den delvis frikobler når turtallet blir lavt.

 

Er prosessen med å bytte olje og filter på disse den samme som på 4B?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vet ikke prosedyren, men kan jo slenge kjapt inn at S-sentrum skal ha 3800kr for rens av magneter, skifte av filter og ny olje på min A4 med tip.

 

Venter på time hos dem nå...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vurderer å bytte olje på girkassen på nye bilen. Den har gått 180 000 nå, og spesielt i nedoverbakker så virker det som den ikke klarer å holde koblingen mot motoren konstant, slik at bilen blir gående litt ujevnt. I mitt hode tenker jeg at oljetrykket kan være litt lavt pga tett filter, slik at den delvis frikobler når turtallet blir lavt.

 

Er prosessen med å bytte olje og filter på disse den samme som på 4B?

 

Har girkassen gått 180k uten oljeskift? : eek :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det egentlig skift interval på denne tip kassa da? Pleier å variere litt..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Oljen mister jo egenskapene for å smøre skikkelig og holde tempen ned etter en viss stund med bruk. Så om det ikke hadde vært intervall på den så MÅ jo oljen byttes etter hvert.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det egentlig skift interval på denne tip kassa da? Pleier å variere litt..

 

Mulig Audi sier "sealed for life", men ZF sier nok at oljen skal skiftes på 60 000 km...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis ZF hadde anbefalt en interval tror jeg ikke Audi bare driter i det og sier kjør livet ut uten oljeskift. Men ikke noe vits i å "diskutere". ikke dette trådstarter spurte om:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vurderer å bytte olje på girkassen på nye bilen. Den har gått 180 000 nå, og spesielt i nedoverbakker så virker det som den ikke klarer å holde koblingen mot motoren konstant, slik at bilen blir gående litt ujevnt. I mitt hode tenker jeg at oljetrykket kan være litt lavt pga tett filter, slik at den delvis frikobler når turtallet blir lavt.

 

Er prosessen med å bytte olje og filter på disse den samme som på 4B?

 

Er endel tekniske meldinger på den kassen, blandt annet et endret filter, da de første hadde en tendens til å suge falskluft til tider. Prosessen er som 4b, renne litt over kanten på peilehullet stenges senest på 45grader. Ved oppstart først med ny olje i kassen før peiling, hold brems inne og gir bilen minst 2 sek i hvert gir valg i girkulissen:) Vær obs på at du har fått rett filter, om din bil er berørt av filterfeil.

Kjøp orginal olje tatt ut på chassinr.

 

Adapsjonskjøring er også anbefalt om girkassen oppfører seg rart. gjøres med org diagnose utstyr i guidet program. Dette er somregel det som er feil på denne kassen, at den ikke er adaptert riktig.

 

 

Ps om det er første oljkeskift på 180000km så anbefales det å skifte olje 2 ganger tett opptil hverandre, ellers er det fare for mere problemer enn du hadde før oljeskift, pga avleiringer som løsner med ny olje med bedre renseegenskaper, som fabrikken har sett en mengde eksempler på at har tettet kanaler osv og skapt mere problemer. Så minst 2 skift :)

 

Jo også en ting til, tettningsringen til filteret må byttes og sitter ofte igjen oppe i kassen når man tar ned filter, om den sitter igjen så kan den være dritt å få ut, pass på så du ikke riper opp veggene i hullet den sitter i.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for svar. Da blir det nok til å prøve å få byttet selv om ikke lenge.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hyl ut om du trenger hjelp! :)

 

Bidrar gjerne med mitt gode mot! ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bestilte deler til dette i dag hos Møller Slependen, og den oljen var DYR. Totalt deler for 5500 for et oljeskift, herav olje 9 liter for 4700. Er den oljen virkelig så spesiell? Ser at Mekonomen er tilsvarende dyr for denne oljen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det oljen med delenummer G 055 162 A2 du har bestilt ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

du får neppe ut 9 liter men:) er vel omtrent det som går på kassa totalt ny:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei, regner med jeg får på ca 6 liter. Det er det som gikk på den gamle iallefall. Så får vel levert tilbake det som er uåpnede flasker, men likevel DYRT.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jupp mellom 5 og 6 liter er nok mest realistisk:) Uansett bedre å ha litt for mye å ta av enn for lite hehe. Ja det er dyr olje, og spesiell.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det oljen med delenummer G 055 162 A2 du har bestilt ?

 

Mulig, fikk ikke delenummeret.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det værste er at man må BE om å få pakning til påfyllingspluggen,

jeg fikk ikke dette når jeg kjøpte deler på Møller, nei denne var visst ikke vanlig å bytte...

 

Hørt på slikt vås.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Spess, da det står klart i rep litteratur at den skal byttes hver gang.. hmm

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm, fikk ikke noen pakning til påfyllingspluggen, nei.

 

Hentet delene, oljen har delenummer G 060 162 A2.

 

Tok også å kjørte litt logging av girkassen på vei hjem, og den slurer ganske så mye. Har slipp opp mot 900 ved pådrag, før det faller ned mot null etter et par sekunder. Se graf, den blå er slipp på converteren, den rød gasspedalposisjon.

 

Den låser helt på 100 % gasspådrag, men ligger og slurer 32-64 på vanlig kjøring ofte.

slipp girkasse.JPG

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm, fikk ikke noen pakning til påfyllingspluggen, nei.

 

Hentet delene, oljen har delenummer G 060 162 A2.

 

Tok også å kjørte litt logging av girkassen på vei hjem, og den slurer ganske så mye. Har slipp opp mot 900 ved pådrag, før det faller ned mot null etter et par sekunder. Se graf, den blå er slipp på converteren, den rød gasspedalposisjon.

 

Den låser helt på 100 % gasspådrag, men ligger og slurer 32-64 på vanlig kjøring ofte.

 

De skal vel være i lock-up også under pådrag, såfremt man ikke gir mye gass?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da var oljen byttet. Har sjekket med verkstedet som har hatt denne på servicer, og det var ikke byttet noe olje der, men ut fra hvordan ting så ut så kan det se ut som Audis filled-for-life kan stemme bedre med denne kassen. Oljen var svart, men ikke helt svart, kunne fremdeles se at den hadde et gulskjær, samt at magnetene ikke var så ille full av dritt. Det var selvfølgelig litt, men hadde forventet mer siden den har gått 180 000.

 

Byttet var forholdsvis enkelt. Hele bunnpannen til girkassen ligger fritt, eneste er et tverrstag som må tas av. Sitter med fire 16 mm bolter. Så er det 17 mm umbrako for fyllepluggen, 5 mm umbrako for tappepluggen, og torx T27 for boltene til bunnpannen. Det er det som trengs av verktøy. Filteret sitter bare trykt oppi, og holdes på plass av bunnpannen.

 

Fikk byttet i underkant av 5 liter olje. Noe mindre enn forventet, men fylte på omtrent like mye som ble tappet av, så noe riktig må det være.

 

Kjørte en runde i kveld, og kan ikke si jeg merket stor forskjell. Litt mindre lugging ved motorbrems, men tendensen er der fremdeles. Tror nok det får bli en adapsjonskjøring på kassen etterhvert.

bytte olje girkasse 4F_1.JPG

bytte olje girkasse 4F_2.JPG

bytte olje girkasse 4F_3.JPG

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det værste er at man må BE om å få pakning til påfyllingspluggen,

jeg fikk ikke dette når jeg kjøpte deler på Møller, nei denne var visst ikke vanlig å bytte...

 

Hørt på slikt vås.

 

Pakningen på denne kassen er en o-ring, så den ser jeg ikke helt vitsen med å bytte så lenge den er hel. Er uansett enkelt å bytte om det skulle begynne å svette en gang, så da får man ta det da.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er en teknisk melding på disse kassene, turtallsvariasjoner ved normal kjøring kan oppstå pga komfort orientert slipp program på lockup clutchen, inntil 300rpm turtallsøkning rundt feks overgang 3-4 gir er normalt. Slike turtallsvingninger er et resultat av styringen av lockup, og skal være slik på denne kassen i kombinasjon med blandt annet slik motor du har:) Dette skader eller utsetter ei heller levetiden på kassen i følge audi:) Men tilpassingskjøring er uansett å anbefale etter oljeskift. Dette gjøres med VAS i guidet feilfinningsprogram->guidede funksjoner. Ganske omfattende greier som krever noen km utrafikert vei med mulighet for veldig rolige accelerasjoner fra blandt annet 0 og opp i ca 90kmt hvor man så triller ned til stillestående og gjentar dette typ gjennomsnittlig 20 ganger.. Det er max moment på motoren under disse accelerasjonene som ikke må overskrides også, motormomentet overvåkes av VAS diagnoseutstyret i den guidede funksjonen for tilpassingskjøring, det samme med tempraturen i kassen som skal ligge på et visst område. Tviler på at dette lar seg gjøre riktig med vagcom.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fikk tilbake min fra S-sentrum i går. Vidar sa han hadde vært litt for rask ute med pris. Den prisen jeg hadde fått var alt for lav. Burde nok lagt på 1500-2000kr til. Men siden S-sentrum er skikkelig folk fikk jeg det til den prisen, faktisk litt billigere også. Ga 3771 for 6 liter olje, nytt filter og rens av magneter.

 

Bare olje kostet visst over 600kr + mva pr liter, og de hadde fått på ca 6 liter.

 

Er 3 oljetyper til den kassa som jeg forstod. Gul, grønn og oppgraderingsolje for biler som lugger litt.

Jeg her ikke hatt noe problem med kassa mi, men de helte på oppgraderingsolja for sikkerhetsskyld.

 

Det jeg merket er at girskiftene er litt jevnere. De var fine før også, men nå merker man nesten ikke at den girer ved vanlig pådrag. Også nedgiringene ble mykere. Bilen har nå gått 94000 og den trengte det vel egentlig ikke oljebytte, men med 250hk og litt mer Nm er det greit å kunne gjøre slik for kanskje å spare kassa litt lenger ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg bringer liv i denne igjen. 

Vurderer å bytte på min a6 c6 3.0tfsi.

Merker ikke noe særlig dårlig under giring bortsett fra litt hard overgang fra 2 til 3 med rolig kjøring iblandt. 

Men vil bytte for å føle meg bedre. 

 

Er så mye forskjellig meninger på nettet, noen mener man kan få havari pga elektronikken har tilpasset seg viskositeten til den gamle oljen, og derfor må man resette girkasse osv, tanker rundt det? 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.