Bytte olje på tiptronic Audi A6 4F

Anbefalte innlegg

Bruk orginalolje så går det så fint. Jeg flushet min da det ikke var gjort siden den var ny (på 130k km) 

Tenker at sålenge det gjøres regelmessig (boka sier vel hver 60-80k tror jeg?) Så holder det fint å bare bytte. Husk at man ikke får ut alt på automatkasser ved kun å bytte.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det som er greia, boka sier at den aldri skal byttes ifølge Audi, zf sier 60k.

Håpløst av Audi å si at den holder ut girkassen levetid. 

Brukte du olja fra møller når du bytta, som koster 700kr+ per liter? 

Skal man flushe blir det fort 10 liter. 

Hvis olja er for ille er det dumt å flushe, da kan man jo tette kanalene. 

Må sjekke hvordan olja er først. 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvem stoler du mest på? Audi som kjøper inn ferdig utviklet girkasse fra en underleverandør, eller de som har produsert designet kassa? :D

 

jeg brukte orginalolje. Husker ikke hva den heter, men vet den er megadyr fra møller. Jeg fikk den for 300kr/L fra vår felles mekaniker på olavsgård. Dog vet at man kan få den enda billigere om man søker på nett. Mener å huske noen nevnte info om olja jeg brukte i a6 tråden min. Skal se om jeg finner den

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Slutta og stole på Audi faktisk😅

Ikke enig i de lange oljeskift intervallene på motor heller 🤷‍♂️

 

Ikke i tvil om at det lønner seg å bytte olje på kasse. 

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har byttet olje på 6HP26A61 kassen 9 ganger (siden man ikke får ut alt ved "vanlig" oljebytte). Har aldri brukt originaloljen, men erstattninger med tilsvarende egenskaper.

Det er forskjell på oljene, og da spesilt på friksjonsfaktoren (som ikke er oppgitt), men alle oljene har fungert/fungerer utmerket.
Har brukt :

1) Fuchs ATF 4134, som har høy friksjonsfaktor. Den var direkte ubehagelig for meg, pga hard giring (føles som en manuel, perfekt for noen).

- Fucks ble valgt pga økt moment i motor, og "alle" sa at kassen ville slure eller gå i stykker. Så jeg fant info på et italiensk? forum, anngående denne oljen, som skulle være perfekt for motorer med krafting økning av momentet. Kontaktet Fuchs Italia?, og fikk anbefalt denne oljen. Sluring kunne man glemme, det føles som en gammel sinterlamell clutch av/på. Fuchs representanten og jeg snakket nok litt forbi hverandre, og jeg hadde null erfaring med automatkasser.

2) Ravenol 6HP26, myk og behagelig. Mye mer tourqe converter bruk, trolig identisk med originaloljen LifeGuard6.

3) MANNOL AG60 (lifeguard 8), myk og behagelig (akkurat som Ravenol 6HP26).

 

Min erfaring er at du kan bruke en hvilken som helst olje, med tilsvarende egenskaper. (Akkurat som motoroljer, du trenger ikke fylle Shell Ultra selv om det står i instruksjonsboken).

 

Har aldri resatt / reprogrammert girkassen. Jeg tipper den har en dynamisk tilpassing av programvaren, slik at den tilpasser seg oljen og kjørestilen.

 

Jeg liker å teste ut ting. Det er ikke dermed sagt at det er smart.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.