1.8T AEB. 1 stk. defekt coil og høy tikking.

Anbefalte innlegg

Heisann.

 

Bilen står på verksted om dagen etter at elektroden på den ene pluggen hadde falt av.

Det som er byttet så langt er:

Oljepumpe og oljetrykksventilen

Alle ventiler

De fant ut i dag også at 1 coil var defekt og førte til dårlig komp på sylinderen.

 

Dette er greit nok... Men på tomgang så fortalte de at den hadde en ganske så høy kaklelyd/tikkelyd. Kan dette ha noe med coilen å gjøre?

 

Noen som har vært borti dette eller vet om noe annet som kan være feilen?

 

 

- Simen Grasto

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk skal du ha Martin : ) Passa egentlig godt til min beskrivelse. Men fader a, enda 4000 kr a gitt. Får jo overhalt motor fra sverige for den prisen jeg kommer opp i da:(

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Leste også en annen plass nå at dårlig kamkjedestrammer kan komme av for lavt oljetrykk?

 

Oljetrykket mitt har vært alt for høyt fikk jeg høre.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

for høyt oljetrykk? ;o kan komme tikkelyd av for lite trykk.. mål trykket ditt, skal ligge på 5 bar på 3000 rpm ca minimum tror jeg møller sa.

for lite trykk til gi tikkelyd i kjedestrammer ja, men det er en slitedel, ikke umulig at den har tatt kvelden

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når de tok den inn målte de den til 10 bar. Så var for høyt ja. Men oljepumpa er jo som sagt skifta.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

okei, vil tro for høyt trykk kan skade enkelte deler, men det gjenstår å se da :) håper det ordner seg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg fikk register havari på min gamle A4,da kjedestrammeren bestemte seg for å ta kveld..Det er ihvertfall billigere å ta det nå,enn å måtte punge ut for en hel toppoverhaling som jeg måtte : rolleyes

Men hva med ventilløftere? Coilen i seg selv gir vel ikke lavere kompresjon

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Alt av ventiler og ventilløftere er gått over, sjekka og evt. bytta ut.

 

Får ta en telefon i morgen og nevne kamkjedestrammeren for de :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

mye jobb å bytte kamkjedestrammeren ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

for høyt oljetrykk på 1,8t var vanlig før, de fleste ble utbedret. førte blandt annet til butting og strekkt kjede til kammer pga at kjedestrammer presset for hardt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

mye jobb å bytte kamkjedestrammeren ?

 

Må vel av med toppen. Og det har jeg skjønt er litt jobb.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

du har ikke sjekket at det er magnetventilen til kullfilteret som tikker? Jeg hadde også ganske kraftig tikking, men fant ut at det var dette som tikket. (ligger ved luftfilterboks en plass)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Denne har jeg hørt har tikket før, men gikk over. Men er nok ikke som på denne måten. Dette er ordentlig klunking.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det noe annet enn kamreimstrammeren som kan være grunnen til den høye tikkingen? Det er jo som om det skulle vært en ventilløfter som har tatt kvelden. Selvom den ikke har det :P Ganske skarp og høy tikking. Antar kamkjedet lager litt mer sånn raslelyd?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei.

Hvor sitter denne oljetrykksventilen.

tror min er defekt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei.

Hvor sitter denne oljetrykksventilen.

tror min er defekt.

 

reguleringsventilen for oljetrykket sitter i oljepumpa.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Må vel av med toppen. Og det har jeg skjønt er litt jobb.

 

gammel tråd, men de måtte da vell ikke av med toppen for å bytte strammern? Må av med kammene ja, så litt jobb er det men håper ikke de har tatt seg betalt for å ta av toppen!?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

gammel tråd, men de måtte da vell ikke av med toppen for å bytte strammern? Må av med kammene ja, så litt jobb er det men håper ikke de har tatt seg betalt for å ta av toppen!?

 

5 bar på 3000 rpm ? har bare 3 bar jeg!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det hørtes lite ut. Om jeg ikke husker helt feil skal trykket ligge på 2bar på tomgang sånn ca.

Ned med bunnpanne, rense oljesil, bytte olje/filter oftere.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

gammel tråd, men de måtte da vell ikke av med toppen for å bytte strammern? Må av med kammene ja, så litt jobb er det men håper ikke de har tatt seg betalt for å ta av toppen!?

 

Nei, de måtte ikke av med toppen :P Men var hele tiden usikkerhet om de måtte ta av toppen eller ikke for å sjekke om det var noe mer skader.

Det med at jeg trodde de måtte ta den av var en missforståelse. Og ble egentlig aldri helt klok på hva de forklarte meg hele tiden.

 

Kamkjedestrammeren sitter vel på baksiden av motorn på en måte? :P

 

Kamreimstrammeren var det siste som ble byttet. Og da var bilen i orden : )

 

Jeg fikk avslag på ca. 7 timer hos dem :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

kamkjedestrammern ligger helt bakerst mot frontruta ja. Den kjedestrammern virker på to måter, ene enden er det en rent mekanisk fjær som holder et "grunnspenn" så i andre enden er den en liten sylinder som presses ut av oljetrykket som holder kjede så stramt som det skal. Rasingen oppstår når enten den sylindern tar kvelden eller bakkelitten (plasten på toppen som kjede ligger mot) er helt nedslitt. Svindyr på verksted den strammern. Koster ca 1200-1300 fra våre venner over dammen :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja. Jeg betalte vel rundt 3000 kr for den mökka. Jeg har jo kjört meg for höyt oljetrykk over lenger tyd. Så da har jo den blit stramma alt for hardt ganske lenge.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.