#1 Skrevet Juni 19, 2010 Er det noen her som vet om hvor det står i noe paragraf om det er lov med xenon eller ikke i tåkelys og langlys? Jeg klarer ikke og finne noe med søkinga mi: klø : Hører så mye forskjellig om detta og er veldig i tvil. Noen sier det er lov så lenge kitene er E merka og andre ikke. Virker som ikke alle på biltilsynet vet heller, har prøvd og ringe dit, men blir bare satt over til en ny når dem skal svare: bh : Ikke start noe diskusjon om at det blender og ser harry ut her, er ikke det jeg spør om... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Juni 19, 2010 ikke lov uten tvil;) 3 paragrafer minst i kjøretøyforskriften som strider i mot det minst;) hva gjelder xenon tåkelys, for det første reflektoren er helt annerledes i en xenon lykt kontra vanlig, man får feil lysbilde somregel med xenon i vanlig reflektor lampe, for det andre, alle xenon lamper skal ha lyktespylere uansett, for det tredje, det er påbudt med automatisk lyshøyde regulering på alle xenonlys. Fjernlys er det flere som har xenon i.. kalles bi-xenon eller xenon plus på vag språk.. Men da er reflektor bygget for det og bil typegodkjent med den lux styrken det gir i den lampen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Juni 19, 2010 Så det koker egentlig ned til at er det ikke standard, glemt det? (Eller bygg om noe jævli og håp på det beste.) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Juni 19, 2010 ikke lov uten tvil;) 3 paragrafer minst i kjøretøyforskriften som strider i mot det minst;) hva gjelder xenon tåkelys, for det første reflektoren er helt annerledes i en xenon lykt kontra vanlig, man får feil lysbilde somregel med xenon i vanlig reflektor lampe, for det andre, alle xenon lamper skal ha lyktespylere uansett, for det tredje, det er påbudt med automatisk lyshøyde regulering på alle xenonlys. Fjernlys er det flere som har xenon i.. kalles bi-xenon eller xenon plus på vag språk.. Men da er reflektor bygget for det og bil typegodkjent med den lux styrken det gir i den lampen. Er endel som har bi-xenon uten xenon i selve fjærnlys reflektoren også? Hvor nærlyset løfter seg litt når man skrur på fjærnlys bare.`Eller ? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Juni 19, 2010 Er endel som har bi-xenon uten xenon i selve fjærnlys reflektoren også? Hvor nærlyset løfter seg litt når man skrur på fjærnlys bare.`Eller ? Jupp er det som er xenon plus;) xenon plus på nyere audi blandt annet hvor det kun er xenon som endrer lysbilde ved veksling fra fjærn til nær. Bi xenon har fjærnlys i xenon + hjelp fra vanlig pære. A6 4f feks har kun xenon fjærnlys.. en og samme pære i nær og fjærn, og en bevegelig blender kappe som forandrer lysbildet fra nær til fjærn:) Dette lyser vesentlig bedre enn vanlige fjærnlys selv om det kun er lysbildet som endres.. man trenger jo strengt tatt ikke 2 forskjellige pærer til de to jobbene om man kan endre lysbildet.. blir jo like sterkt som om det var en ren fjærnlys lampe med xenon pære de hadde laget. Men den dobble typen som kalles bi xenon i feks golf mkv med xenon, er den beste da den har mere lux totalt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Juni 26, 2010 Jeg har et skriv fra politiet hvor det står hva som er lov og ikke. Og i følge det skrivet så går det på merkingen av lykta, og ingenting annet. Nå har jeg ikke det skrivet for hånden akkurat nå, og kan uansett ikke publisere det, men jeg ka hive inn her i morgen de bokstavene lyktene skal være merket med for at det skal være lov. Var noe slik som DHCP eller DH/CP. Men altså, jeg tror det ALDRI vil være helt lov å ettermontere xenon. Grunnen er enkel, har du en lykt som er laget for xenon så er det trolig xenon fra før. De lyktene som er produsert for xenon vil jeg tro koster litt mer enn de som er laget for halogen, så derfor tror jeg ikke bilprodusentene "kaster bort" xenon-lykter på en bil med halogen. Dette er kun noen tanker jeg har gjort meg, ingen fasit. Fredrik 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Juni 27, 2010 Jeg har et skriv fra politiet hvor det står hva som er lov og ikke. Og i følge det skrivet så går det på merkingen av lykta, og ingenting annet. Nå har jeg ikke det skrivet for hånden akkurat nå, og kan uansett ikke publisere det, men jeg ka hive inn her i morgen de bokstavene lyktene skal være merket med for at det skal være lov. Var noe slik som DHCP eller DH/CP. Men altså, jeg tror det ALDRI vil være helt lov å ettermontere xenon. Grunnen er enkel, har du en lykt som er laget for xenon så er det trolig xenon fra før. De lyktene som er produsert for xenon vil jeg tro koster litt mer enn de som er laget for halogen, så derfor tror jeg ikke bilprodusentene "kaster bort" xenon-lykter på en bil med halogen. Dette er kun noen tanker jeg har gjort meg, ingen fasit. Fredrik Hadde vært flott om du la ut bokstavene, hvorfor ikke hele skrivet?? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Juni 27, 2010 Er lov å ettermontere exenon lykter!Har du halogen fra før kreves godkjente exon lykter,lykte spylere & aut nivåregulerig på lyktene. Noen biler vet jeg har kommet med exenon på tåkelys,disse er prosjektor lykter der man får et annen lysbilde en vanlig tåkelys. Ang exenon på langlys har jeg ikke hørt at dette er ikke er lov,hvorfor er det da lov å ettermontere ekstra lys i exnon????? Blir jo samme som exenon på langlys. Møtende blir ikke blendet av sterke langlys ,men feil lysbruk av nerlys!!!! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Juni 27, 2010 Må jo ha godkjent lykt for bruk av xenon. Det er forskjellen på å ha de i lyktene, kontra ekstra lys, som trolig da er godkjente for xenon. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...