Anbefalte innlegg

Skulle bredde noen stålfelger til golfen min.

Original felgene har er vel 5,5x13 og ET er vel 38:)

Bilen er senket og tenkte at jeg skulle fylle ut hjulbuen.

Hvor brede felger fyller ut hjulbuen og må ET forandres?

 

Noen som har noen erfaringer? :confused:

Jeg er helt grønn på dette med felger og dekk: rolleyes

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

7" forran å 8" bak med ET ca 25 da tipper jeg felgkanten er ganske fluss med skjermkanten:) men må senke ganske mye før 13" me lavprofil ser bra ut, men de er du vel klar over?:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

7" forran å 8" bak med ET ca 25 da tipper jeg felgkanten er ganske fluss med skjermkanten:) men må senke ganske mye før 13" me lavprofil ser bra ut, men de er du vel klar over?:)

 

Hvordan blir dette i forhold til 6,5" uten å endre på ET? Blir mer hjul innover med ET25. Har jeg forstått det rett da?:o Beklager hvis det er et dumt spørsmål: klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Med lavere ET kommer hjulet lenger UT, så 6,5" med ET 38 blir lang innunder buen, men ET blir jo uansett forandra når du bredder felgen da

 

EDIT: men om du bredder den en tomme utover, vil ET bli ca 12, så da kan det hende det blir bra forran i alle fall:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Med lavere ET kommer hjulet lenger UT, så 6,5" med ET 38 blir lang innunder buen, men ET blir jo uansett forandra når du bredder felgen da

 

EDIT: men om du bredder den en tomme utover, vil ET bli ca 12, så da kan det hende det blir bra forran i alle fall:)

 

Ok...da er det mer klarhet i det. Så la oss si at jeg gjør det forran. Hvordan ville det blitt bak? :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

EDIT: men om du bredder den en tomme utover, vil ET bli ca 12, så da kan det hende det blir bra forran i alle fall:)

Fail. ET synker med halvparten av det du bredder en felg, så om du bredder én tomme, synker ET med en halv tomme;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Perfekt på einser med ørlite grann valsing er 7,5 x 15 ET20 foran og 8 x 15 ET15 bak... ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fail. ET synker med halvparten av det du bredder en felg, så om du bredder én tomme, synker ET med en halv tomme;)

 

ja, beklager, hadde blingsa litt å plutselig gått over til 7,5" i steden for halveis i "regnestykket".

 

Men uansett, om jeg først skulle bredda en felg, så løsner de vel senteret og snur det uansett etter hva jeg har forstått? Og da kan en jo velge akkurat hvilken ET en skal ha, så da ville jeg nok i alle fall gått for 7":)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Perfekt på einser med ørlite grann valsing er 7,5 x 15 ET20 foran og 8 x 15 ET15 bak... ;)

 

Hvordan blir kjørehøyden da? Ubrukelig lav hvis det skal se bra ut? Er 13" felg det er snakk om.

 

ja, beklager, hadde blingsa litt å plutselig gått over til 7,5" i steden for halveis i "regnestykket".

 

Men uansett, om jeg først skulle bredda en felg, så løsner de vel senteret og snur det uansett etter hva jeg har forstått? Og da kan en jo velge akkurat hvilken ET en skal ha, så da ville jeg nok i alle fall gått for 7":)

 

Er jo sant det ja. Tror jeg får sette meg inn i dette med ET osv. Da er det nok lettere for meg å bestemme meg og: flau :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan blir kjørehøyden da? Ubrukelig lav hvis det skal se bra ut? Er 13" felg det er snakk om.

 

Jeg personlig synes 13" er alt for små felger på Golf 1, bilen blir totalt ubrukelig om det skal se bra ut og det synes ikke jeg noe om.

 

Men det er sikkert mange uenige med meg i... :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fail. ET synker med halvparten av det du bredder en felg, så om du bredder én tomme, synker ET med en halv tomme;)

 

Hvis du bredder den 1" mer på utsiden av senter så flytter du innpresset (ET) tilsvarende innover.

Det motsatte skjer da ved bredding på innsiden av senter.

 

Men uansett, om jeg først skulle bredda en felg, så løsner de vel senteret og snur det uansett etter hva jeg har forstått? Og da kan en jo velge akkurat hvilken ET en skal ha, så da ville jeg nok i alle fall gått for 7":)

 

Det vanlige å gjøre ved bredding av stålfelger er å snitte den opp i tønna og sveise inn en ring.

Dette gjøres da gjerne på utsiden av senter for å oppnå litt dybde eller kant om du vil.

Å løsne senteret er det ikke mange som gjør da det krever endel mer utstyr.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg personlig synes 13" er alt for små felger på Golf 1, bilen blir totalt ubrukelig om det skal se bra ut og det synes ikke jeg noe om.

 

Men det er sikkert mange uenige med meg i... :)

 

Det er ihvertfall jeg enig i.

 

Kjørte 13" på Poloen i fjor og det så passe tøfft ut, men helt ubrukelig å kjøre med...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg personlig synes 13" er alt for små felger på Golf 1, bilen blir totalt ubrukelig om det skal se bra ut og det synes ikke jeg noe om.

 

Men det er sikkert mange uenige med meg i... :)

 

Den er grei: vinke :

Da får jeg se hva jeg gjør. Blir nok kanskje 15". Greit å ha litt høyde på bilen med tanke på at jeg skal kjøre på norske veier og på hytta: bråk :

 

Takk for hjelpen alle sammen! Hva skulle jeg gjort uten dere: smil :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du bredder den 1" mer på utsiden av senter så flytter du innpresset (ET) tilsvarende innover.

Det motsatte skjer da ved bredding på innsiden av senter.

Du mener altså at innpresset synker/øker like mye som man bredder? Hvis ikke, så skjønner jeg ikke hvorfor du quotet innlegget mitt: rolleyes

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

For å oppklare det med innpress:

 

Innpress er avstanden i millimeter fra midten av felgen og til anleggsflaten mot navet.

 

EKSEMPEL:

 

6" felg, ET35. Denne har da anleggsflaten 35 millimeter nærmere utsiden av felgen enn felgens senter.

Bredder man denne felgen med 1" på innsiden (dvs fra midten av felgen og innover), flytter man felgens midtpunkt en halv tomme innover. Dette ØKER innpresset på felgen med 12,7 mm (0,5") og gjør at felgen får et innpress på ET47,7.

 

Gjør man motsatt, dvs. lager en bredere kant på felgen, SYNKER innpresset halvparten av det man bredder. Fra 6" til 7" med én tomme bredere kant, går man altså fra ET35 til ET22,3.

 

Tvilere kan lese seg klok selv: http://en.wikipedia.org/wiki/Offset_(wheel)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

For å oppklare det med innpress:

 

Innpress er avstanden i millimeter fra midten av felgen og til anleggsflaten mot navet.

 

EKSEMPEL:

 

6" felg, ET35. Denne har da anleggsflaten 35 millimeter nærmere utsiden av felgen enn felgens senter.

Bredder man denne felgen med 1" på innsiden (dvs fra midten av felgen og innover), flytter man felgens midtpunkt en halv tomme innover. Dette ØKER innpresset på felgen med 12,7 mm (0,5") og gjør at felgen får et innpress på ET47,7.

 

Gjør man motsatt, dvs. lager en bredere kant på felgen, SYNKER innpresset halvparten av det man bredder. Fra 6" til 7" med én tomme bredere kant, går man altså fra ET35 til ET22,3.

 

Tvilere kan lese seg klok selv: http://en.wikipedia.org/wiki/Offset_(wheel)

Ja, og akkurat det jeg skulle frem til oppi her. Hvis ikke hadde mine gamle RM fått et hinsides av et negativt innpress om det hadde synket like mye som man hadde breddet: rolleyes

 

En enklere måte å forklare/forstå innpress på: F.eks 7x15 ET25: Kort fortalt, denne felgen bygger 25mm lenger inn enn det den bygger ut. ET0: Felgen bygger like mye ut som inn. ET-25: Felgen bygger 25mm lenger ut enn inn.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva tror folket om 7 x 15 ET15 foran og 8 x 15 ET15 bak på energolf?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan funker 7x13 ET 13 på Golfen?:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her ser du forresten hvordan 7x13 og 8x13 med ET01 og ET02 ser ut på mk1.

 

5d7201010121545ee.jpg

 

58720101012501f96.jpg

 

6e7201010162793b9.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

IMG_5354.sized.jpg

Allah Akbar - Jesus kommer tilbake en dag... : smil :

 

Maks innen for "normale grenser" 8x15" ET 18 foran og 8x15" ET 12 bak (195/45-15") Hjulbuene er lett sveiset om og plastbuen limt lengere ut!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

IMG_5354.sized.jpg

Allah Akbar - Jesus kommer tilbake en dag... : smil :

 

Maks innen for "normale grenser" 8x15" ET 18 foran og 8x15" ET 12 bak (195/45-15") Hjulbuene er lett sveiset om og plastbuen limt lengere ut!

 

Meget pent!

 

Men hva tror du om 8,5x15??: klø :

 

Mulig jeg har ett sett for hånden som er 8,5x15 rundt baut!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Andreas Westby hadde vel 8.5x15" på sin med bredde stålbuer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stemmer. 8,5X15 ET 14, for å være nøyaktig. Subba ikke med to manns feriebagasje på Tysklandstur (og A1 sør for Lübeck er ikke akkurat bra). Bredda 1,5 cm bak og hjulbuene foran var kopier av hjulbuene bak. Dermed var det tilstrekkelig plass (selv om buene egentlig var tilpassa noen andre, mer moderate 8X15 ET 20-hjul):).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stemmer. 8,5X15 ET 14, for å være nøyaktig. Subba ikke med to manns feriebagasje på Tysklandstur (og A1 sør for Lübeck er ikke akkurat bra). Bredda 1,5 cm bak og hjulbuene foran var kopier av hjulbuene bak. Dermed var det tilstrekkelig plass (selv om buene egentlig var tilpassa noen andre, mer moderate 8X15 ET 20-hjul):).

 

Klemmer du ut noen bilder også kanskje?:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ikke. Og nå står bilen i atomer.

 

Forresten kom jeg nå på at David Nilsen og Svein-Erik Bjørnholt posta bilder av bilen min ifm. Rudskogentreffet i 2007 (som forsåvidt var siste sesongen denne bilen fullførte). Dog var dette med 8X14 ET 14 TH-Line. Jeg tror ikke jeg var på treff med 8,5X15 OZ Turboene etter at jeg bredda bilen.

 

Så da er det bare å leite i mediaforumet og i David og Svein-Erik sine gallerier, for de som gidder;).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.