Audi S4: Kjøletemp på 50 grader og feilmeling på bremselys

Anbefalte innlegg

Hei,

har nylig kjøpt meg en S4 C4 og har ett par spørmål kanskje noen kan hjelpe meg med..?

 

- Ved normal kjøring er kjøletemp 50 grader, og stiger bare til 55 grader på tomgang.

har byttet termostat, uten endring. Noen tips?

 

- Får feilmelding i displayet på brems licht, piper innimellom, men bremselyset virker som det skal,

har sett over ledningene, men ingen synlige skader/feil. Noen som vet om det går ann å resette feilmelingen, eller om bilen må på verksted?

 

Mvh Kristian

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kanskje rett og slett sensoren på kjølevannstemp er gåen?

Feilmelding kan slettes i vagcom :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kjenner veldig fort om vannet er 50 eller 90 grader ved å kjenne på kjøleslangene..

 

tipper sensor eller instrument feil..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Feilmeldingen kan ikke resettes, den forsvinner av seg selv når spenningen er lik på begge bremselys.

 

Kan være nok å bytte pærene, gamle pærer kan ha nok spenningsforskjell til at det slår ut.

Sjekk også at jordingene er OK.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for svar!

Vegard: Sikkert dumt spørmål, men hva er vagcom? :)

Øyvind: Slangene føles varmere ja, så kan godt være det er sensoren. Er den vanskelig å skifte?

Nicolai: Kjøpte nye pærer idag, så får håpe det hjelper.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sensoren som gir signal til måleren er den store 3/4-polede som sitter like ved der øvre radiatorslange går inn på motoren. :) Litt kronglete å komme til og sensoren er relativt dyr, men lett å skifte. Pass på å ikke trekke til den nye for hardt.

 

Er det ettermontert noe ekstra bremselys med pærer kan det også trigge pærevarsleren. Er det ikke noe sånt eller ekstrabremselyset har dioder holder det trolig å bytte pærer. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det var montert ett ekstra bremselys med dioder ja, men dette er koblet fra siden det ikke virket.

Får prøve med nye pærer og event, koble på en ekstra jording.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kristian, det er et program som gjør at man kan koble en laptop til bilen for å lese av feil, og se på verdiene til de forskjellige sensorene. De fleste verksted har utstyr for dette, men mange i klubben (inkl meg) har det på laptop hjemme også. Jeg mener at kjølevannsslangene skal være så varme at man kan ta på dem, men ikke sånn fryktelig lenge. Til C4 må du ha en overgang fra OBDII (den koblingen man diagnoserer C5 osv med) til OBDI. Dette har ikke jeg.. men verkstedet har sikkert, eller noen andre som leser dette?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Okai, det programmet høyrtes jo kjekt ut :)

Var innom Audi-forhandler på Voss idag, og dei tar 1500kr for tempføler til kjølesystemet, så eg kjøpte med andre ord ikkje den. Noen som vet om billigere forhandlere?

 

Byttet foresten til nye bremselys-pærer idag og satte på ekstra jording, uten hell.

Blinker og piper forsatt "brems licht" :(

 

Mvh Kristian

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fikk tatt diagnose idag, og kjøletemp'en er heldivis 90 grader, selv om instrumentet bare viser 50 grader.

Var desverre ikkje så mykje anna å lese siden bilen er gammel.

Så mitt neste spørsmål er om det er to tempfølere på kjølevæsken, ein til instrument og ein til klimaanlegget?

Og hvor sitter de på motoren isåfall?

 

Mvh Kristian Stedje

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Svaret på det der skrev jeg i en post lengre oppe..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stemmer det ja :P Men idag kortsluttet eg ledningene til føleren, og da starten ekstraviften men instrumentet reagerte ikkje. Betyr det at føleren virker, og at det er instrumentet som er ødelagt?

 

Mvh Kristian

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er feil sensor, men nesten på riktig sted.. ;)

Den som gir signal til instrumentet er den på undersiden med en svær plugg og 3 eller 4 pinner. Den ene av pinnene i kontakten er +12V, så ikke prøv å kortslutte til jord tilfeldig. Finn ut hvilken som går til instrumentet, sett den til jord og måleren skal gå til topps. ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tusen takk, prøver i morgen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.