Audi A6 2.0TDI med partikkelfilterfeil..?

Anbefalte innlegg

Hei.

Håper noen kan komme med noen råd her. Har kjøpt meg en 07 A6 2.0TDI nå nylig. I går kom det opp i kjørekomp feil på partikkelfilter. Prøvde et par ganger å skru av bilen og begynne å kjøre igjen. Tok ca 5min så kommer meldingen opp igjen. Idag lyser bare lampen for avgass (tror jeg) i dasjen.

Bilen har gått 86000 og har SKN chip steg2 med 185hk.

Vil dette si at partikkelfilteret er tett og må brennes av eller byttes?

I værste fall hva koster det ca å bytte ut dette?

Simen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her kan det være en feil på differansetrykksensoren ( som måler trykkforskjellen før og etter filter for å lese av hvor fullt filteret er) + at det kan hende det er en ny software fra audi tilgjengelig. Når denne sensoren evt byttes gjøres det en nødregenerering som tømmer filteret. (Tvangskjøring med VAS-diagnose apparat)

Ellers så kan du jo kjøre den en litt lengre tur på motorveien i rundt 80-90km/t på ca 2000rpm så den begynner å genere selv. Men hvis avgass lampen lyser, er det ikke mulig å genere mener jeg å huske, og da bør du oppsøke verksted. (kan bli kinkig med chip osv)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for svar. Jeg kjører ca 14-15 mil hver dag Hønefoss-Oslo så da bør den jo i grunn ha greid å tømme seg. Spørs om jeg bare må ta turen innom Hamax i Hønefoss så de får sjekket feilmeldingen..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er somregel differansetrykksensoren som ryker. Den er bytta på få minutter.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser ut til at dere to som har svart her har rett gitt.. Var på Hamax i dag og sjekket med diagnose. Den viste nettopp denne sensoren. Så da er det bare å vente på time og håpe ikke partikkelfilteret blir helt tett og må byttes det også.. Det var nemlig ganske dyrt. 7-8000kr for bare filteret... Huff huff....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser ut til at dere to som har svart her har rett gitt.. Var på Hamax i dag og sjekket med diagnose. Den viste nettopp denne sensoren. Så da er det bare å vente på time og håpe ikke partikkelfilteret blir helt tett og må byttes det også.. Det var nemlig ganske dyrt. 7-8000kr for bare filteret... Huff huff....

Bilen er ikke kjørbar med deffekt g450.. så hadde latt den stå.. å bruke den med deffekt g450 er som å be om fullt partikkelfilter.

Tar ca 5 min max å bytte sensoren + 5 min for å tilpasse den til motorstyreenhet, så litt rart at de ikke tok den med en gang som nød jobb.. da bilen ikke er kjørbar uten å lage mere skade.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du skulle kommet innom Erik arnesen;) Har den på lager og fikser dette på dagen...

Hehe

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bilen er ikke kjørbar med deffekt g450.. så hadde latt den stå.. å bruke den med deffekt g450 er som å be om fullt partikkelfilter.

Tar ca 5 min max å bytte sensoren + 5 min for å tilpasse den til motorstyreenhet, så litt rart at de ikke tok den med en gang som nød jobb.. da bilen ikke er kjørbar uten å lage mere skade.

Fordi vi har bytta sinnsykt mye av de, var tom for de igår men fått inn noen nye nå.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tar det 5 minutter å fikse??? Hmm.. Jeg ventet mens de fikset den og det tok jommen meg 1 time.. hehe.. Ja ja.. Bilen fungerer i alle fall som den skal igjen nå..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det tar 2 minutter å bytte den, 5minutter å programmere den, også pleier man å regenere filteret etterpå som kan ta 10-20min alt ettersom sotnivået i filteret;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.