#1 Skrevet Juni 20, 2010 Hei. Håper noen kan komme med noen råd her. Har kjøpt meg en 07 A6 2.0TDI nå nylig. I går kom det opp i kjørekomp feil på partikkelfilter. Prøvde et par ganger å skru av bilen og begynne å kjøre igjen. Tok ca 5min så kommer meldingen opp igjen. Idag lyser bare lampen for avgass (tror jeg) i dasjen. Bilen har gått 86000 og har SKN chip steg2 med 185hk. Vil dette si at partikkelfilteret er tett og må brennes av eller byttes? I værste fall hva koster det ca å bytte ut dette? Simen 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Juni 20, 2010 Her kan det være en feil på differansetrykksensoren ( som måler trykkforskjellen før og etter filter for å lese av hvor fullt filteret er) + at det kan hende det er en ny software fra audi tilgjengelig. Når denne sensoren evt byttes gjøres det en nødregenerering som tømmer filteret. (Tvangskjøring med VAS-diagnose apparat) Ellers så kan du jo kjøre den en litt lengre tur på motorveien i rundt 80-90km/t på ca 2000rpm så den begynner å genere selv. Men hvis avgass lampen lyser, er det ikke mulig å genere mener jeg å huske, og da bør du oppsøke verksted. (kan bli kinkig med chip osv) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Juni 21, 2010 Takk for svar. Jeg kjører ca 14-15 mil hver dag Hønefoss-Oslo så da bør den jo i grunn ha greid å tømme seg. Spørs om jeg bare må ta turen innom Hamax i Hønefoss så de får sjekket feilmeldingen.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Juni 21, 2010 Er somregel differansetrykksensoren som ryker. Den er bytta på få minutter. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Juni 22, 2010 Ser ut til at dere to som har svart her har rett gitt.. Var på Hamax i dag og sjekket med diagnose. Den viste nettopp denne sensoren. Så da er det bare å vente på time og håpe ikke partikkelfilteret blir helt tett og må byttes det også.. Det var nemlig ganske dyrt. 7-8000kr for bare filteret... Huff huff.... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Juni 22, 2010 Ser ut til at dere to som har svart her har rett gitt.. Var på Hamax i dag og sjekket med diagnose. Den viste nettopp denne sensoren. Så da er det bare å vente på time og håpe ikke partikkelfilteret blir helt tett og må byttes det også.. Det var nemlig ganske dyrt. 7-8000kr for bare filteret... Huff huff.... Bilen er ikke kjørbar med deffekt g450.. så hadde latt den stå.. å bruke den med deffekt g450 er som å be om fullt partikkelfilter. Tar ca 5 min max å bytte sensoren + 5 min for å tilpasse den til motorstyreenhet, så litt rart at de ikke tok den med en gang som nød jobb.. da bilen ikke er kjørbar uten å lage mere skade. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Juni 23, 2010 Du skulle kommet innom Erik arnesen;) Har den på lager og fikser dette på dagen... Hehe 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Juni 23, 2010 Bilen er ikke kjørbar med deffekt g450.. så hadde latt den stå.. å bruke den med deffekt g450 er som å be om fullt partikkelfilter.Tar ca 5 min max å bytte sensoren + 5 min for å tilpasse den til motorstyreenhet, så litt rart at de ikke tok den med en gang som nød jobb.. da bilen ikke er kjørbar uten å lage mere skade. Fordi vi har bytta sinnsykt mye av de, var tom for de igår men fått inn noen nye nå. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Juli 2, 2010 Tar det 5 minutter å fikse??? Hmm.. Jeg ventet mens de fikset den og det tok jommen meg 1 time.. hehe.. Ja ja.. Bilen fungerer i alle fall som den skal igjen nå.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Juli 4, 2010 Det tar 2 minutter å bytte den, 5minutter å programmere den, også pleier man å regenere filteret etterpå som kan ta 10-20min alt ettersom sotnivået i filteret;) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...