Biturbo-motor henger ikke med på girskift

Anbefalte innlegg

Hei..

 

Idag når jeg skulle kjøre litt hardt så hang ikke motoren med girskiftet i det hele tatt...

 

Fra 2 til 3 å 3 til 4 så virker det som motoren mister ALL turbo trykk (under giring). det virker som jeg har slik motor kutt som de nye bilene har ved stopp i kryss osv osv. den hakker STYGGT igang igjen etter kansje 1 sek etter nytt ønske om respons fra gassen, ikke rart motorfestene i bilen er heilt føcka..

 

Men hvorfor skjer dette? Har resirk ventiler og alt....: klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hva skjer om du ruser den litt på tomgang og brå slipper gassen da? Om det samme skjer å sjekk tomgangs regulatoren :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei..

 

mmmm Nei,eller jo kansje.... om jeg er lyn kjapp med å trampe gassen i bunn å slipper like raskt så stopper den nesten (når den står i fri)

Merkeli :D

Er den tomgangs regulatoren noe man kan få ut feilkode på?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei..

 

mmmm Nei,eller jo kansje.... om jeg er lyn kjapp med å trampe gassen i bunn å slipper like raskt så stopper den nesten (når den står i fri)

Merkeli :D

Er den tomgangs regulatoren noe man kan få ut feilkode på?

 

Ja, men om den er bare full av drit og kun treig så er det ikke sikkert at du får feil på den.... men har du mulighet til å få lest ut feilkoder så hadde jeg gjort det uansett... det er ofte en ganske god pekepinne på hva som kan være galt :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ingen feil koder....

Har kun to feil koder å de går på ABS ikke kontakt med girkasse og clutchbryter feil.

Disse to feilene henger sammen med bytte fra Automat til Manuell

 

Hvor ligger denne tomgangs regulatoren??

Når bilen går på tomgang så rister den unødvendig mye.. lurer på om kansje noen av mine motorfester er gåen, eller det kansje henger sammen med denne togangs regulatoren ??? :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan høres ut som coil(er), men det ville lagt igjen feilkode.

Ødelagt MAF kanskje, sjekk de for oljesøl hvis du har kjørt med f.eks K&N filter med olje

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan høres ut som coil(er), men det ville lagt igjen feilkode.

Ødelagt MAF kanskje, sjekk de for oljesøl hvis du har kjørt med f.eks K&N filter med olje

 

Hvordan tenker du at det er coiler? Ved pådrag så jobber de jo mest mtp. at sylindertrykket blir større og dermed motstanden. Så mao. det bør jo ikke være noe problem etterpå :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan tenker du at det er coiler? Ved pådrag så jobber de jo mest mtp. at sylindertrykket blir større og dermed motstanden. Så mao. det bør jo ikke være noe problem etterpå :)

 

Typisk for coiler er at de svikter under sterk belastning, men er de på vei ut kan de oppføre seg krøllete på andre måter også.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Maf er det ikke.. K&N filter kjører jeg ikke med, kun org panelfilter..

Coiler kan det jo være men får ikke ut noe feilkoder iht de heller..

plugger?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Maf er det ikke.. K&N filter kjører jeg ikke med, kun org panelfilter..

Coiler kan det jo være men får ikke ut noe feilkoder iht de heller..

plugger?

 

Om du kjører med k&n filter eller ikke har jo ikke så mye å si, den kan være gåen uansett, men det burde du helt klart fått feilmelding på ja :)

 

Er ikke sikkert at du får feilmelding på coiler heller.... men ja.. plugger og coiler er vel en mulighet, men sjekk dem ut før du bytter.

 

men at den rister veldig mye på tomgang, er det fordi den feiltenner, går for langt ned på tomgang eller motorn rett og lett løs? :P

Og ja, om tomgangsregulatoren din struper motorn din slik at den faller for langt på turtall så vil det oppfattes som risting :)

Vet desverre ikke hvor tomgangsregulatoren ligger på kjerra di.

 

en annen ting som streifer meg er om lambdaen din begynner å bli sliten... da gir den verdier for tregt og i tilfeller hvor du slipper gassen eller går raskt på så kan den ha litt problemer med å henge på... men de kan måles evt. så kan du vel også bare nappe den av og sjekke om det blir bedre.. tror jeg...(er nok ikke heelt kjent med hvordan hjernen på motorn din reagerer på sånt + skulle tro du fikk feilmelding på det :) )

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her var det mye fornuftig som jeg kjenner igjen med bilen..

Dette heller extremt mye mot tomgangsregulator og igjensotede lambdaer... (har 2)

Leste inne her en plass at det var en fyr som skrudde ut lambdaene på bi turbo motoren sin å vakset de med elektrorens, da falt bensinforbruket mye samt at bilen oppførte seg snillere på alle punkter..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her var det mye fornuftig som jeg kjenner igjen med bilen..

Dette heller extremt mye mot tomgangsregulator og igjensotede lambdaer... (har 2)

Leste inne her en plass at det var en fyr som skrudde ut lambdaene på bi turbo motoren sin å vakset de med elektrorens, da falt bensinforbruket mye samt at bilen oppførte seg snillere på alle punkter..

 

Ja, det er bare å prøve det som er gratis først hvert fall, skader uansett ikke å vedlikeholde ting :P

 

Tomgangsregulatoren peller du av og fyller med wd40.. la virke litt.. og så heller ut... gjør det til det slutter å komme drit ut.. kan evt. hjelpe til med q-tips o.l. også..

 

Når det gjelder lambda så har jeg ikke testa den selv, men er jo verdt å prøve, mulig bare vanlig vann funker også siden sot løses opp i vann.

 

Men husk å skriv om det funker da :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

:D

Det skal jeg gjøre, men hvor pokker sitter tomgangs regulatoren???

Det blir plugg bytte, rensing av Lambdaer (brake cleaner fra wurth er KONGE produkt)

og rensing av denne tomgangs greia :D

Om ikke det fungerer da må det være noe med program varen som jeg har satt ned........

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ehh.. du har ikke elektriske spjeld forresten? i så fall så tviler jeg på at du har noe tomgangsregulator :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har ellektrisk gass spjell vet du :D

Tok å la inn grunn stillingen for ca 2 uker siden, den var litt off setting, men nå er den ok..

 

Da er det bare å legge bort den faktoren som det ser ut till.. :D

 

Tror det faktisk er Lambdaene jeg. Skal jo sies at det er ingen catter på bilen heller ingen dempere før de to helt bak..

 

Har hørt for lenge LENGE siden at turbo biler skall ha litt motstand i eksosen for å fungere optimalt..

Men om det er DET som er problemet nå vet jeg ikke.....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har ellektrisk gass spjell vet du :D

Tok å la inn grunn stillingen for ca 2 uker siden, den var litt off setting, men nå er den ok..

 

Da er det bare å legge bort den faktoren som det ser ut till.. :D

 

Tror det faktisk er Lambdaene jeg. Skal jo sies at det er ingen catter på bilen heller ingen dempere før de to helt bak..

 

Har hørt for lenge LENGE siden at turbo biler skall ha litt motstand i eksosen for å fungere optimalt..

Men om det er DET som er problemet nå vet jeg ikke.....

 

Ja, sjekk lambda først så får vi se :)

 

Det nok heller tvilsomt at den fungerer optimalt da :)

Bare for å ta et eksempel så fungerer turboen pga. trykk forskjell mellom før og etter eksoshuset.. mao. lavere trykk etter eksoshuset er en bra ting. Så ja, etter alt jeg vet så er det nokk en av de "flotte" mytene når det gjelder bil..

 

Har du en lambda før og en lambda etter katalysatoren så kan vel enkelte hjerner bli litt grettene om katalysatoren er borte, men du har vel en pr downpipe elns kanskje? For lat til å sjekke opp selv :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har bare en lambda pr turbo, men så går det DP på 3" en meter over til 2.5" helt bak..

 

Lambdaen skal sjekkes når jeg kommer meg hjem fra jobb.. :D

 

Men skal prøve å sette på en midt demper på hvert rør å se også hva som skjer..

Bråker litt sånn som den er nå :D kansje turboene får det litt bedre med motstand, hvem vet.

 

Morten, er du mye i Trondheim? kjenner du evt noen 2.7 guruer der? Bilen står nå på sandfærhus, jeg lander kansje på værnes i morgen igjen så kansje kunne gitt deg en tur i bilen? For å selv kjenne hvordan den er :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har bare en lambda pr turbo, men så går det DP på 3" en meter over til 2.5" helt bak..

 

Lambdaen skal sjekkes når jeg kommer meg hjem fra jobb.. :D

 

Men skal prøve å sette på en midt demper på hvert rør å se også hva som skjer..

Bråker litt sånn som den er nå :D kansje turboene får det litt bedre med motstand, hvem vet.

 

Morten, er du mye i Trondheim? kjenner du evt noen 2.7 guruer der? Bilen står nå på sandfærhus, jeg lander kansje på værnes i morgen igjen så kansje kunne gitt deg en tur i bilen? For å selv kjenne hvordan den er :D

 

Hehe, skeptisk men du kan jo alltids prøve om du gidder å sette demperne på plass :P

 

Kommer ikke på så mange 2.7 guruer her oppe desverre, men du kan jo alltids høre med ES tuning. Sikkert ikke så dumt hvert fall. Men ja, om du stikker innom så skal jeg alltids klare å sette meg i bilen din, og det er vel igrunn det enste jeg tør å garantere at jeg klarer, hehe :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal ringe de i morgen å høre...:D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.