#1 Skrevet Juni 21, 2010 Har nå hatt bilen i snart 3 måneder, men har enda aldri sett eller hørt afterrun vifta gå. Bilen har på det meste vært oppe i 94 grader ca (målt med klimaanlegget) før motoren har blitt stoppet. Hva skal til for at afterrun vifta starter? Skal det være sånn eller er det noe feil på bilen min? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Juni 21, 2010 skal slå inn på 110 grader kan lese om det her http://www.sjmautotechnik.com/trouble_shooting/cooling.html#after 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Juni 21, 2010 after-run vifta mi starter hver eneste gang jeg stopper bilen etter å ha fått opp motortemp til 90. Men om du gjør som det står beskrevet i SJM-artikkelen og kortslutter terminalene på føleren som sitter på vann-railen så vil du hvertfall finne ut om vifta er OK... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Juni 21, 2010 after-run vifta mi starter hver eneste gang jeg stopper bilen etter å ha fått opp motortemp til 90. Men om du gjør som det står beskrevet i SJM-artikkelen og kortslutter terminalene på føleren som sitter på vann-railen så vil du hvertfall finne ut om vifta er OK... Har nå lest meg fram til der det står at man skal koble sammen de to ledningene på vann-railen og også prøvd dette og resultatet ble ingenting. Jeg veit hvertfall at det er strøm i ledningen da jeg kom borti innsuget og da gnistret det. Glemte å sjekke sikringa, men skal gjøre det etterpå. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Juni 21, 2010 Som jeg har skrevet i en annen tråd her, har min after-run bare startet to ganger på de ti årene jeg har hatt bilen, så det skal nok litt til. (kjører alltid pent før jeg parkerer) I denne tråden http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=188167 diskuteres også litt rundt selve timerreleet. (som faktisk ikke inneholder noe relé..) Anders har nok en spesielt ivrig after-run! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Juni 21, 2010 Som jeg har skrevet i en annen tråd her, har min after-run bare startet to ganger på de ti årene jeg har hatt bilen, så det skal nok litt til. (kjører alltid pent før jeg parkerer) I denne tråden http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=188167 diskuteres også litt rundt selve timerreleet. (som faktisk ikke inneholder noe relé..) Anders har nok en spesielt ivrig after-run! Takk! Tråden du linket til var veldig nyttig! Skal sjekke ut alle reléer og diverse imorgen, da jeg har en kompis som har S4 som kan låne bort noen reléer. Hvor skadelig er det egentlig om pumpa og vifta ikke fungerer? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Juni 21, 2010 I di 3 åra jeg har hatt min S4, har after run-pumpa mi startet 1 gang, vifta har jeg ikke hørt.. Selv om jeg har dradd henger\campingvogn stiger ikke tempen over 90 grader.. Kjører bestandig rolig di siste meterene jeg. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Juni 21, 2010 Selv om after-run vifta mi går hver gang jeg har vært ute og kjørt så stopper den hvertfall etter 8-10 minutter. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Juni 21, 2010 Selv om after-run vifta mi går hver gang jeg har vært ute og kjørt så stopper den hvertfall etter 8-10 minutter. Dersom den går etter hver gang du har vært ute og kjørt er det enten noe galt med systemet (tvilsom føler), eller så kjører du konstant som et svin 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Juni 22, 2010 Hehe.. Ja, det slår meg at føleren med to pinner er synderen hos Anders, for reléet gjør jo tydeligvis bare det det er designet for, nemlig kjøre vifta maksimalt 8-10 min når føleren sier det trengs. Måler du over pinnene på føleren når du har dratt av minst en pol og finner at den er lukket selv når det er kaldt, er det nok på tide å bytte den, Anders! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Juni 22, 2010 For å oppsummere: Audi C4 S4 har et sofistikert etterkjølingssystem, som består av en temperaturgiver, et timerrelé, en sirkulasjonspumpe og en kjølevifte. Det som går feil, er enten giveren, (den med to 'faston'-spader eller flatkontakt om du vil) 324 reléet som sitter bak sparkeplata på høyre side, reléet i sikringsboksen (214?) som driver selve vifta på trinn en, eller motstanden til trinn en på vifta. Hvis ikke vifta starter i det hele tatt, er det sannsynligvis motstanden, eller giveren. Går vifta på måfå, evt. hele tiden, er det stor mulighet for at 324-timerreleet er defekt. Stopper vifta og blir værende av når du tar ut og setter inn igjen reléet i sikringsboksen, så prøv med et annet relé. Så litt teknisk: 324 reléet har en innebygget timer, som sørger for at vifta går maksimalt 8(?) minutter hvis giveren blir lukket, og driver da både pumpa direkte via en transistorutgang, og vifta via reléet i sikringsboksen. Utgangen som driver pumpa er relativt overdimensjonert, og er i en TO-220-pakke, men den som driver vifta er bare en TO-92-sak som 'akkurat' gjør jobben. Den var kortsluttet på min så jeg byttet den, men de fleste finner vel bare et nytt timerrelé og bytter hele greia. Det fine med denne løsningen, er at man kan koble en bryter i parallell med giveren, og sette den på for å tvinge kjølingen til å gå, ideellt på f.eks. treff hvor en ellers må stå på tomgang for å kjøle ned etter en runde! Siterer deg fra den andre tråden, da det var meget behjelpelig. Jeg har nå prøvd å koble sammen ledningene som går til temperaturgiveren og testet med andre 324 og 214 reléer som jeg veit fungerer uten at det fikk vifta til å starte. Det tikket i begge 214 reléene jeg prøvde, så jeg regner med at alt er i orden der. Ut ifra det du skriver så virker det som om det er motstanden eller giveren på vifta som gjør at den ikke starter. Hvordan kan jeg finne ut om det er den og hvor finner jeg den hen? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Juni 23, 2010 Motstanden til vifta finner du enklest fra undersiden når du tar av plata under motoren og kikker oppunder ved intercooleren. (Må kanskje løsne litt på innerskjermen. Sitter litt kinkig til.. Er en alu-klump med fire kabler på, hvis jeg ikke husker helt feil. Takk for deeeet. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Juni 23, 2010 Motstanden til vifta finner du enklest fra undersiden når du tar av plata under motoren og kikker oppunder ved intercooleren. (Må kanskje løsne litt på innerskjermen. Sitter litt kinkig til.. Er en alu-klump med fire kabler på, hvis jeg ikke husker helt feil. Takk for deeeet. Hehe, du sitter jaggu inne med mye kunnskap om disse bilene. Takk, da skal jeg lete litt imorgen. Er det noen måte jeg kan teste om det er den som er defekt, eller bør jeg bare kjøpe ny/brukt? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Juni 23, 2010 Hehe, du sitter jaggu inne med mye kunnskap om disse bilene. Takk, da skal jeg lete litt imorgen. Er det noen måte jeg kan teste om det er den som er defekt, eller bør jeg bare kjøpe ny/brukt? Skal du kjøpe ny, bør du vurdere å kjøpe fra Autohaus Arizona. Hos Møller koster den ca 1500 kr, i USA koster den bokstavelig talt ingen ting. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Juni 23, 2010 Skal du kjøpe ny, bør du vurdere å kjøpe fra Autohaus Arizona. Hos Møller koster den ca 1500 kr, i USA koster den bokstavelig talt ingen ting. Takk for tipset! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Juni 27, 2010 Er det noen som kan hjelpe meg å finne denne motstanden til vifta på autohaus az? Har lett gjennom siden, men klarer ikke å finne den. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Juni 27, 2010 Har aldri sett den der, men sjekk med Scott Mockry på sjmautotechnik.com, han har den sikkert. Sjekk også resistorpakka og funksjonen iht. http://www.sjmautotechnik.com/trouble_shooting/cooling.html#fan før du gjør noe mer.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Juni 28, 2010 Har aldri sett den der, men sjekk med Scott Mockry på sjmautotechnik.com, han har den sikkert.Sjekk også resistorpakka og funksjonen iht. http://www.sjmautotechnik.com/trouble_shooting/cooling.html#fan før du gjør noe mer.. Takk! Jeg har fått sjekket litt og fortsatt ikke funnet synderen. Vifta går pent rundt hvis jeg dytter den med fingrene. Alle testene er gjort med ledningene til tempsensoren koblet til hverandre. Dette har jeg sjekket til nå: * Jeg har byttelånt alle 3 reléer i sikringsboksen under panseret med en som har fungerende afterrun vifte og dette utgjorde ingen forskjell. Det klikket like mye i begge settene med reléer, så jeg regner med at de fungerer. * Jeg har byttelånt reléet som sitter bak høyre sparkedeksel, men jeg har ikke gjort noe med circuit braeakeren. Skal jeg prøve å byttelåne den og eller gjelder det reléet og circuit breakeren kun hvis vifta går konstant? * 60A sikringen som sitter ved venstre sparkedeksel er sjekket. Den har blitt pusset for korrosjon da det var en del av det på den og det går strøm gjennom den når jeg setter på et voltmeter med sikringen ute. Det neste jeg har tenkt å sjekke er resistorpakka, men jeg sliter med å finne den. Er det noen som har en bedre forklaring enn "drivers side frame rail"? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Juli 20, 2010 Fortsatt ikke kommet noe lengre. Er det noen som kan hjelpe meg med å svare på siste spørsmålet? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Juli 21, 2010 Resistorpakka finner du når du peller av plata under motoren og løsner innerskjermen i forkant. Ta av hjulet først.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet Juli 21, 2010 Resistorpakka finner du når du peller av plata under motoren og løsner innerskjermen i forkant. Ta av hjulet først.. Takk! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...